Nylon eller Flät lina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylon eller Flät lina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ställer om frågan. Kan nån tipsa om bra nylon lina, dvs fabrikat och vilken modell!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
      Ställer om frågan. Kan nån tipsa om bra nylon lina, dvs fabrikat och vilken modell!?
      Berkley Trilene
      den bästa e som sagt Platypus Lo-Strech, 0.37 eller 0.45 för ismete

Kommentera

Jag påstod inte att det är en fördel med flätlina, utan bara att jag kör med flätlina till ismetet och att jag är nöjd med det.Inte nött av den mot iskanten nångång, inte upplevt att den fryser så pass att det inte går att använda den vid ismete. Nylon är säkert bra det med.

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
          Berkley Trilene
          den bästa e som sagt Platypus Lo-Strech, 0.37 eller 0.45 för ismete
          Igen! Har du testat den vid is mete?

Kommentera

Jag kör med nylon. JAg har testat flätlina på en av rullarna vintern 09 och resultatet är att linan har mkt större tendens att frysa fast i ringarna samt isskorpan som bildas i hålet då du fiskar i minusgrader.

Dessutom är flätlina mer nötningskänslig än nylon. Ska jag vara frank så ser jag ingen större anledning att köra flätlina. Ofta står fisken nära hålet vid mothugget och då töjs inte linan märkvärt även om du kör nylon.

Nylon är dessutom mkt billigare att fylla upp ett gängismeterullar med.

Hands down nylon för min egen del.

Kommentera

en annan bra tråd om lina för ismete:

Kommentera

Är det ngn som ärligt kan säga att de känner till ngn som fått flätlinan avskavd mot iskanten. Har mycket svårt att tro att linan skulle kunna skavas mot en dränkt iskant. Det är ju den undre iskanten vi talar om, den övre är ofarlig om du inte står 10 m från hålet och drillar. Tror att detta är en myt.
                LUDDE

Kommentera

Jag tycker en bra regel är Nylonlina vid - grader flätlina vid + grader fiske ska vara så lite krångel som möjligt det är min filosofi så länge det inte finns någon flätlina som är lika bra som nylon vid - grader den dagen ändrar jag mig.Fluorocarbon är bra.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det beror väl ganska mycket på vilket fiske det är, men det verkar som om ni pratar om gädda.
                    Ska man fiska storröding så vill man ha en lina som fjädrar och tar bort värsta rycken så man inte rätar ut kroken på mormyskorna. Jag har sett två rätade krokar senaste veckan och det har varit flätlina på spöt (och grov fisk...). Sätter man på något med grov krok till röding så riskerar man att bli utan fisk helt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X