ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med dej helt! Det tror jag inte du gör ngt. fel ! Fiska pelagiskt är inget fiske med huggsexor det kan ta en hel vinter innnan du får ditt hugg, men när det kommer kommer det rejält ! Men pröva vanligt fiske med, 10 klubbarna uppehåller sig lite varstans, men du vill antagligen ha större En "kompis" jag känner fick en 11+ på ca1.5 m djup:P
    sigpic

Kommentera

Originally posted by Flymaster
      Varför ska man ha massor av spön för? för mej så räcker det att fiska med 1 spö även om det nu skulle vara en trögfiskad sjö,
      istället för att slänga i alla mina 9 "ska ha fisk" spön till.
      Måste man få fisk jämt?
      Tycker nästa som att det kan liknas med idrottens doping, kan man inte prestera mer med 1 spö så tar man till alla spön man har (doping). ;-)
      Alla har vi våra egna värderingar och nöjen i våra fiskefängen. Somliga gillar att ta det lugnt och bli nöjd om man ser ett vackert svanpar. I andra änden av vi de adrenalin-stinna, frenetiska storfiskjägarna som äter, sover och skiter 10-kilosgäddor i takt och minut. Är målet aqtt fånga en 20+ lax i östersjön duger inte ett spö till!

Jag skulle gladeligen ta lite doping om jag kunde få landa en gurka över 20+
      Senast ändrad av Danne; 2004-09-06, 13:32.

Kommentera

Hehehehe ,ville bara röra om lite, nä jag e en dopare åxå,,kör me 4 spön på ismete, men övriga året så är det 1 som gäller,,å mina andra spön e av lite olika varianter, jiggspö,gäddspö,ismetespön,flugspön osv osv,där av 10 spön
        Kan ju vara lite trött ibland på alla som fiskar med många spön och invarderar bra fiske ställen med massor av spön så inte nån annan kan fiska där också, sen kan jag ju förstå att man vill ha fisk,det vill ju jag med , därför tycker jag att dom andra 9 spöna är "ska ha fisk spön" men det är ju inget fel i det igentligen, men det är ju frågan om det är sportfiske ?
        , skulle vara kul och se en jägarna plasera ut 10 gevär per man i skogen som är riktade mot var sin snubbeltråd är det jakt ?

Kommentera

Okej, vi pratade lite allämnt om ISMETE När man spinnfiskar kan det bli problem med 10 spön:P
          sigpic

Kommentera

Originally posted by specimen.of
            Okej, vi pratade lite allämnt om ISMETE När man spinnfiskar kan det bli problem med 10 spön:P
            Ja då får man nog kalla in skalman å se vad han har i skalet

Kommentera

Tänk om man blev en mutant med 20 armar - huva då skulle man spinna sina 10 beten

Anledningen till varför man finner så många storgäddor på ismetet är bl.a för att det är en perfekt metod för stora gäddor. Vinter innebär feta gäddor, uppgödda under hösten och en bit in på rombildningen. Man fiskar i vatten utan att vara förpassad till båt osv. Många jungfruliga vatten öppnas.

Sedan kan jag hålla med många att det ofta allmänt fiskas med lite väl många spön. Men det är inget som är signifiknat med ismete. Har suttit i sm å karpvatten där det rymts 12 spön i en liten vik. linor kors och kvärs. Vill tro att detta skrämmer karpen mer än vad det hjälper. När karpen simmar mot linorna skräms den från platsen.

Off-topic varning på mig nu

Kommentera

Frågan kan nog stötas och blötas i det oändliga. För Danne är det nog bara en tidsfråga innan det smäller på en sugga. Du fiskar ju i vatten där det finns rejäla bestar, och jag vet folk som lyckats väldigt bra från isen där.

Var och en ska naturligtvis fiska efter eget huvud och eget samvete så länge det är inom reglerna för det området. Men själv värderar jag mina spinnfiskade gäddor högre än både mina trollade och metade/ismetade. Tjusningen med ismete är just att det är så pass effektivt och att det är enklare att få stora gäddor. Så har det varit åtminstonde för mig.
                Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Paragraf 12 brukar funka, dvs sunt förnuft. Jag håller med dig Lucius att fiskar värderas olika beroende på fångstsätt. Jag har tyvärr ingen riktigt stor spinngädda ännu, men skulle defintivt värdera den grymt högt den dagen. Den fisk jag själv värderar högst återfinner jag först på tredje plats i pb-listan.

Blir nyfiken när du nämner att du känner till lyckade ispass från fryken. Har verkligen själv blivit lottlös. Känner du till något kring fångsterna?

Kommentera

Danne> Släng in en blänkare på SGK´s forum! Där finns det åtminstonde en som har koll på ismetet där. Och enligt vad jag minns så är det pelagiskt man ska jaga grisgäddorna där, även vintertid.
                    Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X