Tips till er som ska bygga ismetesläde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till er som ska bygga ismetesläde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips till er som ska bygga ismetesläde

    Var förbi BilTema och såg att dom sålde snowracers för 199:- styck och det måste vara en perfekt grund för en ismetesläde. Tyvärr var dom slutsålda idag men skulle komma in under vecka 48. Blir nog att köpa en direkt när dom kommer in för att sedan bygga den perfekta ismetesläden.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Ursprungligen postat av Ari
    Passar på att ge några råd till er ismetare som bor i dem norra delarna av landet (finns det några här?) Konstruktionen på pulkorna som som illustreras här och används i södra Sverige lämpar sig mindre bra för oss tycker jag. Om man inte begränsar sitt ismete till vårsäsongen eller på nyisen. Anledningen är den stora mängden snö vi har på isarna om man jämför med södern. Att använda sig av en tung konstruktion i kombination med ett par skidor ger en för liten bäryta och pulkan kommer att falla ned för långt i snön. Den kommer också ha problem att hålla balansen när man drar den över sina egna fotspår i snön. Nej det enda rätta enligt mig är en så lätt konstruktion som möjligt utan en massa metalldelar (som på en snowracer). Bästa formen är en pulka med höga "fribord", ganska bred i förhållande till längden. Nu finns det inte så många sådana pulkor att köpa i Sverige. Jag har endast sett sådana i USA. Däremot går det ju att bygga själv, antingen av lättmetall eller av lättast möjliga plywood el liknande som man sedan plastar tunnt.
    Precis samma tycke har jag. I Vintras(bor mellan vänern och vättern) välte pulka flera ggr. . Den hade ungerfär samma höjd som en snowracer och miniskidor på frigolitblock så den fick samma "frihöjd". Vore det inte kul att be en "pulkbyggare"(trollingpulkor) göra en "stomme" som man sedan satte skidor på för att mina slitaget. Och sedan en plastback ovanpå? Denna vintern skall jag bygga ytterligare en ny konstruktio, visar sig denfungera suveränt blir det en grund glasfiber till nästa sesong. Frågan är om det kan bli bättre
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Varför inte köpa en barnpulka i plast och montera på en låda på. Bättre bäryta går ju knappast att få?

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
      0 svar
      216 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sebbe T
      av Sebbe T
       
      Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
      2 svar
      180 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Gädd-jos  
      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
      14 svar
      609 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg lsjonsson  
      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
      6 svar
      245 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Niklar
      av Niklar
       
      Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
      7 svar
      435 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Låg_Profil  
      Arbetar...
      X