isfiskepulka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

isfiskepulka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• isfiskepulka

Hejja,
    tänkte bygga en isfiske pulka istället för att köpa en plastbalja. Har två t ex två snowboards jag kan använda alt en älde snowracer med breda skidor. Tänker mig at tman bygger en ram som vilar på underlaget och sen gör det möjlighet att sätta spöhållare, isborr och vad nu man kan behöva på utsidan av pulkan å mindre grill mm i mitten. Finns ju obegränsat med möjligheter om man gör det själv. Har ngn byggt ngt och kan tipsa om material och bra att tänka på såsom vikt mm ? Alla länkar jag hittat på forumet funkar inte tyvärr.

Tack för alla erfarenheter!
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Var så man gjorde i början innan pulkorna blev tillgängliga.
    Borde finnas tillgång till info om hur vissa har gjort.

Men...pulka är ändå överlägsen när det gäller att ta sig fram.
    Större yta mot snön..allt som har med skidor att göra har tendens till att "skära" ner..tänk tunn skare.
    Sen vill du inte ha för brett när man ska kryssa mellan träden ibland och tror att en byggd med skidor måste man ta till bredden på för att få rätt balans.
    Pulka är bra.

Kommentera

Som najad skrev så är pulkan svårslagen - man vill ha låg tyngdpunkt .
      kör med två pulkor själv - en med borr/stol/ mörtkruka /övrigt och en med en större back med lock i där spön /vippor är monterade på utsidan /tafsar/krok/spöställ osv i backen , när man transporterar i bil lyfter man ur backen och ställer pulkorna i varandra

Kommentera

Hmmm.... I staterna sätter de skidor under pulkorna för att det blir lättare att dra dom då... Kolla på tuben... Smitty sled...

Senast ändrad av byggarn; 2026-02-06, 10:03.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Hmmm.... I staterna sätter de skidor under pulkorna för att det blir lättare att dra dom då... Kolla på tuben... Smitty sled...

https://youtu.be/Bv94JVnBRbg?si=EJGKkyMkLUPt-2XP
          Mm..gissar att bara med en decimeter snö så vore filmen helt annorlunda.

Går alltid effektivisera utefter rådande förhållanden om man nu vill göra det.

Personligen hade jag inte tagit mig många meter innan orken tagit slut under dom förhållanden jag oftast har att tampas med.

Kommentera

Visst blir det olika i olika förhållanden, själv tycker jag att de fiskepulkor som säljs mer skjuter snön framför sig än glider upp på den...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              Visst blir det olika i olika förhållanden, själv tycker jag att de fiskepulkor som säljs mer skjuter snön framför sig än glider upp på den...
              He he..jo går säkert att fördjupa sig i olika pulkor också..har den där rysska pulkan,glömt namnet nu, som jag tycker funkar ok..men tror den slutat säljas.
              Men givetvis vid fel lastning plogkanter och drevsnö har pulkan vält mer än en gång..har man varit ute hela dagen och ska gå hem i 30-40 cm snö blir man ännu mer less när dom välter.. smile.
              Senast ändrad av Najad; 2026-02-06, 12:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
              8 svar
              294 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
              6 svar
              179 visningar
              0 gillar