Diverse frågor om isfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diverse frågor om isfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Diverse frågor om isfiske

Jag planerar att köpa några spön och hänga med grabbarna ut på isen nu när isen börjar lägga sig.
    Gädd-spön m.m löser jag själv, lägger inte ner så mkt krut på vinter utrustningen. Däremot tänker jag inte sitta still och bara vänta utan förmodligen pimpla lite abborre. Men att använda ett klassiskt pimpelspö och dra upp linan för hand låter lite småtråkigt, det har säkert sin charm. Men jag vill kunna veva upp fisken så att säga.
    Har sett att den lokala handlaren här i Jönköping har ett par småspön som tydligen är till för regnbågsmete.

Så min fråga är, dessa borde väl fungera minst lika bra för abborrar?
    Slänga på en liten Salmo Chubby Darter 3 cm rycka lite i den osv.

Skitfiske på er

Sitta och veva upp småabborrar verkar för mig tråkigare än att dra upp dem för hand.Grova abborrar som du fiskar efter med balans osv det funkar nog lite bättre med en liten rulle.Fördelen med en rulle är att du har slirbroms och att du kan fiska väldigt djupt utan att få trassel.Nackdelen är att det blir tungt,okänsligt för mindre fisk,fryser vid minusgrader,krångligt vid grunt fiske mm.Jag anv ett sådant spö när jag pimplar öring,röding eller regnbåge.

Kommentera

Spöna du fiskar regnbåge/röding med är mkt grövre än riktiga pimpelspön och därför lämpar de sig inte till att fiska med vanliga pirkar. Tyngre blänken osv fungerar säkert men en vertikalpirk på bara några gram har du säkert ingen direkt kontakt med om du kör med sådant spö.

Det är inte för charmen skull man inte vevar upp fisken när man pimplar abborre utan det är för att det går mkt snabbare att inte göra det

Kommentera

hmm då fick man ju sig en liten tankeställare, just de faktum att småabborre inte känns så vidare i min ände av spöt är ju en tanke som slagit mig. Får ta en extra funderare på den biten, men när jag ändå har er på tråden (ge mig ett finger och jag tar hela handen) så kan jag medge att jag har ingen koll på pirkar för just pimplet. Har ni några tips?
        Minns att jag pimplade med pirk och maggot i gymnaiset för en massa år sen.

Tack för bra svar

Kommentera

Vertikalpirk kedja/länk och limkrok (3krok med färgad epoxy)

Är det jäkligt segt kan man agna med en maggot.

Vicke tyckte jag fiskade bra förr.

Kommentera

pipapirken(3-6m), sotarpirken(1-3m) och linköpingspirken (4-25m). sen garn å limkrok lätt att göra själv, ibland hottat med maggot, fiskbit eller abborröga har funkat kalas för mig i mååånga år. å de där me att veva upp fisken på pimpel e inget vidare mkt bättre å handdrilla snabbt upp å sen snabbt ner igen så får man garanterat fler.

mvh Z10

Kommentera

Riktigt trevliga svar! Tack ska ni ha allihopa! Får väl bli att drilla med handen i väntan på en gädda!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
              9 svar
              251 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Arbetar...