eldsläden, den portabla brasan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

eldsläden, den portabla brasan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • eldsläden, den portabla brasan

    när man isfiskar så brukar de kunna vara skönt med en brasa, men om man vill förflytta sig mycket går ju inte det. om man inte har en portabel brasa vill säga.

    metallplåt av värmebeständigt slag med sarger och metall anslutning till skidorna så dom inte bränns och för att höja markfrigången vid snöiga förhållanden. skidorna sticker även ut en bit framför plåten så man kan få med lite ved där också.
    innan man har börjat elda på släden kan man använda den att frakta ved med ut på isen.

    vad tror ni om detta?

    när man nu flyttar donen drar man bara med sig brasan

  • #2
    Funkar säkert finemang, men jag har eldat direkt på isen och det har funkat. Men det klart är det lite vatten på isen så blir det ju jäkligt surt, då kommer nog din uppfinning väl till pass.

    Kommentera


    • #3
      Såg ju helt kanon ut.

      Kommentera


      • #4
        Kälken fungerar nog, men ska du dra med dig två kälkar i så fall? Eller bär du resten av grejerna när du förflyttar dig om brasan är igång?
        Annat tips! Jag har sett en som packade lite ved och tändmaterial i en wellpappkartong och hade med sig ut på isen. Fungerade både som vinskydd och blev lätt att transportera.
        !!!!!

        Kommentera


        • #5
          har en annan släde som jag använder till att dra prylarna i.
          den egentliga meningen med den är att man ska kunna förflytta sig utan att behöva släcka brasan.

          sen måste jag bygga den så liten som möjligt så den går in i bilen med alla andra grejer också

          Kommentera


          • #6
            Ta med grillen, finns säkert lagom engångsgrillar att ta med oxo.
            Då kan du grilla korv tills du får fisk. Men funkar gör det säkert.

            Kommentera


            • #7
              För några år sen presenterades det en stolryggsäck med en liten inbyggd kamin en bit under sitsen. Den skulle värmas av briketter vill jag minnas.
              Den heta stolen testades av såväl jägare som fiskare och fick varma rekommendationer men jag tror inte att marknaden blev eld och lågor. Har inte sett den vare sig i butik eller ute.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Jag skulle nog göra benen i rostfritt eller en annan metall med låg värmeledande förmåga. Annars kanske risken finns att skidorna smälter isen medans brasan är tänd för att frysa fast när brasan slocknat... Bara en tanke.

                Kommentera


                • #9
                  Mest osmidigast ? Äter man så äter man. Fiskar man så fiskar man. Men har man orken att släpa runt på massor av extra grejor och inte klarar en dag på isen utan grillkorv såvisst. Annars kan man ju köpa en flytoverall och behovet av brasan försvinner! Ser dock inte problemet i att avbryta fisket för en stunds fika/mat? Att fiska och äta samtidigt brukar ändå bara medföra problem p.g.a okoncentration.
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Flodebanan
                    ....Att fiska och äta samtidigt brukar ändå bara medföra problem p.g.a okoncentration.
                    Finns inget säkrare sätt för att få fisk. Stoppa näven i en chipspåse eller sätt på en korv för grillning och du kan ge dig fan på att det hugger just då...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    569 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X