Vad är fel? Isborrsjä..l! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är fel? Isborrsjä..l!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

har en likadan borr använt den i ca 20 år till ismete och lakpimpel och har funkat ganska bra blir lite jobbig när isen är över 20cm.jag har satt smala remsor av plåt under skäret så tar det bättre blir en annan vinkel på skäret.Om det inte funkar köp nya skär.

Kommentera

Ursprungligen postat av Octopus Visa inlägg
      Vet ej om det ska vara så på din modell, men min senaste jag hade var mina skär lika breda som borrens botten. Jag tror nog att lösningen är nya skär som många andra sagt.
      Det är en ice easy, 200borrarna är en 175borr med 200mm skär, så det ska vara så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösnäs Visa inlägg
        har en likadan borr använt den i ca 20 år till ismete och lakpimpel och har funkat ganska bra blir lite jobbig när isen är över 20cm.jag har satt smala remsor av plåt under skäret så tar det bättre blir en annan vinkel på skäret.Om det inte funkar köp nya skär.
        Hej
        Skimmsar du under bägge
        Sätter du skimmset i framkant mot eggen eller i bakat ?

Kommentera

Det vanligaste felet när isborrar slutar borra är att eggen inte längre når ned till isen. Det beror oftast på två saker. 1, någon (?) har slipat på undersidan av eggen. 2 någon har använt isborren som isbill eller satt ned den hårdhänt mot ett golv eller liknande..

Slipar man eggens undersida så "höjer" man eggen - och den når inte längre ned till isen, den ligger några hundradelar av en millimeter ovanför isen.

En akut lösning på detta problem är att lossa skruvarna till skären och lägga någonting under skärens bakkant och skruva fast skären igen. Genom detta har man vinklat skäret lite brantare och eggen brukar då nå ned till isen. Alltså precis som Gösnäs skrev ovan.

Vad du behöver lite senare är nya skär med rätt eggvinkel - och aldrig mer slipa eggens undersida - eller använda isborren som isbill :-)

Thomas
          Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
            Det vanligaste felet när isborrar slutar borra är att eggen inte längre når ned till isen. Det beror oftast på två saker. 1, någon (?) har slipat på undersidan av eggen. 2 någon har använt isborren som isbill eller satt ned den hårdhänt mot ett golv eller liknande..

Slipar man eggens undersida så "höjer" man eggen - och den når inte längre ned till isen, den ligger några hundradelar av en millimeter ovanför isen.

En akut lösning på detta problem är att lossa skruvarna till skären och lägga någonting under skärens bakkant och skruva fast skären igen. Genom detta har man vinklat skäret lite brantare och eggen brukar då nå ned till isen. Alltså precis som Gösnäs skrev ovan.

Vad du behöver lite senare är nya skär med rätt eggvinkel - och aldrig mer slipa eggens undersida - eller använda isborren som isbill :-)

Thomas
            Hur mycket var det icepal kostar nu igen? Tänkte bara på att jag skickade in mina skär för 50kr/st + frakt för slipning.

Kommentera

IcePal kostar 600:-kr :-)

Thomas
              Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Saxat från Kikmete´s Hemsida:

Hur man slipar isborrskär

Träna på kasserade skär och Du ett skärpar extra!

Kommentera

Nu är det dax att se över skären på isborren!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                  9 svar
                  335 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                  8 svar
                  223 visningar
                  0 gillar