Tip-ups med spöhållare istället för liggande ismetespön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tip-ups med spöhållare istället för liggande ismetespön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tip-ups med spöhållare istället för liggande ismetespön?

Tjenare, jag har kollat lite på dessa http://ifishpro.com/ (se bilderna på förstasidan).

Våra vänner i det stora Amerikat använder ofta? denna typen av anordning. Här i Sverige använder vi mest hemmabyggen, det är inget fel med hemmabyggen men jag tycker ändå att det borde finnas stora fördelar med ovan nämnda "tip-up". Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker att det är för mycket krångel med ismetespön liggandes på angeldon. Det finns ju hur många varianter som helst av detta men jag kan bara jämföra med hur jag själv fiskar.

Jag har mitt spö liggandes mot ett angeldon, i bakkanten av spöt har jag en limklämma, linan fästes i vippa på angeldonet.

Fördelar/nackdelar med detta som jag ser det:
    +Man täcker hålet för att få skydd mot vind samt att den svarta färgen bör alstra värme dvs mindre tid till att isa ur hålen.
    +Spöt står i en spöhållare och kan ej komma någonvart tex ner i hålet, lägga sig på sidan eller annat man vill undvika.
    +Lätta och smidiga att ta med ut.
    +Bra beprövad mekanik i staterna.
    +Passar fisket av alla fiskarter.

-Priset 30 USD/st
    -Plast, tålighet?

Då till mina frågor, är det någon som testat dessa eller liknande?

Finns det något liknande att köpa i Sverige?

Klart slut
    Filip

Såg intressant ut!

Kommentera

sigpic

Kommentera

Sån dära kan man bygga med ett vanligt pvc rör o en planka o en böjd ståltråd. Sök på "homemade tip-ups", går att bygga in så de både hissar en flagga o smäller när fisken är på o den sätter kroken i läppen själv på fisken.
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jo, det skulle säkert gå att bygga själv, jag tror dock inte att alla vill bygga själva.

Jawjacker verkar dyr samt att man inte har fördelen med att det skyddar mot vinden. Jag ser dock vissa fördelar med att kroka vissa fiskarter men det känns mer som fast utrustning än det vi utövar idag, men det är bara min åsikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
          9 svar
          333 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
          8 svar
          221 visningar
          0 gillar