pimpelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pimpelspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • pimpelspö

    Tjena!!!
    VAd ska man köpa för spö om man ska fiska abborre men ska även klara en gös eller gädda:Normark Panter eller Normark Flipper.
    Är det någon som har något av spöna och som kan säga vad man tycker om de.

  • #2
    Det finns olika klassningar på spöna med, tänk på det när du köper dem. Jag hade valt ett panter 2 om jag velat ha ett allround. Tänk på att dimensionera utrustningen utefter den större fisken dvs. gösen. Använd inte under 0.25mm om du vill ha något att säga till om samt öka på chansen att landa dem. Till abborre bör du däremot ha betydligt tunnare lina till för att kunna hålla kontakten med de små pirkarna, 0.18 är det grövsta jag anväder till ändamålet.

    Mitt tips är att köpa ett litet billigt typ wigglers wm-spö och använda till abborre, kostar inte mer än 30-40spänn. Mycket roligare!
    Allt eller inget är min filosofi!

    Kommentera


    • #3
      Svårt att hitta ett pimpelspö som klarar de tre fiskarna, det är ju LITE skillnad

      Annars fungerar Yellow Piker helt ok till alla de arterna du räknade upp
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Pimpel får ju indelas i flera olika klasser. Till abborrpimpel får man ju klassa det olika. Småborrepliggning, kräver ju småpirkar och ett lätt spö med tunn klinga. Sedan har du ju det tyngre till storborre. Där större och litet mer kraftigare spö kommer till tals. Och med grövre lina. Typ flätlina 0,16-0,20 beroende på vilket märke på flätlinan. En del linor håller ju inte riktigt måttet. Sedan går det ju också att använda en pyttehaspel på ett litet spö. Passar även för gös, gädda och borre. Bara att tejpa fast haspeln med eltejp. Mest för att få ett så lätt spö som möjligt. Ett gammalt Ekorr-Johan med korkhandtag. Där man tar bort spolen. Och klingan också. Och sätter i en genomgjuten glasfiberklinga i stället. Och låser med epoxilim. Spööglan kan man köpa en ny. Eller göra en av ståltråd.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
        0 svar
        210 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sebbe T
        av Sebbe T
         
        Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
        2 svar
        180 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Gädd-jos  
        Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
        14 svar
        600 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
        6 svar
        245 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Niklar
        av Niklar
         
        Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
        7 svar
        434 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Låg_Profil  
        Arbetar...
        X