Isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isborr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tycker lazer 200mm är tungborrad som satan, har lagt små metal bitar i framkant på skären till min mora så man får lite brantare lutning tycker det tar ganska bra ändå!!
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

    Kommentera


    • #12
      Jag har en Mora Spiralen 175 som har funkat med gädda upp till 9.7 kg, men då behövde man skohorn ifall man skulle ha kört C & R. 200 är den jag skulle satsat på idag.

      Inget fel på lazer, men det är ju som këff skriver, högre pris = högre status för en del. Själv kan jag bara konstatera att min Spiral funkat i 13 år nu, med 100+ ispass efter gädda. Dessutom så är den bättre att borra tjock is med, då du inte behöver Ah-nold-överarmar för att veva.
      www.hellfish.se

      Kommentera


      • #13
        Tack för svaren. Jag ska prata med några andra innan jag betämmer mig. Jag tror att det tar rätt lång tid innan jag får min första 10 kg gädda, så 175mm blir nog perfekt.
        www.custombaits.se

        Kommentera


        • #14
          Har fiskat två vintrar med en mora 175 mm och tycker att den funkar bra
          det går att borra en 20-30 hål på en dag med 60-70 cm is men det tar på krafterna, men den är dock bättre än lazers 200 mm som är ett helvete att borra med pga att skärvinkeln är större än morans, med lazern skulle jag aldrig borra här uppe med för då skulle men nog försöka dränka sig i första bästa vak efter en tio hålloch ta borrfan med sig i vaken.
          Mitt råd är att köpa en mora 175 och hoppas på att fiskarna kommer upp, än att använda en borr som du inte orkar fiska med = ingen fisk alls

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Silurus
            Tack för svaren. Jag ska prata med några andra innan jag betämmer mig. Jag tror att det tar rätt lång tid innan jag får min första 10 kg gädda, så 175mm blir nog perfekt.
            Dummaste jag hört!

            Dagen du ser 10+kg huvudet under isen och inte ha en chans att få upp den kommer du inse hur idiotiskt resonemanget var!

            Men somsagt,vissa måste göra misstaget själva för att lära sig, andra e smartare och lyssnar på andras erfarenheter och lär sig av dem...

            Kommentera


            • #16
              Det är sant. Den dagen jag tappar en 10kg + fisk kommer jag köpa en borr som är 200mm. Jag har hört att många som fått fiskar som inte kom igenom hålet lyckades borra ett hål bredvid, så att hålet blev större och fisken kom igenom. Men det är stor risk att man tappar storfisken då. Man kan alltid borra flera hål så att "huvudhålet" blir större näre man ismetar.
              www.custombaits.se

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Silurus
                Det är sant. Den dagen jag tappar en 10kg + fisk kommer jag köpa en borr som är 200mm. Jag har hört att många som fått fiskar som inte kom igenom hålet lyckades borra ett hål bredvid, så att hålet blev större och fisken kom igenom. Men det är stor risk att man tappar storfisken då. Man kan alltid borra flera hål så att "huvudhålet" blir större näre man ismetar.
                Haha, vilket tankesätt!

                Tror du det kommer drömgäddor på löpande band eller? Det kanske är once in a lifetime fisken du missar :S

                Borra flera hål en grymt klumpigt och tar massa extratid, samt e svårt att klara utan ispik.

                Borra ett hål i det du har linan i inbjuder till allt annat än landad fisk Fisken vill inte alltid som dig
                sigpic

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                0 svar
                214 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sebbe T
                av Sebbe T
                 
                Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                2 svar
                180 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                14 svar
                603 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                6 svar
                245 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar
                 
                Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                7 svar
                434 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Låg_Profil  
                Arbetar...
                X