Billiga multirullar till ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga multirullar till ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det någon av er som testat BIOS rullen? Nått att ha?

http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

SER iaf ruskigt prisvärd ut jämfört med vissa andra märken. Skulle kunna tänka mig Biosrullen efter lite kläm...

Kommentera

kolla in nya sporting!

Hör av dig till Lassemannen på Nya sporting för ett bra pris på rullar! Han har wiggler rullen (storlek med en amb 5000-6000). Han är aldrig omöjlig om du vill ha flera rullar på en gång!

Kommentera

Är det en dålig idé att gå ner på 0.30 nylon till ismetet ?

Anledningen till att jag frågar är att jag har kommit över en spole med drygt 20km (!) 0.30 nylon som dessutom är röd, vilket borde vara bra på isen (syns på långt håll).
          Har ingen uppgift om vilken vikt linan ska klara, men jag tror att det är hyffsad kvalité.
          Om det är nötning som är största problemet så har jag ju råd att kassera den del av linan som använts vid ett fisketillfälle, jag kommer ändå aldrig hinna göra av med all lina innan den blivit gammal.
          Känns inte rätt att gå och köpa ny lina när jag har så gott om den, men man vill ju inte sumpa fiskar i parti och minut heller....

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy
            Är det en dålig idé att gå ner på 0.30 nylon till ismetet ?

Anledningen till att jag frågar är att jag har kommit över en spole med drygt 20km (!) 0.30 nylon som dessutom är röd, vilket borde vara bra på isen (syns på långt håll).
            Har ingen uppgift om vilken vikt linan ska klara, men jag tror att det är hyffsad kvalité.
            Om det är nötning som är största problemet så har jag ju råd att kassera den del av linan som använts vid ett fisketillfälle, jag kommer ändå aldrig hinna göra av med all lina innan den blivit gammal.
            Känns inte rätt att gå och köpa ny lina när jag har så gott om den, men man vill ju inte sumpa fiskar i parti och minut heller....
            Det beror väl lite på vilka rullar du fiskar med. En 0.30 lina brukar klara runt 6-8 kg och får du en större gädda kan den ju ha av linan om du inte har en hyffsat mjuk broms. Ismetespöna dämpar ju inte särskilt mycket. Jag tror att det går men det blir nog större risk att tappa större fisk. (Allt som rimmar är rätt )

oft. Hur har du lyckats få tag i så in i helvete mycket lina ?

Kommentera

Lägg linan dubbel!
              Seriöst så tror jag att du kan klara dig på 0.30.
              Du ska väll ändå inte hålla fisken i linan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
                Det beror väl lite på vilka rullar du fiskar med. En 0.30 lina brukar klara runt 6-8 kg och får du en större gädda kan den ju ha av linan om du inte har en hyffsat mjuk broms. Ismetespöna dämpar ju inte särskilt mycket. Jag tror att det går men det blir nog större risk att tappa större fisk. (Allt som rimmar är rätt )

oft. Hur har du lyckats få tag i så in i helvete mycket lina ?
                Jo, dom ska visst sluta tillverka/distribuera nylonlina på Wennerström i Norrtälje,
                så jag fick köpa en STOOOR spole 0.30, pröjsade 250kr för ca. 24000 meter
                Spolen är i metall av typen televerkstrumma

Köpte den egentligen för att ha att grunda med...

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy
                  Jo, dom ska visst sluta tillverka/distribuera nylonlina på Wennerström i Norrtälje,
                  så jag fick köpa en STOOOR spole 0.30, pröjsade 250kr för ca. 24000 meter
                  Spolen är i metall av typen televerkstrumma

Köpte den egentligen för att ha att grunda med...
                  Haha okej, är det dogger linan eller? Den trodde jag de hade lagt ner för läääänge sedan

Kommentera

Wennerströms har slutat tillverka Dogger linan sedan ett tag tillbaka..
                    Nostalgi med Dogger. Den enda lina vi hade råd med i ungdomen på 60 o 70-talet. Typ 3,50 för 100 meter..
                    Men satan vad gädda vi hissade på Dogger på den tiden..
                    Vi körde 0,30 och en halvmeter 0,50 eller 0,60 som tafs.
                    Och eftersom vi körde från land o inte hade råd att sätta så många drag, så körde vi "Franska krokar" på skeddragen.
                    Tunna mjuka grejjor från Mustad, som man rätade ut vid bottennapp.
                    Bara böja tillbaks o fiska vidare. Och man missade i stort sett aldrig en gädda på dom grejjorna. När krokarna satt ner i böjen så höll dom..Och dom var så tunna att dom krokade klockrent med även fjösigt mothugg trots att dom inte var kemvässade, då dom var så tunna..

NOSTALGI!!!! :o)

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                      Wennerströms har slutat tillverka Dogger linan sedan ett tag tillbaka..
                      Nostalgi med Dogger. Den enda lina vi hade råd med i ungdomen på 60 o 70-talet. Typ 3,50 för 100 meter..
                      Men satan vad gädda vi hissade på Dogger på den tiden..
                      Vi körde 0,30 och en halvmeter 0,50 eller 0,60 som tafs.
                      Och eftersom vi körde från land o inte hade råd att sätta så många drag, så körde vi "Franska krokar" på skeddragen.
                      Tunna mjuka grejjor från Mustad, som man rätade ut vid bottennapp.
                      Bara böja tillbaks o fiska vidare. Och man missade i stort sett aldrig en gädda på dom grejjorna. När krokarna satt ner i böjen så höll dom..Och dom var så tunna att dom krokade klockrent med även fjösigt mothugg trots att dom inte var kemvässade, då dom var så tunna..

NOSTALGI!!!! :o)
                      Nu var du lite oklar igen. Var Mustadkrokarna tunna eller kraftiga?...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      332 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      204 visningar
                      0 gillar