Nybörjarfrågor om pimpelfiske - utrustning, säkerhet, etc. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor om pimpelfiske - utrustning, säkerhet, etc.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av stubbe Visa inlägg
    Stort tack för alla svar!
    Har gjort en liten lista med saker att införskaffa samt tänka på utifrån svaren.

    En fundering om spön: Hur stora fiskar klarar ett VM-spö som kostar runt ca 50-100kr?
    Finns en drös sådana på den lokala fiskebutiken, så det är inte lätt veta vilken sort man ska välja.
    Tanken med vm-spön är inte att du ska drilla fisken med de. När du fått napp lägger du ifrån dig spöt och drar upp fisken för hand.

    Kommentera


    • #12
      Toppen!
      Då är jag med på noterna.

      Tack för svaret!

      Kommentera


      • #13
        jag använder vmspön eller liknande pimpelspö till allt mitt pimpelfiske. det fungerar bra till både röding och abborre. ifjol så var jag i Arjeplog och pimplade röding, de högg på ca 25m djup. det var inga problem att dra upp de för hand, bara kul
        det här röding blänket fungerade bäst för oss då.
        http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...blinkpilk.html
        eftersom det var ganska djupt så var det lite krångligt med vissa röding blänken eftersom de svänger ut åt sidorna så mycket. det tog lååång tid innan linan var rakt ner i hålet. men dessa röding blänken med en lysdiod var kanon där. under blänket hade vi ca5-10 cm tafs och sedan krok med maggot.

        för abborre så använder jag vim-pirken eller en bergmans pirk, ca 4cm 8g är bra storlek för djup mellan 1-8m. sedan en färgad limkrok med fransar under den.

        för säkerheten bär alltid isdubbar, ha kastlina, fiska inte ensam. jag brukar även bära flytväst under jackan. och om man är osäker på isen tjocklek, så borra ett hål där ni går ut. mät hur tjock isen är med t ex isskopan. är det över 10cm så ska det vara lugnt. sedan kan man fortsätta borra sig ut och mäta tjockleken på isen för att vara på säkra sidan.

        övrigt så är en bra isborr viktig, varma kläder, broddar, snöskyffel om det är mycket snö, isskopa (se till att hålla hålet isfritt), något skönt att sitta på och kaffe

        Kommentera


        • #14
          Gobe Använder du enbart blinkpilk och en enkelkrok med maggot?

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
          0 svar
          216 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sebbe T
          av Sebbe T
           
          Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
          2 svar
          180 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
          14 svar
          609 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
          6 svar
          245 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Niklar
          av Niklar
           
          Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
          7 svar
          435 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Låg_Profil  
          Arbetar...
          X