Nybörjarfrågor om pimpelfiske - utrustning, säkerhet, etc. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor om pimpelfiske - utrustning, säkerhet, etc.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor om pimpelfiske - utrustning, säkerhet, etc.

Efter några års flugfiske tänkte jag och sambon pröva på pimpling nu till vintern. Kommer primärt handla om att pimpla röding i djupa fjällsjöar och ev. lite abborre i småsjöar.
    Är inte säker att vi kommer fastna för pimpling varför vi inte vill lägga ned allt för mycket på dyr utrustning.
    • Vad bör man tänka på gällande val av spö?/rulle?
    • Vad har man för agn/bete? (Är det maggot på en vanlig fiskekrok som gäller eller kan man köra med något annat?... sambon gillar inte trä på mask på kroken)
    • Nån säkerhetsutrustning man inte för glömma?

Antingen kör du ett enkelt VM-spö och drillar för hand, eller så köper du ett pimpelhaspel och UL-rulle. Sen vad du knyter i änden på linan finns det väl tusen olika idéer om. Vanligast är väl ett rödingblänke (och ev. blink) sedan en bit tafs och en enkelkrok agnad med alltifrån torkat renkött till räka till maggot.

Till abborre: VM-spö, lite blandade pirkar och limkrok.

Ang. säkerhetsutrustning så är isdubbar och en kastlina bra att ha med sig.

Men den viktigaste utrustning för pimpelfiske enligt mig är en bra borr med bra skär.
    Senast ändrad av Mabo; 2016-01-04, 21:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
      Ang. säkerhetsutrustning så är isdubbar och en kastlina bra att ha med sig.

Men den viktigaste utrustning för pimpelfiske enligt mig är en bra borr med bra skär.
      Det viktigaste är väl sunt förnuft? Provborra på vägen ut. Räddat en blöt klant upp och det är inte så trevligt för den som flyger i eller den som får dra upp 80kg blöt påg.

Kommentera

Sunt förnuft är ingen dum ide. Men lite hjälp på traven kan jag ge. Som nämnt tidigare, isdubbar och kast lina. Har man ingen så ta med ett rep, de räcker långt. Är du osäker på isen så är en ispik en bra investering. Även en sjösäck där du kan ha ett ombyte. En kompass är guld om de blir mörkt eller dålig sikt och man ska tillbaka. De är väll dom "säkerhets" grejjerna jag har med mig utöver flytoverall. Tänker man sig för en gång extra så behöver man sällan använda grejjerna. Men tänk på om ni är osäker på isen att inte gå så nära varan så inte båda drattar i.
        Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Glöm inte halkbroddar. Kostar ca. 100:- Kan rädda dig både från hjärnskakningar och ben brott.

En så kallad blink lampa bredvid blänket är rena dynamiten till ädelfisken.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av jockegbg Visa inlägg
            Det viktigaste är väl sunt förnuft? Provborra på vägen ut. Räddat en blöt klant upp och det är inte så trevligt för den som flyger i eller den som får dra upp 80kg blöt påg.
            Viktigaste utrustningen skrev jag. Sunt förnuft borde alla ha som ska ut på isar, men det kanske man inte kan ta för givet.

Kommentera

Kaffe är ett måste vid allt fiske.
              Sunt förnuft hoppas jag alla tar med ut på isen och dubbar.
              Men inget kaffe inget fiske.

Kommentera

Fjällsjöar, ja då är det läge att ha spade att gräva sig genom snön med så du kommer åt isen. Sedan är det inte ovanligt att man behöver förlängare till borren då isen kan vara metertjock..

Kommentera

en bra borr, isdubbar, sunt förnuft och kaffe är lika givet som snus,varma kläder och en stor portion tålamod...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Stort tack för alla svar!
                    Har gjort en liten lista med saker att införskaffa samt tänka på utifrån svaren.

En fundering om spön: Hur stora fiskar klarar ett VM-spö som kostar runt ca 50-100kr?
                    Finns en drös sådana på den lokala fiskebutiken, så det är inte lätt veta vilken sort man ska välja.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    243 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...