Deeper pro vs deeper pro+ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deeper pro vs deeper pro+

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Deeper pro vs deeper pro+

    Tja! Någon som har provat deeper pro och deeper pro+ och isåfall, vad är den stora skillnaden på dom?
    Eller om man bara vet vad skillnaden är så får ni gärna dela med er av kunskapen. Har läst på en del själv men litarnästan mer på er än dessa företag.
    Tänkte använda lodet på sommaren för att kartlägga ett hotspot på mitt hemmavatten för att sedan använda kartan för att placera ut spön på vintern.
    Alla råd/tips mottages!

  • #2
    Pro+ är den enda Deeper som kan "mappa" om jag minns rätt.

    Kommentera


    • #3
      Den eneste forskjellen er at Pro+ har innebygget GPS-mottager. Siden mottageren i Pro+ er såpass dårlig som den er og derfor ikke bør brukes ved kartlegging, er de i praksis helt identiske.

      Det (og mye mer) kan du lese om i testen jeg gjorde av Pro+.
      http://teamcolibri.blogspot.com/2017...r-pro.html?m=1
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Som Colibri säger.

        PRO+ har inbyggd GPS. Så den kan du kasta med och göra djupkartor med tack vare den.

        Men som jag förstår det så kan du det med PRO också bara det att den måste va kopplad till din mobil/surfplatta. Så man kan göra det från exempelvis båt eller kajak.

        https://deepersonar.com/se/se_se/pro...mart-sonar-pro

        Jag har en PRO men får undersöka om det går att göra djupkarta med den när man har hyrbåt eller så

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

          Men som jag förstår det så kan du det med PRO också bara det att den måste va kopplad till din mobil/surfplatta. Så man kan göra det från exempelvis båt eller kajak.



          Jag har en PRO men får undersöka om det går att göra djupkarta med den när man har hyrbåt eller så
          Du kan lage dybdekart med din Pro, men du må sette den i "Boatmode" slik at den bruker posisjonen fra din mobil/ nettbrett. Det fungerer utmerket, her i bruk ifm kartlegging av en lokal dam i Oslo.

          Click image for larger version

Name:	IMG_7858.jpg
Views:	1213
Size:	33,5 KB
ID:	2487160
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

            Du kan lage dybdekart med din Pro, men du må sette den i "Boatmode" slik at den bruker posisjonen fra din mobil/ nettbrett. Det fungerer utmerket, her i bruk ifm kartlegging av en lokal dam i Oslo.

            Click image for larger version

Name:	IMG_7858.jpg
Views:	1213
Size:	33,5 KB
ID:	2487160
            Helt magiskt!

            Kommentera


            • #7
              Man får tacka för alla tips! God jul på er

              Kommentera


              • #8
                Team kolobri eller den som vet: Om man fiskar med Deeper från kajak, är det stor fördel att montera deepern i den flexibla armen eller går det lika bra att fästa den i en kort snörstump?

                Vad finns för bra alternativ om man vill göra en hemmagjord portabel lösning till kajaken som också klarar av att göra djupkartor. Garmin striker 4, Elite4, Hook4 osv och vad blir en ungefärlig prislapp på resp lösning? Ekolod + givare + batteri?

                Kommentera


                • #9
                  Hvis du skal bruke Deeper mens du padler, dvs i fart, er det en stor fordel med flexiarmen (eller liknende hjemmedesign). Hvis du bare bruker Deeper når du ligger i ro er det best med snøre.

                  Snøre når du padler fungerer dårlig, for selv om du bruker festet på siden så drar du kula skjevt i vannet. I besta fall får du litt misvisning og støy, i værste fall fungerer det ikke i det hele tatt. Da jeg testet Deeper brukte jeg den endel med en robåt, og du skal padle/ ro veldig sakte for at snøre skal fungere bra. (Rundt en knop.)

                  Flexiarmen holder «kula» stabilt så den ikke får vridd seg i vannet og fungerer veldig bra opp til 3-4 knop. Rundt 3-4 knop får man endel turbulens og så begynner armen å vri seg.

                  Men... Når du så skal ligge i ro er faktisk snøre best. I min lille robåt med flexiarmen på opplevde jeg at jeg måtte sitte ganske stille for at ikke armen skulle dyppe kula helt under vann (signalet brytes) eller løfte kula helt over vann (ekkoloddet slår seg av). Så jeg endte opp med å bruke flexiarmen når jeg dorget/ trollet og snøre ved spinn-/ vertikalfiske.

                  Vedrørende ditt andre spørsmål så kan dette være verdt å lese:
                  https://www.fiskesnack.com/forum/fis...per-djupkartor
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skulle faktiskt säga att du sätter Deepern i ett snöre eller liknande av den anledning att när du använder armen kan deepern gå ur och i vattnet

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    569 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X