Mormyska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mormyska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mormyska

    Vilken funktion uppfyller en mormyska egentligen? Är syftet att den för fisken ska föreställa ett bottenlevande djur eller att den ska inge det organiska betet en viss rörelse. Om inget av nämnda, skulle man inte kunna ersätta den med en bit bly strax innan kroken och uppnå precis samma resultat? Finns det någon vetenskapligt utvärdering av mormyska vs blyshot? Vad är poängen här? Att genom färg och reflektion fånga fiskens uppmärksamhet. Eller att mormyskan genom sitt utseende ska attrahera fiskaren.

    Låt oss säga såhär. Går det att fånga fisk med mormyska utan att ett organiskt betet sitter på kroken? Om fisken hade någon intelligens att prata om så hade den avstått att hugga när betet sitter fast på en misstänkt blänkande metallklunk?
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-25, 05:18.

  • #2
    Originalet är nog tänkt att imitera en liten insekt. Därav så många med fjädrar. Men jag vill tro även små grodor och fiskyngel

    Att klämma på ett blyhagel fyller samma funktion yes. Dom flesta färger har jag hört blir svart vid ett visst djup ändå. Så färgerna är nog mest för oss folk.

    Dom hugger ju även på myska utan organiskt bete. Men med bete så får man en liten stund till på sig att kroka lymmeln.

    Viktigast är ändå rörelse, tillräckligt mycke eller lite och vid exakt rätt tidpunkt. En del dagar bör man nästan stå och hoppa med spöet i näven för att få den rörelse som krävs. Andra dagar gör man bäst i att trycka ner spöet i snön och titta på linan.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
      Originalet är nog tänkt att imitera en liten insekt. Därav så många med fjädrar. Men jag vill tro även små grodor och fiskyngel

      Att klämma på ett blyhagel fyller samma funktion yes. Dom flesta färger har jag hört blir svart vid ett visst djup ändå. Så färgerna är nog mest för oss folk.

      Dom hugger ju även på myska utan organiskt bete. Men med bete så får man en liten stund till på sig att kroka lymmeln.

      Viktigast är ändå rörelse, tillräckligt mycke eller lite och vid exakt rätt tidpunkt. En del dagar bör man nästan stå och hoppa med spöet i näven för att få den rörelse som krävs. Andra dagar gör man bäst i att trycka ner spöet i snön och titta på linan.
      Bra svar, rörelsen är alltså det viktigaste elementet här inte att övertyga fisken att mormyskan är något levande. Kan det vara så att fisken hugger på det oagnad mormyskan av ren nyfikenhet och bara vill känna på det för att undersöka det? Fisken kanske även skulle hugga lika ofta på en bit bly som färgats synlig.

      Den viktiga slutsatsen är: Ett dött organiskt bete som inges rörelse är ofta effektivare än ett dött organiskt bete som ligger still. Skulle mormyskan bara användas som metkrok och hållas stilla skulle det resultera i många färre hugg.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-25, 05:47.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg

        Bra svar, rörelsen är alltså det viktigaste elementet här inte att övertyga fisken att mormyskan är något levande. Kan det vara så att fisken hugger på det oagnad mormyskan av ren nyfikenhet och bara vill känna på det för att undersöka det? Fisken kanske även skulle hugga lika ofta på en bit bly som färgats synlig.

        Den viktiga slutsatsen är: Ett dött organiskt bete som inges rörelse är ofta effektivare än ett dött organiskt bete som ligger still. Skulle mormyskan bara användas som metkrok och hållas stilla skulle det resultera i många färre hugg.
        Rörelsen i sig får myskan att imitera nåt levande i botten.
        Går ju att jämföra lite med björnen på land. Springer du vid ett möte så triggar du jakten.

        Tänk balansfiske efter abborre. Vi rör den för att imitera en betesfisk. Men är det riktigt svängigt i vädret så får dom ont i magen och då kan man behöva nån maggot för att få dom att visa intresse. Och då sitter dom fast på 3 kroken under magen. Ett tydligt bevis på att vi misslyckats i våran efterliknelse.

        Kommentera


        • #5
          "Imitation av bottendjur" i all ära, men själva poängen med myskan är vikten som möjliggör någorlunda kontroll över ett lätt bete, och om man ersätter blyet med wolfram så blir det ännu bättre. På större djup knyter man myskan på en tafs under en vertikalpirk då det annars tar en evighet att komma ner .

          Kommentera


          • #6
            Då är mormyskans uppgift att förse betet med tyngd och förmåga till rörelse. Man undrar om det inte skulle gå att bygga ett bete som uppfyller samma funktion men som kan träs inne i betet. Lite grann om en jiggskalle och i huvudsak vara osynlig för fisken. Det skulle nog inte spela någon större roll, fisken saknar förmåga till analytisk tänkande i detta avseende.
            Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-26, 20:14.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
              Då är mormyskans uppgift att förse betet med tyngd och förmåga till rörelse. Man undrar om det inte skulle gå att bygga ett bete som uppfyller samma funktion men som kan träs inne i betet. Lite grann om en jiggskalle och i huvudsak vara osynlig för fisken. Det skulle nog inte spela någon större roll, fisken saknar förmåga till analytisk tänkande i detta avseende.
              Har du fiskat med mormyska själv några gånger?

              Stor skillnad på olika färger och former när man fiskar.

              Kommentera


              • #8
                Jag har fiskat med mormyska några gånger. En gång i en mörtrik sjö där jag fiskade utan agn. Mörtarna verkade intresserade och kände på den i alla fall. Och häromdagen fick jag upp en liten borre. Jag frågar för att jag vill veta hur mycket man egentligen vinner på att kunna få ett dött bete i rörelse mot att det är stillastående. Jag ska snart fiska med flytande mormyska som ska hänga upp från botten där jag ska kunna rycka och få rörelse i mormyskan. Jag vill få ett hum om hur stor effekt mina ryckningar kan ha jämfört med ett stillastående flytande krok som är agnat med maggot.

                Kommentera


                • #9
                  Sitter du i en båt och provar?
                  Stillastående funkar inte från en båt. Det rör sig nämligen alltid åt nåt håll. Vågor, dina rörelse eller bara andning.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                  0 svar
                  199 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sebbe T
                  av Sebbe T
                   
                  Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                  2 svar
                  178 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                  14 svar
                  569 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                  6 svar
                  242 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Niklar
                  av Niklar
                   
                  Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                  7 svar
                  424 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Låg_Profil  
                  Arbetar...
                  X