Vart hitta spöklingor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart hitta spöklingor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vart hitta spöklingor?

    Som med allt så avancerar ens fiske och har kommit till den punkt att det jag hittar på "marknaden" inte tillfredsställer mitt behov.

    Finns det nån butik som har äkta utbud av spö klingor till pimpelspön?

    Är ute efter en längd på ca 450 mm til 500 mm och medel till hård styvhet. Antar att det bör finnas att köpa i rålängd nånstans och man får sätta dit spöringar själv. Men vart?

    Wiggler har ju t.ex att 400 mm pimpelspö. Men jag upplever det som för mjukt. På tok för mjukt. Duger ju bra till P&T vatten där dom i regel krokar sig själv. Men abborre eller sikfiske så upplever jag dom som icke dugliga i det långa loppet.

  • #2
    Prova här. https://www.hilevel.se/

    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Gå till en loppis och titta vad som finns i spöväg. Köp ett billigt spö, ta toppen och kassera resten.

      P.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Kikade på den tidigare. Men med det utbudet så känns det som man skulle behöva gå in i en fysisk butik för att känna på dom.
        Blir ju väldigt grovt också. Har mer tänkt att byta ut klingan på wigglern till en styvare och kanske 50 mm längre.

        Jag vet att det finns nånstans. Har "grannar" som gör egna. Men dom bygger spön helt motsats av det jag vill, spöna böjs nästan 90 grader från rullen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

          Kikade på den tidigare. Men med det utbudet så känns det som man skulle behöva gå in i en fysisk butik för att känna på dom.
          Blir ju väldigt grovt också. Har mer tänkt att byta ut klingan på wigglern till en styvare och kanske 50 mm längre.

          Jag vet att det finns nånstans. Har "grannar" som gör egna. Men dom bygger spön helt motsats av det jag vill, spöna böjs nästan 90 grader från rullen.

          Ja visst är det så! Det är svårt att köpa en spöbyggsats på telefon och inte veta vad man får.
          Det finns några till som håller på med spöbyggen i länken.
          https://www.google.com/search?q=sp%C...hrome&ie=UTF-8
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Jag brukar beställa från denna websida:
            https://www.tackle24.de/index.php?a=8852&lang=eng
            Fungerar smidigt att betala med PayPal.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
              Jag brukar beställa från denna websida:
              https://www.tackle24.de/index.php?a=8852&lang=eng
              Fungerar smidigt att betala med PayPal.
              Det där såg spännande ut!
              Solid tips innebär att dom är jämntjock?

              Kommentera


              • #8
                Solid tips lär väl betyda att klingan är massiv i toppen och inte ett " rör " som det brukar vara.
                Kollat in Stcroix pimpelspö? Finns en hel drös olika. Kanske finns där nått färdigt med bra rygg i klingan.

                Kommentera


                • #9
                  För över 30 år sen så gjorde jag några olika pimpelklingor av massiv glasfiber från kasserade billiga spön. Filade, slipade ned en rappt taperad klinga tills jag fick den styvhet och aktion jag ville ha. Lacka klingan för att undvika flisor i fingrarna... en styvare klinga blir ju inte lika drillvänlig men kan hanteras med mjuk handled och snäll broms

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Solid tips lär väl betyda att klingan är massiv i toppen och inte ett " rör " som det brukar vara.
                    Kollat in Stcroix pimpelspö? Finns en hel drös olika. Kanske finns där nått färdigt med bra rygg i klingan.
                    Det jag hittade var mest såna där korta ul-spön som är populär bland många har jag sett på isarna. På isen är jag kanske gammalmodig och rullen är bara för att hålla linan. Drillningen gör jag med händerna.
                    Hittar ju inte wiggler spöet genom google på bild, endast i pdf katalogen. Men ser ju ut som vilket vm-spö som helst bara mycket mjukare och längre. Spötoppen blir då en nappindikator. Små försiktiga siknapp blir knappt märkbara. Ett styvare topp kommer göra att jag känner det lättare och framförallt bättre mothugg.
                    Fördelen med ett längre spö är att jag får en skönare sittställning. Vill helst ha spötoppen 2 cm ovan vattenytan när betet är på botten och gärna handen på knäet. Har en nervskada i högerhand vilket gör att jag gärna vill vila handen på mitt ben. Omöjligt att hålla riktigt still för mig annars.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    569 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X