Frusna fötter! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frusna fötter!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har använt mig av Igloo stövlar i 3 år nu. Håller hur bra som helst och svinbilliga :-) har modellen -30.
    Jägarstrumpor och vanliga tubsockor och jag har Aldrig frusit om fötterna. Sen väger dom nästan ingeting :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Mina Bekina Thermolite är varma, gjorda i tjock skummad PU. Om de ger upp prövar jag nog den kraftigare Igloostöveln av de två eller Lemigo Vermont, båda av EVA som är ett ännu lättare material.

      De saknar fast foder vilket är bra och gör dem mer snabbtorkande. Om filtfodret slits ut kan man köpa nytt eller lika gärna dra på en extra socka. En något tunnare yllestrumpa och 1/2 kraftiga över det blir bra, ullen binder fukt men värmer ändå. Se till att ha en stor storlek så att du får plats med luft mellan lagret, luften ger värmen.
      Glappar de på foten ta på en extrastrumpa eller en extra innersula, kylar kommer underifrån.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
        När jag blir rik ska jag testa ett par Jörn kängor antifrys. Hört bara gott av dom.
        Köpt dom senaste åren nån neopren stövel som jag inte kommer på namnet på. Ska duga till minus 40 tror jag. Har 3 storlekar större än foten för maximalt antal strumpor. Kan frysa även vid nån enstaka minus grad.
        Hej Husbehovsfiskarn;

        Även om du köper hans kängor blir du ingen ny Jörn Donner...https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6rn_Donner ....

        Satsa istället på ett par Powerboots original och ett nummer större än du har i dina tennisskor....

        God Jul & Gott Nytt År!

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #14
          Oförutsett med Jörn Donner mfl var en höjdpunkt i svensk DDR-tv.

          Kommentera


          • #15
            Muck boots är suveräna, slitstarkare än powerboots. Finns med komfortzon +4 till minus 40 och 0 till minus 50.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
              Muck boots är suveräna, slitstarkare än powerboots. Finns med komfortzon +4 till minus 40 och 0 till minus 50.
              Så heter dom jag har. Skön att gå i. Men vid 15 minus så gäller det mest att uthärda. Blir många hål såna dagar.

              Kommentera


              • #17
                Haft ett par Jörn kängor en gång i tiden och muckboots är varmare. så det blir bara att investera i elektriska värmesulor.

                Kommentera


                • #18
                  Möjligt att dessa "Skooterkängor" som vi sade på sent 70-tal är ännu varmare än mina Bekina men inte felfria:
                  http://mattisblogg.se/2012/02/kamik-oslo-testad/
                  Å andra sidan använder han dem mer under en säsong än jag gör på 4-6 säsonger...

                  Här "min" Bekina, tjock sula och skal som isolerar men en iläggssula och yllestrumpor behövs de kalla dagarna, har "små" 47:or tror jag annars 43. Lemigo ser mkt snarlik ut men är som sagt av EVA.

                  Click image for larger version  Name:	bekina_png.jpg Views:	0 Size:	20,8 KB ID:	2530058
                  Senast ändrad av anteman; 2019-12-18, 19:59.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                  0 svar
                  210 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sebbe T
                  av Sebbe T
                   
                  Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                  2 svar
                  180 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                  14 svar
                  601 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                  6 svar
                  245 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Niklar
                  av Niklar
                   
                  Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                  7 svar
                  434 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Låg_Profil  
                  Arbetar...
                  X