Färgkrokar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färgkrokar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Färgkrokar

    Finns det några bra sid/bildbeskrivningar på hur man gör såna?
    Har alltid handlat av 'lokala nasare' på tävlingar, men skulle vilja lära mig hur man gör dessa underverk!
    Skriv in din signatur här >> d'oh?

  • #2
    köp Epoxylim och lyspulver i olika färger .. balanda lim och färgpulver. ta en tandpetare eller tändsticka och smeta på blandningen på kroken..
    www.andreelures.se

    Kommentera


    • #3
      Hepp...hittade denna sida;

      http://home.swipnet.se/fritidsfiske/...krok/krok.html
      Skriv in din signatur här >> d'oh?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av DaSwede Visa inlägg
        All heder åt skaparen av sidan. Vilket jobb! Bara att rita alla bilder. Jag körde tändskickor. Stickorna stack jag in i kroköglan så att de satt fast. Sedan på med lim, fäste kroken i frigoliten och snurrade krokarna, individuellt, efter behov. Har man alla i samma platta känns det som att några kan komma i ofas med de andra krokarna.

        Hur gör proffsen må tro?
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av DaSwede Visa inlägg

          Hehe det är min gamla sida som jag inte uppdaterat på 6-7 år =) Tyvärr
          Har tänkt att jag ska orka ta mig tid o göra en riktigt bra o sjysst pimpelsida när jag får tid och ork över..
          Mankans fiskeblogg Fins här
          MankanPirken och Diamanten Finns här

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
            All heder åt skaparen av sidan. Vilket jobb! Bara att rita alla bilder. Jag körde tändskickor. Stickorna stack jag in i kroköglan så att de satt fast. Sedan på med lim, fäste kroken i frigoliten och snurrade krokarna, individuellt, efter behov. Har man alla i samma platta känns det som att några kan komma i ofas med de andra krokarna.

            Hur gör proffsen må tro?
            Jag brukar göra 2 max 3 st åt gången.. fler hinner man inte med.
            Man får liksom time.a när man lägger på lim på krok 2 och 3 så limmet på krok 1 ligger i ungeför samma fas.

            Sen kan kan hålla de upp o ner ganska länge så det bildas en hängande droppe, då brukar de ta lika form o sen får man valla de fram o tillbaka.
            Eller vänta lite innan man lägger på limet så det är liite segare.
            Kan bli stressigt då om man ska hinna spinna in lite antrongarn också.. som i alla fall ja sätter in i de flesta krokarna.

            Sen har det för min egen del snudd på blivit mera konstverk för en själv mer än för fisken.. jag har upp till 6-7 färger i kombination på mina krokar, ska lägga upp några bilder senare.

            Men ett vitt o svart öga som "huggprick" nånstans på kroken kan ja rekommendera.
            Mankans fiskeblogg Fins här
            MankanPirken och Diamanten Finns här

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mankan Visa inlägg
              Hehe det är min gamla sida som jag inte uppdaterat på 6-7 år =) Tyvärr
              Har tänkt att jag ska orka ta mig tid o göra en riktigt bra o sjysst pimpelsida när jag får tid och ork över..
              Men där är du ju. Mankans pimpelfilm är nog den bästa barnvakten genom tiderna. Tantens dotter är helt såld på den.

              Ett tips är att man kan ändra konsistens och härdtid på snabbepoxy genom att förvara tuberna i olika temperaturer. En timme i kylen så blir limmet segt och härdar på en kvart. En timme i solen så blir limmet vattnigt och härdar innan man har blandat i färgen.
              www.brofiske.net

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Plizken Visa inlägg
                Men där är du ju. Mankans pimpelfilm är nog den bästa barnvakten genom tiderna. Tantens dotter är helt såld på den.
                Hehe ja visst är det jag. Hehe kul att den uppskattas, jag funderar på att göra en uppföljare i vinter.. vi lärde av alla misstag i den första, så vi är lite revansch-sugna på en ny pimpelfilm =)
                Mankans fiskeblogg Fins här
                MankanPirken och Diamanten Finns här

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jonas 37
                  Jag brukar göra mina färgkrokar av sillicon.Jag köper ofärgad sillicon och tillsätter färgpulver.Sillicon är lite lättare och hantera än epoxilim.Var ganska länge sedan som jag höll på och tillverkade färgkrokar.Idag så gör jag lite göskrokar ibland.Jag tar owner 36bc i st 2-4 och lägger på sillicon som jag färgat.
                  Men du gör dom direkt på kroken? Har annars läst om såna som gör "silikonkorvar" för att sedan skiva upp dom på krokskaftet.

                  Men det bör ju funka att göra på kroken direkt, man får dock ha lite tålamod om man vill ha fler färger. Ska nog testa, man kan ju göra lite andra varianter med silikon. Kanske hängande trådar för att få lite garneffekt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jonas 37
                    Jag brukar göra sk korvar för att ha till punkter.Ska jag göra en orange krok så lägger jag på ohärad sillicon direkt på kroken ,när kroken härdat lite så brukar jag lägga på tex gul ohärdad sillicon under kroken.Direkt så tar jag en färdig sk korvbit tex färgad med lysfärg och trycker dit den direkt på det gula.

                    Blir en krok med orange huvudkropp , gul under med en liten lysprick på det gula.Jag känner en riktig pimpelguru som bara fiskar med garnkrokar.Han brukar trycka dit sk korvbitar av sillicon på varje krok.Han gömmer nästan bitarna under garnet.Sillicon är väl inte så nyttigt heller att hålla på med inomhus?
                    Det är ingen fara. Det finns inga restriktioner i arbetsmässigt för silikon. Epoxy däremot kan vara värre. Ska som sagt testa lite med silikon, det kan bli lite annorlunda än med epoxy.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    435 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X