Sumpa Betesfisk!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sumpa Betesfisk!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sumpa Betesfisk!!

Hur många mört mm kan jag ha i en tunna på 150L, har en syrepump som ska funka till 2*210L?

+ Att jag har 2 sumpar i det vattnet jag tar dom i, men e så segt att hacka is varje gång man ska fiske eller tömma mörtstugorna

Jag håller riktigt mycket mört här hemma i garaget så jag ska nog kunna guida dig.

Har du en 150 literstunna så kan du enligt mig hålla 150-300 stycken mört beroende på storlek. Har du 15cm så ska du ha 150 mört, 14cm och nedåt så kan du börja lägga på någon mört hela tiden. Dvs har du 150 liter vatten i en tunna och du har 220 12centimeters-mört så är jag nästan helt säker på att det går.

Jag har 1000 liter hemma och brukar ha 1000 mört som MAX för vad jag lägger i, men jag har även haft 1500 mört hemma i min tusenliterstank men då blir det också lite trångt. En mört per liter brukar jag själv köra.

Tar du mörten från havet/bräckt vatten så bör du ha i joddfritt salt. Till 120l så bör du ha en halv näve ca.

Din syrepump ska inte vara några problem, den ska klara av det där utan problem. Är det två utgångar med luft från den? Använd båda isåfall, kanske självklart men säger det ändå.

Något som är väldigt effektivt för att få mörten att hållas levande längre är att köpa en cirkulationspump, bauhaus har billiga och bra sådana. Då lägger du pumpen på botten och sedan så låter du slangen gå i en båge så att vattnet rinner ner i din tank. Då cirkulerar vattnet och det blir mer syre. Det är även ett liiitet reningsverk då.

Men byt vatten ca varannan dag om du har möjlighet. Du behöver inte byta allt men byt halva tanken och sen byter du allt vatten varannan gång du byter om man säger så.

Har du några frågor, har jag varit otydlig i något så är det bara att ställa dessa. Inga problem, släng iväg ett PM om inte annat.

Mvh AhlqvistarN
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

jag bruckar ha mört hemma i 2 baljor, ca 200 mört sen har jag en smup som jag lägge i sjön som jag fylle på eftersom och hämtar mört.

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
        Jag håller riktigt mycket mört här hemma i garaget så jag ska nog kunna guida dig.

Har du en 150 literstunna så kan du enligt mig hålla 150-300 stycken mört beroende på storlek. Har du 15cm så ska du ha 150 mört, 14cm och nedåt så kan du börja lägga på någon mört hela tiden. Dvs har du 150 liter vatten i en tunna och du har 220 12centimeters-mört så är jag nästan helt säker på att det går.

Jag har 1000 liter hemma och brukar ha 1000 mört som MAX för vad jag lägger i, men jag har även haft 1500 mört hemma i min tusenliterstank men då blir det också lite trångt. En mört per liter brukar jag själv köra.

Tar du mörten från havet/bräckt vatten så bör du ha i joddfritt salt. Till 120l så bör du ha en halv näve ca.

Din syrepump ska inte vara några problem, den ska klara av det där utan problem. Är det två utgångar med luft från den? Använd båda isåfall, kanske självklart men säger det ändå.

Något som är väldigt effektivt för att få mörten att hållas levande längre är att köpa en cirkulationspump, bauhaus har billiga och bra sådana. Då lägger du pumpen på botten och sedan så låter du slangen gå i en båge så att vattnet rinner ner i din tank. Då cirkulerar vattnet och det blir mer syre. Det är även ett liiitet reningsverk då.

Men byt vatten ca varannan dag om du har möjlighet. Du behöver inte byta allt men byt halva tanken och sen byter du allt vatten varannan gång du byter om man säger så.

Har du några frågor, har jag varit otydlig i något så är det bara att ställa dessa. Inga problem, släng iväg ett PM om inte annat.

Mvh AhlqvistarN
        Vad ligger en sån pum på ?= )

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
          Vad ligger en sån pum på ?= )
          Ca 200-300:- om du ska ha till en så liten balja =)

Edit: Här har du lite pumpar som fungerar..

Jula har billiga och helt OK pumpar till detta ändamålet.

Senast ändrad av AhlqvistarN; 2010-01-15, 12:54.

Kommentera

Okey tack för svaret !
            Men dom på jula , är det ingen fontänstråle på dom ? vill inte ha vatten i hela garaget ...
            Jag måste nog har fattat fel

Kommentera

Okey tack för svaret !
              Men dom på jula , är det ingen fontänstråle på dom ? vill inte ha vatten i hela garaget ...
              Jag måste nog har fattat fel
              haha, alla är i princip fontänpumpar, även de som du köper på guldfisken.se

Grejen är den, att du tar en vanlig vattenslang (Som du har till trädgården). Trär på den på själva cirkulationspumpen/Fontänpumpen, alltså, där själva fontänen ska sitta egentligen. Sedan drar du slangen upp ur tunnan och sedan sätter du fast den så att det rinner vatten ner i själva tunnan igen, så att vattnet cirkulerar helt enkelt. Bästa är om du fixar så att vattnet smattrar mot ytan, dvs, har själva vattenslangen 3cm ovanför vattenytan..

Är det något du inte förstår så bara fråga =)

Kommentera

AhlqvistarN : Okey ! Tror jag fattar nu...
                Köper nog den pumpen på jula för 99 riksdaler . Den borde funka =)

Kommentera

AhlqvistarN : Okey ! Tror jag fattar nu...
                  Köper nog den pumpen på jula för 99 riksdaler . Den borde funka =)
                  Finemang! Är det några frågor så är det bara att fråga =) Hur som helst får man vad man betalar för, köper man något 99 kronor så får man nog räkna med att det är kvantitet och inte kvalitet. Jag själv kostar gärna på mina prylar med någon hundralapp istället. Men som sagt, inte alla som har ekonomi och inte heller tro på att det är så det är.

Du gör som du vill, önskar dig lycka till och att allt flyter på! Skriv gärna hur det gick sen =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                  9 svar
                  336 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                  8 svar
                  226 visningar
                  0 gillar