Mörtförvaring .. och massa mer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtförvaring .. och massa mer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mörtförvaring .. och massa mer

Hej cykelställ lördagskväll .

har lite dåligt med mört till vinterfisket nu så jag antar att jag måste ta saken i egna händer.

har beställt mörtstuga men måste måste ju också ha en luftpump. Grejen är att jag vet inte om jag ska ha en Cirkulationspump eller en luftpump för ja vet inte skillnaden mellan de två. Vi säger att fisken kommer förvaras i en ca 200 liters tank, vad ska jag välja för luftpump resp Cirkulationspump då?

Gött fiske

Ursprungligen postat av LillGtw Visa inlägg
    Hej cykelställ lördagskväll .

har lite dåligt med mört till vinterfisket nu så jag antar att jag måste ta saken i egna händer.

har beställt mörtstuga men måste måste ju också ha en luftpump. Grejen är att jag vet inte om jag ska ha en Cirkulationspump eller en luftpump för ja vet inte skillnaden mellan de två. Vi säger att fisken kommer förvaras i en ca 200 liters tank, vad ska jag välja för luftpump resp Cirkulationspump då?

Gött fiske
    Hej!

Jag har en del erfarenhet av att hålla mört, brukar svara på dessa frågor då jag har en förmåga att åtminstonde hålla mina mört vid liv (Har ca 1000-2000 mört konstant).

Om jag vore du, och hade en 200literstank skulle jag köpa denna luftpumpen, inte farligt dyr och räcker absolut till din tank, det är jag ganska övertygad om:

Sedan skulle jag köpa någon av dessa cirkulationspumpar/fontänpumpar:

Efter egna erfarenheter så skulle jag absolut inte välja den billigaste, utan köp något som har lite kvalitet istället för kvantitet.

Glöm inte byta vatten regelbundet, låt säga att du byter halva tanken på vatten en gång i veckan och allt vatten en gång i veckan. Alltså, byt vatten två gånger i veckan, varannan gång halva tanken andra gången hela tanken. Sedan byter du såklart vatten efter behov.

Har du frågor så bara ställ dom
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Räcker det med en luftpump om man har en 70 - 90 litersbalja och vill hålla 30 - 50 mörtar i den?

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
        Hej!

Jag har en del erfarenhet av att hålla mört, brukar svara på dessa frågor då jag har en förmåga att åtminstonde hålla mina mört vid liv (Har ca 1000-2000 mört konstant).

Om jag vore du, och hade en 200literstank skulle jag köpa denna luftpumpen, inte farligt dyr och räcker absolut till din tank, det är jag ganska övertygad om:

Sedan skulle jag köpa någon av dessa cirkulationspumpar/fontänpumpar:

Efter egna erfarenheter så skulle jag absolut inte välja den billigaste, utan köp något som har lite kvalitet istället för kvantitet.

Glöm inte byta vatten regelbundet, låt säga att du byter halva tanken på vatten en gång i veckan och allt vatten en gång i veckan. Alltså, byt vatten två gånger i veckan, varannan gång halva tanken andra gången hela tanken. Sedan byter du såklart vatten efter behov.

Har du frågor så bara ställ dom

Tackar som attan, Är till stor hjälp

Kommentera

Ursprungligen postat av LillGtw Visa inlägg
          Tackar som attan, Är till stor hjälp
          Är fisken från sötvatten, bräckt vatten eller saltvatten? :o

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
            Är fisken från sötvatten, bräckt vatten eller saltvatten? :o
            Sötvatten ?

Kommentera

Då behöver du inte ha i något salt, annars, om det tex bräckt vatten så ska du ha i lite Jodfritt salt, men det behöver vi inte prata mer om.

Måste dock råda dig till att använda dig av detta:

Det tar bort klor osv som finns i vanligt kranvatten. En riktigt bra produkt.

=)

Kommentera

AhlqvistarN : Köper nog denna imorgon :http://www.jula.se/fontanpumpar-131304
                Den borde funka till att driva mörten med ? vet inte om du har sett en sån blå tunna som många har under stuprör osv .
                sån tunna är det iaf . 500 liter minst går det i kan jag tänka mig

MVH Simon

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
                  AhlqvistarN : Köper nog denna imorgon :http://www.jula.se/fontanpumpar-131304
                  Den borde funka till att driva mörten med ? vet inte om du har sett en sån blå tunna som många har under stuprör osv .
                  sån tunna är det iaf . 500 liter minst går det i kan jag tänka mig

MVH Simon
                  en sån tunna är på ca 200liter..det är även den största tunnan som finns att införskaffa.
                  *vi har 2st med foder i här hemma*så några 500liter rymmer dom inte..
                  vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

Kommentera

Ursprungligen postat av lill_soren Visa inlägg
                    en sån tunna är på ca 200liter..det är även den största tunnan som finns att införskaffa.
                    *vi har 2st med foder i här hemma*så några 500liter rymmer dom inte..
                    Okey , inte så bra uppskattat... hehe
                    Men dom ska funka till att ha mört i tror du ? Och den pumpen jag hade som länk borde funka ? =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    221 visningar
                    0 gillar