angeldon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

angeldon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• angeldon

hejsan, jag och några kompisar ska för första gången testa isfiska med angeldon.
    tänkte bara ställa lite frågor här innan.
    är det svårt att fiska med angeldon?
    som bete ska vi använda strömming, går detta?
    hur högt ska man ha betet långt ner, högt eller i mitten av sjön?
    något man ska tänka på vid fiske med angeldon, tips?

stort tack för svar

det är inte så svårt. i vissa sjöar funkar det lika bra med dött bete som levande, börja fiska från botten och uppåt

Kommentera

angeldon

Ursprungligen postat av fiske_robin Visa inlägg
      det är inte så svårt. i vissa sjöar funkar det lika bra med dött bete som levande, börja fiska från botten och uppåt
      okej, det är alltså inte så svårt att lära sig att rigga ett angeldon?
      ja det kommer bli död fisk, man ska försöka få fisken att vara horisontellt i vattnet va? hur ska man kroka på fisken på kroken?
      hur många angeldon rekommenderar ni att ha ute samtidigt?

Kommentera

Ursprungligen postat av big-jepp Visa inlägg
        okej, det är alltså inte så svårt att lära sig att rigga ett angeldon?
        ja det kommer bli död fisk, man ska försöka få fisken att vara horisontellt i vattnet va? hur ska man kroka på fisken på kroken?
        hur många angeldon rekommenderar ni att ha ute samtidigt?
        Nej, det är väldigt lätt att rigga ett angeldon.

# Gör ett hål i isen till angeldon (använd Isbil om ni har, annars funkar yxa)

# Mät ut djupet utan bete på kroken, släpp ner krok och lina i hålet och känn efter, när du når botten så tar du linan ca 10cm upp och gör en "jaggåruppavmigsjälv"knut. Går inte det så gör du en vanlig knut.

# Nu antar jag att vi redan satt i angeldonet och angelvippan så att du enkelt kan sätta själva öglan som blivit över angelvippan. VIPS, nu är riggningen färdig

# Dags att sätta på mörten, jag antar att du kör angelkrok och inte 3-krok. Då ska du föra in kroken bakifrån och fram. Du sätter INTE upp kroken via fiskens anal utan kör in den precis framför sjärtfenan på sidan av fisken och drar den UNDER skinnet i princip sålångt upp det går, dock inte upp i huvudet såklart Fisken lägger sig automatiskt horisontellt om du använder angelkrok.

# Ha inte fler angeldon ute än du kan ha uppsikt över och kan hantera vid fäll är mitt råd, sen hur många du anser det är e ju upp till dig.

Frågor? Ställ dom gärna.

// AhlqvistarN
        www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
          Nej, det är väldigt lätt att rigga ett angeldon.

# Gör ett hål i isen till angeldon (använd Isbil om ni har, annars funkar yxa)

# Mät ut djupet utan bete på kroken, släpp ner krok och lina i hålet och känn efter, när du når botten så tar du linan ca 10cm upp och gör en "jaggåruppavmigsjälv"knut. Går inte det så gör du en vanlig knut.

# Nu antar jag att vi redan satt i angeldonet och angelvippan så att du enkelt kan sätta själva öglan som blivit över angelvippan. VIPS, nu är riggningen färdig

# Dags att sätta på mörten, jag antar att du kör angelkrok och inte 3-krok. Då ska du föra in kroken bakifrån och fram. Du sätter INTE upp kroken via fiskens anal utan kör in den precis framför sjärtfenan på sidan av fisken och drar den UNDER skinnet i princip sålångt upp det går, dock inte upp i huvudet såklart Fisken lägger sig automatiskt horisontellt om du använder angelkrok.

# Ha inte fler angeldon ute än du kan ha uppsikt över och kan hantera vid fäll är mitt råd, sen hur många du anser det är e ju upp till dig.

Frågor? Ställ dom gärna.

// AhlqvistarN
          okej det låter inte så svårt, men jag har läst om att man kan ha någon form av knallkork, måste man ha detta? eller ser man när det nappar?
          vi tänkte ha ute 6 st räcker detta?
          kommer strömming att funka som bete (dött bete), eller måste man ha mört?

tack för all din hjälp

Kommentera

Brukar föredra att angla ganska högt, en meter ovanför botten eller mer, beroende på djupet.
            Då gärna med stora levande mörtar som gör mycket väsen av sig =)

Kommentera

okej det låter inte så svårt, men jag har läst om att man kan ha någon form av knallkork, måste man ha detta? eller ser man när det nappar?
              vi tänkte ha ute 6 st räcker detta?
              kommer strömming att funka som bete (dött bete), eller måste man ha mört?

tack för all din hjälp
              Nej, det är ganska enkelt faktiskt Se till att inte göra för små hål så ni får upp gäddorna nu bara =)

6 stycken låter rimligt, det är ungefär vad man kan ha fullständig uppsyn på. Vet att vissa kör 15-20 angeldon men det är nog inte att rekomendera.

Ja, strömming fungerar utmärkt, drog några fina gäddor på det förra vintern i brist på levande betesfisk. Nu säljer jag ju mört här i mina trakter så för mig är mört inget problem. Kör på strömming! Lycka till!

EDIT: Du bor ju inte så långt ifrån mig, varför kör du inte in till Nybro och köper mört av mig? :o

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
                Nej, det är ganska enkelt faktiskt Se till att inte göra för små hål så ni får upp gäddorna nu bara =)

6 stycken låter rimligt, det är ungefär vad man kan ha fullständig uppsyn på. Vet att vissa kör 15-20 angeldon men det är nog inte att rekomendera.

Ja, strömming fungerar utmärkt, drog några fina gäddor på det förra vintern i brist på levande betesfisk. Nu säljer jag ju mört här i mina trakter så för mig är mört inget problem. Kör på strömming! Lycka till!

EDIT: Du bor ju inte så långt ifrån mig, varför kör du inte in till Nybro och köper mört av mig? :o
                det låter bra!
                vad ska du ha för mörten då?
                vad har du för mail adress?

stort tack

Kommentera

Ursprungligen postat av Nordin Visa inlägg
                  Brukar föredra att angla ganska högt, en meter ovanför botten eller mer, beroende på djupet.
                  Då gärna med stora levande mörtar som gör mycket väsen av sig =)
                  har ju tyvärr inte levande fisk funkar det att angla med sill (död)

stort tack för svaren

Kommentera

har ju tyvärr inte levande fisk funkar det att angla med sill (död)

stort tack för svaren
                    Ja det funkar att angla med död sill, dör mört osv. Dead bait funkar. Många favoritserar död betefisk i stället för levande. Själv gillar jag levande, det gör de flesta. Men kör med död, det funkar det också!

Annars finns jag i Nybro, säljer mört för fulla muggar, så du vet det tills nästa gång =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...