Placering av vippan !?(bild) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Placering av vippan !?(bild)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Placering av vippan !?(bild)

Har problem med placering av limklämma samt vippa.
    Om man kan placera Klämman längre bak så sitter den perfekt men vippan hamnar 30cm bakom spötopp... Går det... eller måste vippan sitta framför spöet..!?

Bifogar en enkel bild:
    Bifogade filer

Varför kan du inte ha vippan där framme? Eller så kör du på en klämma bak och en fram. På min blogg som finns länkad i signaturen kan du se min rigg.
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

Kommentera

Jag har gjort något liknande med limklämma på mina gösvippor. Inspirerad av "Gösfiske på hal is" monterade jag ett 6mm aluminium-rör (notera innerdiameter) på klämman bak till. Finns mindre diameter. Mina vippor är gjorda av 5,5mm renband därav valet.
      Röret fick sin plats på vänsterkant. Jag kapade röret i 15 cm.
      Efter att fört ner vippan i röret pressade jag ihop röret med ett skruvstäd. Jag använde också lite tvåkomponents-lim emellan för extra stabilitet.
      Genom att använda ett aluminiumrör blir fjädern styvare. Det blir en såkallad bättre gångjärnseffekt.
      Dessutom är det "Rock solid"
      Jag borrade hål i röret och använde gängad skruv och mutter samt bricka för att fästa aluminium-röret på Limklämman.
      Det finns säkert enklare sätt att fästa röret på som t.ex. buntband.
      Det tar sin tid att tillverka men är väl värt besväret samt lite pyssel nu i juletid.
      Det kostade inte många kronor heller för den delen. Aluminium-rör hittar du hos Hornbach eller någon annat större byggvaruhus för runt 30kr/meter.
      Senast ändrad av Cyprinus; 2010-12-13, 22:39.
      Fk Rutilus

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
      9 svar
      251 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Arbetar...