Isfiske hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfiske hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isfiske hjälp

jag har aldrig provat isfiske innan men nu suger det för mycket i fisketarmen..
    men behöver experternar hjälp..

är dessa spö något o testa? är endast ute efter något som funkar inte det bästa..

vilken krokstorlek bör jag ha?
    ska jag blya fisken?
    levande eller död?
    hur lång tafs är och rekomendera?

Kör på dom mjuka det är roligare å få fisk på . Kör samma tackel som när du metar gädda på öppet vatten 50 cm med 2 st 3 krokar i st 6 . Rulle ta nån som du inte är så rädd om å fyll med 0,38-0,43 nylon . Alltid levande bete å helst 205 mm borr å gärna en pulka å dra alla grejer på.

Testa både oblyat å med bly .

Sist men inte minst kolla reglerna för ditt vatten står det bara handredskap så är det bara 1 spö åt gången som gäller .

/Fredrik

Kommentera

är det jättetabu o fiska me flätlina? har fyra ambor med flät o en tom..

Kommentera

Flätad lina är inte så bra det blir lätt "isbeläggning" på den och det är inte någon större hit.

Kommentera

Ursprungligen postat av Harmageddon Visa inlägg
          Flätad lina är inte så bra det blir lätt "isbeläggning" på den och det är inte någon större hit.
          bör man rulla av flätlinan när man bara ska prova ett par pass innan isen förhoppningsvis är borta igen?

Kommentera

Om du inte har en "överfull" skulle man ju kunna rulla på ett antal meter i skarv på din flätlina jag skulle tippa på att 30 m skulle räcka om du inte ska fiska på stora djup.

Lycka till m ditt isfiske som är askul.

Kommentera

Ursprungligen postat av Harmageddon Visa inlägg
              Om du inte har en "överfull" skulle man ju kunna rulla på ett antal meter i skarv på din flätlina jag skulle tippa på att 30 m skulle räcka om du inte ska fiska på stora djup.

Lycka till m ditt isfiske som är askul.
              jag hade lite den tanken också.. har 2 jb en prorocket en promax o en 5000 classic.. tänkte lägga på promaxen o classicen fiskar ändå inte med dom.. sen lagt på lita nylon på en av dom andra med..

angående spöna.. är ja fel på de om ja tänker medium auktion?
              tänkte även köpa ett pimpel.. vad är effektivast och lura upp betesfisken med? kvittar art bara gäddan tycker om den:P

Kommentera

de flesta kör med mört, jag har inte lyckats få tag på mört så jag kör ruda och har fått en del gädda på det så det är nog inte något problem med att köra olika betesfiskarter men mört skall vara effektivast vad jag har hört.

jerklimpan sa att du skulle satsa på soft (mjuka spöna) roligare att drilla fisk på, jag har wigglers strong och dom är tråkiga att få mindre fisk på

Kommentera

Om du har flätlina längre in på några rullar så tänkt på att iskanten kan skava rätt rejält. Nylon är det inte lika stor fara med så tänk på de om du fiskar djupt så att hela nylonen är ute eller om du får en fisk som sticker iväg med hela nylonlinan, håll linan borta från kanten genom att sänka ner spötoppen mot vattnet i hålet och parera så gott det går. Kan man ju självklart även tänka på med nylon också.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Hej
                    Jag har kört med flätlina i ett par år nu,och det har fungerat hur bra som helst.
                    Även när det har varit kallt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                    6 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Arbetar...
                    X