abborre och gädda!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abborre och gädda!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abborre och gädda!!

Hej Jag undrar vilken tjocklek på linan man ska ha när man pimplar abborre + gädda. Samt om man ska ha flätlina eller nylonlina!!

tror jag såg någonstans att om man vill vara säker på att den inte ska gå av ska man ha typ 30,40mm tror jag och så nylon för flät kan skava mot is kanten och gå sönder men bäst att någon mer kommer med svar för jag är inte säker
    Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

oftast pimplar man inte gädda, utan ismetar eller fiskar med angeldon.

När du pimplar abborre ska du ha nylon, 0.20-0.30. Om du skulle få nån gädda borde det hålla också.
      Det finns speciella nylonlinor för vinterfiske. Normark har en bra.

Vanlig flätlina ska du aldrig ha, den kan skava mot kanten och gå av och suger åt sig vatten och fryser vilket betyder att den lätt brister. Det finns även speciella flätlinor som inte fryser.

Själv rekommenderar jag att du kör med 0.25 nylon.

Kommentera

Jag kör ismete med mina trolling rullar, har några med fireline 0,25 och några med 0.42 nylon. Upplever det som att nylonen borde vara slitstarkare. Den fryser inte heller fast lika lätt. Dock är firelinen ljusår bättre än många andra flätlinor. Hade sufix på en annan rulle, den frös direkt. Firelinen är ju "fused" så den suger inte åt sig som tex sufix. Däremot är den ju inte rund som nylonen, antar det är därför den fryser fast lättare. Fördelen med flätlinan skulle väl vara kontakten med betet om man pimplar, men jag tycker det funkar med nylon med, testar för tillfället sufix flourocarbon till mitt spö med balanspirk, nog bäst hittils, mjuk och smidig, näst intill osynlig trots att jag kör 0.40.

Kommentera

Tack så mycket för svaren

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
          9 svar
          278 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Arbetar...