Guide - Bygg din egen "sumpmörtstuga" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide - Bygg din egen "sumpmörtstuga"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guide - Bygg din egen "sumpmörtstuga"

Hej hej!

Den här vintern är den första vintern som jag börjat ismeta/angla och jag insåg ganska snabbt att det är lite knepigare att meta mört på vintern än på sommaren. Efter mitt tredje försök att ismeta bestämde jag mig för att införskaffa mört på något annat sätt. Jag hade ju varit ute tre gånger nu utan att ens få en sketen liten mört.

Jag åkte och köpte mig en VANLIG mörtstuga då jag anser att 700:- för en paraplymjärde var helt upp åt väggarna! Efter mycket kämp vid isen lyckades jag slutligen få upp ett ordentligt hål och mörtfisket kunde påbörjas. Men nu passivt. Mjärden gav en del fisk och jag har efter detta, lyckats ta mig iväg på en ordentlig angeltur. Hur det har gått med fångsten vill jag dessvärre hålla för mig själv.

Numera använder jag en stuga jag gjort själv. Jag tillverkade den ganska liten för slippa såga upp ett gigantiskt hål. Dessutom har den två öppningsbara gavlar; en för tömning samt en för att kunna stänga ingången/utgången. Dessutom kan jag ta med den till min plats ute på isen där jag bara behöver såga ett LITET hål i isen och använda stugan som sump. Då slipper jag tänka på att syret ska ta slut eller att vattnet i hinken ska frysa.

Idag förstår jag inte att jag ens kunde tänka tanken att jag skulle META upp betesfisken innan jag skulle ut!? Med en mörtstuga får man ju fisken automagiskt!

För er som också går och grubblar över sitt mörtproblem men som inte vill investera hundratals kronor följer här en liten guide om hur du tillverkar din egna "sumpstuga"

----------Tottes Sumpmörtstuga----------------------------------------

Gör gärna formen på din stuga som du vill, men läs HELA instruktionen först, så att du inte gör en designtabbe!

Bild 1 & 2: Materialet
    Jag har använt tjock galvad järntråd som "stomme" och vanlig galvad ståltråd som "najtråd". Totalpris ca 60:-
    Till väggar använde jag hönsnät jag redan hade på gården. Detta var gratis =)
    Hönsnät finns att köpa på ex Jula för 99:-

Jag hade köpt en tjockare järntråd om det hade funnits på affären då den jag har inte gör stommen önskvärt stabil. Köp dock inte härdad tråd som ibland finns på enmeterslängder. Härdad tråd är mycket svår att böja.

Har du inget av ovan nämnda material hemma, kostar denna stuga ca 160:- och då har du dessutom material till 10 stugor! Det blir 16:- styck ;-)

Bild 3: Verktygen
    Från vänster, om man hoppar över de två trådrullarna:

-Najtång
    -Plåtsax
    -Näbbtång/fiskeplier
    -Avbitartång

Najtången kan bytas ut mot en hovtång och plåtsaxen använde jag bara för att klippa hönsnätet. Detta kan man göra med hovtången också, vilket gör avbitaren överflödig, men bra att klippa trådarna med.

Så, nu en liten byggarskola!

Bild 4:

Börja med att räta ut den tjocka tråden. Det kan vara lite knepigt, men det är inte svårt om man ger den någon minut.

Bild 5, 6, 7 & 8:
    För att tillverka "gångjärn", böjer man bara till en änden runt näbbtången (5) så att man får en ögla. Trä sedan öglan runt en annan tråd (7) eller gör två öglor och sätt ihop (8).

Bild 9:
    För att stommen ska bli stabil och formstark behöver man naja ihop vissa delar. Detta görs lättast genom att nypa av en bit ståltråd och linda den 3 varv runt hela korset. Glöm inte att lämna en snutt tråd i början och i slutet.

Bild 10:
    Greppa sedan de två utstickande snuttarna och snurra tills knorren dras ända in. Glöm inte att sträcka ordentligt genom att dra eller att trycka ena klon på najtången mot stommen. Najen måste bli hårt spänd för att hålla i korset ordentligt. Överflödig tråd kan nu klippas bort. Det krävs ca 3 varv i najen för att den ska hålla.

Bild 11:
    Såhär ska en bra naj se ut.

Bild 12, 13 & 14:
    Nu har jag najat ihop hela min stomme (12) och gjort en tratt på ena gaveln vilken jag klätt med hönsnät samt gett en liten svans som jag knöt ihop av några meter gammal Strikewire. Öppningen håller ca 7-10 cm i diameter och svansen gör att fisken har svårare att hitta utgången utan att få problem med inpasseringen. På BÅDA gavlarna har jag satt två gångjärnsutrustade "dörrar" (13) som man fixerar i stängt läge med små clips som monteras i de övre hörnen på stommen (14). En öppning för tömning och en för att stänga ingången. Gångjärnen bör vara i botten så att ingången inte stängs av sig själv.

Man vill kunna stänga ingången så att mörtarna inte smiter ut om jag använder stugan som sump eller bara nått önskvärd mängd mört. Man vill ju inte ha 200 mörtar inpressade i stugan, men man vill slippa förvara mörten hemma, med allt vad det innebär.

Glöm inte att tillverka diagonalsträvor där möjligheten finns. Dessa styvar upp stommen betänkligt och ju fler - desto stabilare. Så här i efterhand, hade jag förmodligen tillverkat fyra lika stora sidor med diagonalsträvor från hörn till hörn, som ett kryss. Sedan kan man bara naja ihop dessa, klädda och färdiga!

Vill man inte kunna utnyttja sin stuga som sump, är den andra dörren överflödig, men inte heller särskilt jobbig att tillverka. Skönt att ha möjligheten även om den inte används.

Bild 15:
    Denna lilla "matskål" är kanske lite overkill, men den hjälper mörtgröten att ligga kvar på rätt plats och inte lägger sig i ena hörnet vilket möjliggör att mörtarna kan äta utifrån.

Bild 16:
    Så, färdig bur. De resterande väggarna är klädda med hönsnät Vilket är fixerat med najar och matskålen är placerad i mitten så att den är utom räckhåll utifrån eller från svansen.

Gör inte buren mindre än denna, vilken håller ca 25x25x60. Den fylls snabbt och det kan vara svårt att placera gröten utom räckhåll om den är mindre...

Så, ut och prova den...

Placera ett snöre i mitten av taket på stugan och häng den i en bräda/regel över ett hål över natten.

Bild 17:
    Efter en kall natt hade hålet frusit igen, men om möjligheten finns, kan man ösa en massa snö i hålet, vilket isolerar och hålet fryser inte, såvida det inte blir 20 minusgrader som i detta fall.

Bild 18:
    Jungfruturen visade sig vara lyckad och gröten ligger kvar precis där jag ville!

Bild 19:
    För det är ju här man vill vara!

-----------------------------------------------------------------------

Så, hoppas ni har haft användning av min lilla guide och att ni får många stora firrar! Jag började ju tyvärr inte fotografera förrän jag kommit en bit på väg och om ni inte förstår hur stommen, tratten, svansen eller någon annan detalj är konstruerad, kan jag göra en liten ritning på dessa, men detta orkar jag inte göra nu innan jag har sett att det finns intresse för en instruktion som denna!

Önskar ni tillverka något annat och behöver en instruktion, så hojta till. Det är ju kul att tillverka sina egna grejer och då kan man lika gärna passa på att fota!

Glöm inte att berätta/lägga upp bild om du tillverkat en stuga efter min instruktion!

Skitmörtfiske
    // Totte
    Bifogade filer

Resten av bilderna...
    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
    9 svar
    280 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sundström76  
    Arbetar...