Kapar tråden lite, jag är också på jakt efter ismeterullar och undrar var f*n man hittar ambor så billigt? På tradera brukar dom väl hamna på 300-500 + frakt för en gammal amb 5000
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismeterullar för Gädda och Gös?
Collapse
X
-
Okuma San Juan använder jag, är riktigt nöjd med dem.Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
Full fart spar tid
http://mrjojje.blogspot.com/
Kommentera
-
Jag kör högervevat även fast jag skulle velat haft vänster. Har ingen lust att betala en massa pengar för en "dyr" rulle bara för att få den vänstervevad när det funkar med vilket skit som helst i princip till ismetet.
Jag gör i alla fall så att jag har rullen neråt och vevar baklänges. Blir lite konstigt första fiskarna med att veva och att styra bromsen åt fel håll, men man vänjer sig fort och det är mycket skönare och mer känsla i att få använda rätt arm.
Lägg inte ut en massa pengar i onödan. Köp beggat, använd några gamla haspelrullar du har liggandes som någon skrev eller köp några billiga set för typ 400 kr styck, man behöver inga värsting grejer på isen.
Här är några billiga set:
Finns säker över allt men här var bara några jag hittade med lite snabb sökning om du ska köpa nytt. Jag kör med sådana set som Mieko säljer och det är helt ok. Wigglers gröna spön känns lite väl mjuka vid större fisk men jag har tagit i ordentligt när jag drillat och dom håller för det. Funderade på att köpa styvare förut men har struntat i det, blir roligare fight med dom spöna och dom håller som sagt var för att pressa stora fiskar ganska hårt.
Kommentera
-
Själv använder jag Black Max rullar, tar lite plats, rymmer nog med lina osv... Backspärren lägger av vid stark kyla men gubben har en stark tumme så det löser sig alltid i alla fall.
Funderar varje år på att byta upp mig till ett gäng classic ambassadeur men det handlar med om köplusta än ett aktuellt behov. Tycker man klarar sig bra på i sort sett vad som helst som tar in lina...pannben, pannben, pannben..
Kommentera
-
På mina ismetespön sitter det div. multirullar som blivit över. Mestadels Okuma 20 DX med räkneverk.
De funkar bra tycker jag men hade gärna fått vara lite mindre.
Största fördelen med Okumarullarna är knarren. Har rullen frikopplad med knarren på. När det nappar kan fisken ta lina utan att allt trasslar. Knarren på Okumorna är väldigt "lättstartad" så inte ens gösarna spottar.
Provade däremot en av trollingrullarna i vintras, en Daiwa SG 27 men knarren på dessa är för trög så gösarna spottade flera gånger.
Har även testat Okuma 30-rullarna, de med bussningar istället för kullager och de är bättre när det är riktigt kallt. De med kullager är känsligare och kan kärva lite vid sträng kyla (-15).
Drömrullarna vore multi, vänstervevade, lågprofil, räkneverk och med bussningar.
Mvh Micke
Kommentera
-
har kollat lite på dem här, vad tror ni om dem?
Kommentera
-
Såg fina ut. Blev lite sugen själv nu faktiskt.Ursprungligen postat av gryckel Visa inlägghar kollat lite på dem här, vad tror ni om dem?
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...pn-410-lh.html
Såg att de hade bra pris på ismeteset med de här rullarna.
Ett spö var ju Fladen Icepike som det blev lite skriverier om efter att Jörgen Larsson (Fiskefeber) använde såna i en film om ismete efter gös.
De andra, Kinetic Rauma, har jag några själv (Red=medium) och de är väl sådär. Funkar iofs men de följer fiskens knyckar dåligt. Det blir alltså en dålig känsla och spöt "sprätter" lite för mycket. Resultatet blir ibland löslina och tappad fisk.
Det här gäller oftast när det är en mindre fisk på. Är det en större med lugnare, mer bestämda knyckar följer spöt med bättre.
Men det finns bättre spön på marknaden.
Mvh Micke
Kommentera
-
De finns, dock inte i Sverige vad jag vet. Köpte själv 6 st i våras från http://fishusa.com/Okuma-Magda-Pro-D...r-Reels_p.html är mycket nöjd med dem till trollingen och bara isen infinner sig skall de testas till ismetet. En kompis köpte ett par från Ebay här för några veckor sen så du kan även söka där.Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggJag har också tänkt byta ut mina haspelrullar till multirullar och vill gärna ha räkneverk för enkelhetens skull. Och så är det ju underbart att kunna kolla djupet utan att behöva släpa med sig ett ekolod eller en lång lina extra.
Jag tittade på och fastnade för Okuma Magda Pro 20DX, men hittar enbart högervevade. Är det så illa att just 20-modellen inte säljs som vänstervevad? Priset är avgörande för mig och jag har enbart hört gott om just Okumas räkneverksrullar, den kostar precis så mycket som min plånbok kan klara...någon gång i vinter.
http://www.olssonsfiske.se/okuma-mag...065-c-109.aspx
Mvh
Mathiassigpic
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Ismotorborr
av Josun
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
|
8 svar
269 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Sundström76
2025-10-04, 23:36
|
||
|
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
|
6 svar
168 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Najad
2026-02-06, 11:50
|
Ja det är så att man kanske vänjer sig efter ett tag men vore gött med vänster iaf
Kommentera