Pimpelfiske efter sik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelfiske efter sik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelfiske efter sik

Hej Jag hade tänkt att prova fiska sik direkt när isen har lagt sig. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vilken utrustning och liknande?
    Tacksam för svar
    Senast ändrad av Fiske token; 2011-11-16, 16:02.

När vi pimplar älvsiken i Götaälv här i Göteborg så hugger siken på det mesta. Liten pirk med tafs, enkelkrok och maggot är min favorit, men jag är ju inget proffs. Hur det är med sik som lever på annat sätt än älvsiken törs jag inte svara på vad som är "bäst".

Kommentera

Ursprungligen postat av DanielJ Visa inlägg
      När vi pimplar älvsiken i Götaälv här i Göteborg så hugger siken på det mesta. Liten pirk med tafs, enkelkrok och maggot är min favorit, men jag är ju inget proffs. Hur det är med sik som lever på annat sätt än älvsiken törs jag inte svara på vad som är "bäst".
      Ok tack för svar Det verkar vara små grejor som gäller för sik? Jag hade väll tänkt pröva med mormyska grejor. Men ska även pröva pirk . Någon som prövat med mormyska? Fler svar mottages tacksamt

Kommentera

kolla in www.kikmete.se där kan du hitta tips för fisket efter sik.

Kommentera

Det går utmärkt med mormyska, för egen del brukar jag ha en tafs på ca 15cm under en vertikalpirk i ändan på tafsen har jag en liten mormyska agnad med några maggot, även detta gäller för älvsiken i Göta älv

Kommentera

Tack för svar Är det fler som har tips så ös på . Jag funderar på vart man ska testa på sjön som jag tänkt fiska på. Jag vet vart dom leker på hösten så jag hade väll tänkt börja där så fort isen lägger sig vid jul/nyår och borra mig utåt. Det borde väll vara en taktik som bör funka?

Kommentera

Svarta mormyshkor med en lite längre krok och två tre maggots så att siken kan suga in kroken i munnen. Siken är otroligt svag i munnen och tar inte med någon större kraft. Ett känsligt pimpelspö och inte över 0.20 i lina helst bra mycket tunnare men det beror på vilken storlek det är på siken. Riktigt stor sik tar gärna en miniatyrbalansare typ "molly" eller liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av nils l Visa inlägg
                Svarta mormyshkor med en lite längre krok och två tre maggots så att siken kan suga in kroken i munnen. Siken är otroligt svag i munnen och tar inte med någon större kraft. Ett känsligt pimpelspö och inte över 0.20 i lina helst bra mycket tunnare men det beror på vilken storlek det är på siken. Riktigt stor sik tar gärna en miniatyrbalansare typ "molly" eller liknande.
                Tack för riktigt bra svar! . Jag hade väll tänkt pröva med 0.12 lina på myska spöna. Körde med 0.16 till abborre förra vintern utan problem så det ska väll inte vara något problem att gå ner i grovlek? . Det är stor sik där jag hade tänkt fiska. Runt 1kilot
                brukar sikarna väga i näten för dom som använder det.
                Senast ändrad av Fiske token; 2011-11-28, 09:06.

Kommentera

Låter bra det, nyckeln är att tänka finlir/smått. Använd huggkrok när fisken ska upp, gärna en trubbig ifall fisken skall tillbaka. Fisken blir ju mycket tyngre över ytan

Kommentera

Ursprungligen postat av sorseleman Visa inlägg
                    Låter bra det, nyckeln är att tänka finlir/smått. Använd huggkrok när fisken ska upp, gärna en trubbig ifall fisken skall tillbaka. Fisken blir ju mycket tyngre över ytan
                    Ok tack trubbig huggkrok får det bli

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...