Hur stor skillnad gör olika färg på glasögon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor skillnad gör olika färg på glasögon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur stor skillnad gör olika färg på glasögon?

Tjo!

Ska inhandla ett par polariserade solglasögon för fisket, och undrar lite hur mycket skillnad färgen på linsen verkligen gör? Om det är en milsvid skillnad beroende på väder blir det att skaffa ett par med utbytbara linser, typ Sameo Twenty4seven.
    Någon som har lite info?

Har det inte i huvudet, men färgerna har lite olika egenskaper, vissa förstärker färger, andra förstärker kontrasten, en del höjer skärpan, men den huvudsakliga skillnaden är hur mycket ljus dom tar bort, Skyttar kör ofta med gult, tror det ger bättre skärpa i precisionen.

Men gå in på någon optikersida, googla på solglasögon så finner du alla svar runt detta
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är stor skillnad på olika linser, själv använder jag bruna solglasögon när solen gassar och gula skyddsglasögon när det är molnigt eller när det börjar skymma på kvällen. De gula linserna förstärker ljuset förbluffande mycket jämfört med att man inte har några glasögon alls. Allt får dock en väldigt gul ton men man vänjer sig snabbt.

Kommentera

Jag gillar gula mest, de fungerar bra när det är soligt (inte lika bra som mörka men ändå bra) och de är bra vid molnigt väder och kvällen. Har man mycket kontanter i plånkan som tynger en så går det ju köpa flera glasögon för olika situationer men vill man ha ett par allround så rekommenderar jag gula.

Kommentera

Kanon! Skaffar ett par Twenty4seven, verkar vettigt att kunna byta linser och ett kitt med alla linser går på 700 :-)

Kommentera

Glömde säga följande:

I den här frågan kan du inte lyssna på andras råd, det är dina ögon det handlar om, inte mina eller andras, Är du väldigt ljuskänslig tex. vilken syn, synfel har du mm färgseende mm. Hur och till vad ska du ha dom, Detta avgör vilken färg som passar dig och dina ögon bäst och inte vad vi andra tycker.

Annars håller jag med Tintin, gult är nice ger väldigt bra syn förstärker detaljer mm, nackdelen är väl just om du är ljus/solkänslig då funkar dom mindre bra. Men prova, lite olika, hittade detta:

I dimma: Satsa på gula glas och kontrasterna ökar.
            I trafiken: Välj neutralgråa och du slipper få omgivningens färger förvrängda.
            På golfbanan: Satsa på gul-orange glas och du får lättare att urskilja bollen.
            På stranden: Välj gröna glas så ändras inte färgerna som ögat uppskattar.
            I skidbacken: Använd bruna glas och djupet och kontrasterna ökar.

Färger som bör undvikas oavsett vad trenderna säger är lila, rosa, rött och i synnerhet blått. Solens blåa ljus är nämligen direkt skadligt för ögonen. Väljer du då blått glas utsätter du dina ögon för maximalt mycket blått ljus, vilket leder till att gula fläcken skadas och förmågan att se skarpt försvinner – en skada som inte kan repareras. Vill du ändå ha blått solglas ska du välja ett glas med blå utsida och brun insida för att få ett bra solskydd.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Beställde Sameo Twenty4seven från Flugor.se. Känns som en stabil investering, tack för hjälpen gubbar!

Kommentera

Polariserande glas är inte bra om (sol)ljuset kommer bakifrån, i vissa lägen kan det bli helt omöjligt att se skillnad på öppet vatten å vatten täckt med sjögräs, t.o.m daggigt eller blött gräs på torra land kan uppfattas som öppet vatten..

Nåt annat å fundera över är att tester att idag visar att vanliga "glas" ofta är lika bra som polariserande att ta bort reflexer, å jag är av samma uppfattning så välj ett par glasögon där det åtminstone ingår ett par "glas" utan polarisering..
                Själv använder jag numera nästan enbart gråtonade vanliga glas, dom funkar hyfsat till det mesta å ger inga direkta problem i färgseende eller vid motljus, släpljus eller ljus bakifrån.
                Men optimalt är det förstås inte, då blir det till att byta mellan olika glas, men det orkar i varje fall inte jag..

Å minns vad tester visar, att billiga är lika bra som dyra.., så välj med ögon å hjärna, inte efter klistermärket..
                Senast ändrad av uppköparn; 2012-06-03, 17:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                1 968 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11