Min "nya" fisketång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min "nya" fisketång

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min "nya" fisketång

    Har tidigare beklagat mig över tängers dåliga kvalitet i en annan tråd. Jag hade lyckats deformera min Kinetic tång då jag skänklarna var för klena och jag antagligen hade klämt något som tången inte var ämnad för.

    För ett par dagar sen gick jag igenom verktygsskåpet här hemma och hittade en gammal tång som jag hade glömt bort att jag hade. En gammal trotjänare som dock var lite rostig och behöver smörjas lite. Jag tror att den kommer från en loppis eller mitt gamla barndomshem. Men den har iaf skänklar som jag INTE kan deformera med handkraft ens om jag skulle försöka.



    Men jag ville snygga till den lite. Så jag lade den i en liten plastburk och hällde på vitvinsvinäger och lät stå ett tag. Tog sen fram lite Svinto och skrubbade av lätt. All rost i stort sett bara rann av. Vinäger is the shit för rost! Har förr avrostat ett par gamla rälspikar som i stort sett bara var ett par avlånga rostklumpar med vinäger och de kom ut i stort sett som nya (om 100+ år räknas som nya).




    Nästa steg var att fixa ett par shyssta handtag. Tog lite lina jag hade liggande och knöt in handtaget med halvslag. Blir en fin spiral längs handtaget som också hjälper för friktionen. Var dock lite rädd att linan skulle börja glida av handtagen så jag kladdade på ett lager 5 min epoxy ovanpå. Körde lite med en tändare under för att få det att flyta ut och bli av med de flesta av luftbubblorna. Hängde sedan på tork. Allt som allt tog det kanske en timme av min tid igår kväll att fixa till tången. Just det, jag smörjde in den med lite rullolja också.. Man tager vad man haver!





    I framtiden kommer jag kika extra noga på loppisarnas verktygshörnor. Gamla tänger kan man ju komma över för struntsummor.

    /Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

  • #2
    Schysst, tror du det funkar på gamla krokar eller wobblers?
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

    Kommentera


    • #3
      Gör det säkert, men jag hade nog hellre bytt krokar om de är för rostiga än att försöka putsa upp dem.

      Elektrolys är ett annat effektivt sätt att ta bort grov rost. Bilbatteri eller bilbatteriladdare är typ det enda som behövs.

      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 494 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
      24 svar
      3 826 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uffe62
      av uffe62
       
      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
      39 svar
      5 645 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg OGRudan
      av OGRudan
       
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
      468 svar
      107 655 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Julle68
      av Julle68
       
      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
      3 547 svar
      228 772 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg Classe69  
      Arbetar...
      X