Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rengöring av ärgade spöringar?
Collapse
X
-
Min moped (Mustang Cross Special) hade kromad tank. Det gick åt mycket Autosol men inte f*n slipade den bort kromet. Visst ingår det slipmedel i Autosol (precis som i tandkräm) men även diverse lösningsmedel och annat. Ärg (gröna utfällningar) på till synes förkromade/förnicklade spööglor har jag sett flera gånger. Vad det är för metall/legering under det blanka? Tja...
Kommentera
-
...och jag har nördat in mig på handladdning genom årens lopp.
Ett moment där är att man rengör använda patronhylsor som är gjorda av mässing.
(För att senare ladda om hylsorna)
Eftersom du nämner ärg så skulle jag gissa att dina ringar är delvis gjorda i mässing.
Isf: använd inte citronsyra. Det kan gå hårt åt ringarna så att de blir permanent fula efter en sådan behandling.
Jag har gjort det misstaget på en del patronhylsor innan jag fick tag i ett fint undermedel. Ska se om jag kan hitta flaskan så jag kan komma på vad det heter... känner du någon handladdningsnörd finns risk att denna har en skvätt av detta medel. Isf rekommenderas det!
Jag är inne på någon mildare metod: ketchup applicerat o får verka tex en halvtimme först på en begränsad yta. skölj av noga och utvärdera.
Öka tiden successivt tills du når avsedd effekt.Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
-
LQ9.
Visst. Inte säkert att du får tag i det, men för mig har detta varit väldigt bra.
Har rengjort hylsor effektivt men skonsamt.
http://www.trumlings.se/trumling/tru...compound.shtmlJag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
-
Se där, vilken intressant tråd det blev!
Då tar jag tillbaka citronsyretipset med omedelbar verkan! (Jag fick för mig att det är kopparn i mässing som "skapar" ärg och kopparmynt kan man bada en kort stund i utspädd citronsyra med risk för att de förlorar sin patina om de ligger i för länge i badet).Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-29, 13:38.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Nu har jag ingen aning, men kan de verkligen vara tillverkade i mässing?
Men man blir ju förvånad när man plockar isär de flesta rullar också...
En liten text om mässing/stål för den intresserade:
Rostfritt stål i jämförelse med förnicklad mässing
Rostfritt stål är 2 gånger hårdare än mässing och flera gånger hårdare än plast. Rostfritt stål innehåller inga ämnen som är skadliga för människor och natur och kan lätt återvinnas. Rostfritt stål återfinns överallt där man ställer höga krav på hygien och hållbarhet, säkert har du bestick och kastruller tillverkade av rostfritt stål hemma. Förnicklad mässing däremot innehåller varierande mängder bly, detta är ett av skälen till att man inte lagar mat i mässingskastruller (I den amerikanska delstaten Kalifornien har man redan år 2010 i praktiken förbjudit blandare av förkromad mässing på grund av förekomsten av den giftiga tungmetallen bly i dessa produkter). Inom livsmedelsindustrin är det rostfritt stål som gäller.
källa>>Senast ändrad av Totte; 2014-01-29, 16:56.
Kommentera
-
Jag gjorde ett myckt misslyckat försök med att avrosta några krokar som jag trodde gick att rädda genom att köra dom i ultraljudstvätten i ett bad med hett vatten och snabbavkalkning för kaffebryggare ( det står att det löser rost på flaskan...)
När jag skulle besiktiga progressen efter ca 20 minuter så pyste det vätgas om honungsburken och i burken pågick en ganska häftig reaktion. Efter att försiktigt ha öppnat burken och spolat inehållet med rikligt med vatten kunde jag konstatera att all ytbehandling på krokarna var borta med rosten.
Och krokarna var bara att kasta...
Lärdom, citroncyra är inge bra för något annat än rostfritt, förmodlige lika dödliga för spöringar.
Det funkar däremot jäkligt bra på missfärgade fjäderringar, rostfria sådana...Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
TS nämner att ringarna har ärgat, så jag tänker just att det måste vara någon kopparlegering.
Kollade wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rg
Drutten: om du har tålamod kanske jag kan skicka över lite av mirakelmedlet.
Tipset är fortfarande: späd ut det med vatten 1 del LQ9, 9 delar vatten. Applicera lite på ett ställe.
vänta tex 1/2 tmme. Skölj noga utvärdera
NB: jag vet inte vad det gör med övriga delar av spöet, men jag är övertygad om att det inte är någon fara.
Jag har doppat mina nävar i detta (starkare blandningar) många gånger och jag är ju fortfarande helt normal
De plastkärl, glaskärl och kärl i rostfritt som kommit i kontakt med detta är opåverkade.Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
-
Detta gick från en som jag trodde enkel fråga till att blir något mycket mer intressantSka börja testa med Ketchup och fotografera och om det blir bra så ska ska jag göra en ny tråd om hur jag gjorde så får fler kan få användning för infon i framtiden
Vet ej vad mina ringar är gjorda av men dom har en svart metallisk yta och har keramikring, dom är inte helt fulla med ärgning utan bara lite men det stör mig ändå då jag alltid är noga med min fiskeutrustning då jag hellre lägger tid på att vårda den istället för att köpa nytt (inte pga att jag är snål) ;PMed vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 959 visningar
0 gillar