Fel på givaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på givaren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fel på givaren?

    Hej.
    Jag köpte i februari ett begagnat prortabelt Lowrance X-4. Jag testade lodet i april och fick det inte att fungera, bara simulatorn och visade inget om man tog bort den. Tänkte att jag gjorde något fel och sen blev det inte några mer tester. Testade det nu igen och det var samma sak. Jag läste på lite och då är det antingen fel på givaren eller sladden. Jag har också testat att känna på givaren och har inte fått någon stöt :P (vilket man tydligen ska få om den fungerar som den ska. Känns ju lite onödigt att köpa en ny givare för typ 600kr. Finns det något sätta att fixa den? Några andra idéer?

    Tacksam för svar.
    /Fredrik
    "Bättre att skjuta vid sidan av än att inte skjuta alls..."

  • #2
    Hej!
    Exakt vad är det du inte får att fungera?
    X4 är försett med den klassiska U-kontaktgivaren 106 48. Den givaren används till i stort sett samtliga mina Eagle/Lowrancelod. Tre svartvita och ett Elite 4. Elite 5 HDI har en annan givare och en annan kontaktfiguration.
    Mitt första lod var ett Eagle 320 fishmark med den givaren. Efter första vintern fick den spel och kastade sig mellan djupangivelser mellan 0,5 och 60 meter i en sjö som inte är djupare än knappa 30 meter någonstans.
    Av en lycklig slump sålde då Clas Olsson X4-lod billigare än vad det skulle vara att skaffa en ny givare till mitt Eaglelod. Men till nästa säsong ville jag utnyttja det nya lodet som åklod och köpte en ny givare och en givarkrycka att sätta på sidan för vertikalfisket (med Eagle 320-lodet. Mindre än 5 tum duger knappast till vertikalfiske...). Döm om min förvåning när jag förstod att det oanvända lodet inte fungerade och att allt för lång tid förlöpt för en reklamation.
    När jag för ett drygt år sedan köpte ny båt följde ett Eagle Cuda-lod med båten. Samma givare, men ett lod som knappast dög för att lokalisera fisk med.
    Vart vill jag komma med denna långa utläggning? Jo, det kan vara många fel i kombinationen lod/givare. Mitt X-4 funkade inte, däremot givaren... Mitt Eagle 320 funkade men däremot inte den första givaren efter en vinter. Och med Cuda-lodet funkade både givare och instrument, men det blev ändå inge bra...
    Lyser lodet när du startar det? Funkar simulatorn? Har du kört simulatorn och sedan torrkollat lodet och givaren? (Inte bra att torrköra givaren, även om det inte behöver betyda katastrof!)
    I U-kontakten sitter både trådarna från givaren och elmatningen i samma kabel. De är klena... Det är således inte så lätt att avgöra om det är fel på lodet, givaren eller kabeln... Att lodet lyser tyder på att elmatningen fungerar. Om det ger en massa konstiga signaler KAN det tyda på fel i givaren. En lysande, men i övrigt blank skärm pekar mot att felet sitter i instrumentet/eller kabeln/ eller givaren...
    Som sagt, inte lätt att avgöra. ALLT KAN gå fel...
    Har några fungerande(?) givare och ett par lod som ska fungera med dem. Om du skickar ett PM så kanske vi kan komma överens om lite lån så du får pröva dig fram.
    Dessvärre kan jag inte erbjuda dig att ta över en givare om så är, eftersom jag planerar att förse räsern med ett frontlod till våren o då behöver jag givarna till dess lädret medger ett byte av vertikallod till 5X HDI. Däremot kan du, om du får det att funka, behålla X4-lodet...
    Hör av dig!
    Stefan
    Senast ändrad av Gösta; 2014-11-12, 14:08.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
    2 svar
    2 503 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg TomHiddleston  
    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
    24 svar
    3 835 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg uffe62
    av uffe62
     
    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
    39 svar
    5 671 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg OGRudan
    av OGRudan
     
    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
    468 svar
    107 679 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Julle68
    av Julle68
     
    Startad av gabbu, 2015-12-04, 07:57
    3 558 svar
    230 349 visningar
    12 gillar
    Senaste inlägg Kolnej
    av Kolnej
     
    Arbetar...
    X