Shimano yasei pike xh vs svartzonker 8,6 vs grim reaper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano yasei pike xh vs svartzonker 8,6 vs grim reaper

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
    Så, TS, det är bra att kunna känna på grejerna själv.
    Och givetvis höra sej för på forumet. Det är ju det som är själva poängen. Kött på benen är bara nyttigt såklart.
    Om du väljer att välja bort yasei-spöt finns en lite längre svartzonker vs grim reaper-tråd här nånstans.

Kommentera

Får ta och kolla in den tråden också, men tack så mycket för bra input. Alltid kul att höra vad folk tycker när grejerna är lite infiskade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jacen Visa inlägg
        Får ta och kolla in den tråden också, men tack så mycket för bra input. Alltid kul att höra vad folk tycker när grejerna är lite infiskade.
        Absolut, så är det ju. Helt olika saker o torrfiska i butik och att fiska på vatten..

Kommentera

Ja, undrade också om Yasei Pike XH förr och det verkar en aning överklassat, max 100g har jag hört sägas här på FS av Pona (haspel?) å Jefvelberg (spinn) om jag minns rätt... oerhört lätt iaf på pappret s a s! Kanske blir en Veritas 8'2" spinn istället för mig, lätt enligt Magnus (Sthlm) http://www.fiskesnack.com/forum/show...775#post964775, 80-150g klaras utan problem enligt honom iaf...
          Senast ändrad av anteman; 2014-11-21, 17:52. Anledning: hekto blev gram

Kommentera

Hej,

Det här med spön är en rigtig fråga om tycke och smak. Just att hitta spön mellan 8 och 9 fot för de lite tyngre beten är helklurigt. Av de spöna som diskuteras i tråden har jag både Grim reapern och SZ 8,6. Har dessutom ett Westin Powercast -140 och hade tidigare ett Powershad. Jag hade av två Powershad på ca 1 månad så det spöet tappade jag förtroendet för. det hade dessutom alltför känslig topp för min smak. Av dessa spön använder jag främst två - SZ och Powercasten.

SZ har djup aktion och är lite mer långsamt än t ex Grim reapern som jag inte trivs med då jag bl a irriterar mig på efterslag i utkasten. SZ spöet upplever jag som mycket allround och spöet har ett brett register. Samtidigt ryggrad. Det spöet får följa med på de turer där antelet spön begränsas och/eller där jag mest kastar beten över 110 gr. Spöet känns dock inte speciellt påkostat och då och då får jag passa in delarna då de ibland har en tendens att glida isär en aning.

Powercast spöet gillar jag skarp och det är underbart att drilla med. Dock så gillar det inte när betet väger så mycket mer än 110 gr. Top of the line-finish. Får ofta följa med och kasta beten mellan 70 och 110 gr.

Min erfarenhet hitrills har varit ganska dyrköpt med många testade spön....

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg
              ...Jag hade av två Powershad på ca 1 månad så det spöet tappade jag förtroendet för. det hade dessutom alltför känslig topp för min smak....
              Powercast spöet gillar jag skarp och det är underbart att drilla med. Dock så gillar det inte när betet väger så mycket mer än 110 gr. Top of the line-finish. Får ofta följa med och kasta beten mellan 70 och 110 gr.
              ....
              Hej Andreas, jag läste om dina och andras öden kring Powershadspöt 8'6" spinn 60-180 g, inte roligt alls men ändå är jag sugen att pröva...Varför, jo skönt, fin balans! Kände nämligen på ett sådant i en butik nyligen och styvheten i den toppen var märkbart kraftigare än i mitt gamla Edge Powercast haspel 8' H 40-130g som klarar, tja säg 80-90g om man vill ladda och vara bekväm då, toppens mjukhet oroar men inget har hänt än. Mitt gamla Edgespö känns nästan som ett lättare jiggspö i karaktären med en mjuk topp och riktigt rejäl botten, fast uppskalat för gädda. Jag trodde faktiskt att Powershaden byggde på just gamla Edge Powercast haspel 8' XH 60-180g eftersom beskrivningarna av aktionen här på FS tydde på det, men nu vet jag inte längre... Hur är ditt nuvarande Powercast spinn 8'6" (40-130g?) i toppdelen jämfört med Powershaden du fick reklamera? (60-180g sa du va?) Är de ungefär lika styva, kraftiga eller är (var) Powershadens topp mjukare? Du skriver känslig topp, menar du då just mjukare, vekare eller mer åt "känsligt för spöbrott"?
              Senast ändrad av anteman; 2014-12-08, 18:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja, undrade också om Yasei Pike XH förr och det verkar en aning överklassat, max 100g har jag hört sägas här på FS av Pona (haspel?) å Jefvelberg (spinn) om jag minns rätt... oerhört lätt iaf på pappret s a s! Kanske blir en Veritas 8'2" spinn istället för mig, lätt enligt Magnus (Sthlm) http://www.fiskesnack.com/forum/show...775#post964775, 80-150g klaras utan problem enligt honom iaf...
                Jag kör haspel. Enligt mig är det överklassat men det är inget problem för mig då jag inte vill kasta 100g+ med haspel. Spöt är väldigt lätt vilket var en av anledningarna att jag valde Yasei före ex. Westin. Brukar få väldigt ont i rygg och axlar och lättare grejer underlättar.

Kommentera

Skulle lägga till ett spö till i listan & det är Roots 7,9 .

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Hej Andreas, jag läste om dina och andras öden kring Powershadspöt 8'6" spinn 60-180 g, inte roligt alls men ändå är jag sugen att pröva...Varför, jo skönt, fin balans! Kände nämligen på ett sådant i en butik nyligen och styvheten i den toppen var märkbart kraftigare än i mitt gamla Edge Powercast haspel 8' H 40-130g som klarar, tja säg 80-90g om man vill ladda och vara bekväm då, toppens mjukhet oroar men inget har hänt än. Mitt gamla Edgespö känns nästan som ett lättare jiggspö i karaktären med en mjuk topp och riktigt rejäl botten, fast uppskalat för gädda. Jag trodde faktiskt att Powershaden byggde på just gamla Edge Powercast haspel 8' XH 60-180g eftersom beskrivningarna av aktionen här på FS tydde på det, men nu vet jag inte längre... Hur är ditt nuvarande Powercast spinn 8'6" (40-130g?) i toppdelen jämfört med Powershaden du fick reklamera? (60-180g sa du va?) Är de ungefär lika styva, kraftiga eller är (var) Powershadens topp mjukare? Du skriver känslig topp, menar du då just mjukare, vekare eller mer åt "känsligt för spöbrott"?
                    Hej Anders!

jag undrar om du inte fick klämma på den nya Powercasten jag... Powershaden är betydligt mjukare i toppdelen än Powercasten. Powercasten skulle jag säga har en mycket djupare aktion än Powershaden. När det gäller mina spöbrott så undrar jag om jag inte kom över två spön ur en dålig serie. Jag har rätt så nyligen varit ute och fiskat med en kompis som har Powershaden och han har gjort kast som varit betydligt kraftigare än de jag gjorde som orsakade spöbrott...

När det gäller gala Powercast 8' HX så har jag ett sånt och även om jag aldrig jämförde det med Poershaden sida vid sida så tycker jag - från minnet - inte att de känns speciellt lika.

När jag menar känslig topp så menar jag mjuk, tom mycket mjuk.

Mvh

Andreas

Kommentera

Tack för svar Andreas! Ja, jag undrar själv just om det inte var en Powercast jag fick i handen fast handlarn sa Powershad. Å nu säger du att gamla Edge 8' inte heller är speciellt likt Powershadens... Börjar bli invecklat det här... Eftersom kompisens Powershad verkar hålla så kommer jag nog pröva ändå, tack för input!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 979 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11