Jag har ju en black max liggande, han kanske skulle få ta den istället, har inte vågat med tanke på skatbon... lusten försvinner väl om man ska stå med trassel halva fisketuren... men nu ser jag ju att det fungerar, då får jag leta efter ett lämpligt spinnspö istället! Tack!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
spö+rulle till 4-åring?
Collapse
X
-
Vi kör krok och tafsfrittUrsprungligen postat av trigger Visa inläggWow...
Det där vidgade mina vyer till mina barn helt!
Ett tips är att köpa gummi pärlor att sätta före tafs/lekande/beteslås annars blir det många topp öglor att byta
Man blir nog piskad som det är!!!
Kan du pusta ut om du får veta att han fick en sprillans svart 25a i ettårspresent?Ursprungligen postat av wiloboken Visa inläggSer fint ut Oskar men kunde du inte låtit honom fiska riktigt med en högervevad rulle B-. Tycker du gjort helt rätt. Det kommer förr eller senare med riktiga rullar
Gör det! 30-40m grov flätlina till att börja med. Sedan kan man öka på med ökad kastlängd...Ursprungligen postat av choffer Visa inläggJag har ju en black max liggande, han kanske skulle få ta den istället, har inte vågat med tanke på skatbon... lusten försvinner väl om man ska stå med trassel halva fisketuren... men nu ser jag ju att det fungerar, då får jag leta efter ett lämpligt spinnspö istället! Tack!
Kommentera
-
Okej, väldigt kul att det intresset finns. Min 4-åring kör med inkapslat Abu set, det är helt svart kit med foamskaft. Tror det är 5-25g och ca 6'. Han har noll tålamod men hans storebror fiskade med detta spö bra innan och fick flera abborrar. När stora killen ville ha haspel så fick han ett ul spö med en 1000 rulle. Hans första gädda på 2,5kg knäckte spöt. Nu kör han med ett Catana 3-14g och det har funkat bra, man kan ju köra tex bomber 15a 12cm typ 12g. Jag har tagit större gäddor med mindre drag och varför "sålla" bort dom små fiskarna med stora drag?
Däremot håller jag med om att hålla spöt kort. Dom har inte helt lätt att hålla reda på ett spö över 2m. Lite som jämförelse, en 4-åring är runt en meter. Alltså nästan hälften så lång som en vuxen karl. Sätter man ett 7' spö i händerna på en 4-åring motsvarar det alltså typ ett 13-14' spö för dig, inte det smidigaste att hålla på med som nybörjare (man behöver inte "ngt att växa i"). Inte heller speciellt kul i båt eller på en trång brygga osv.
Okej åter till topic. Om han ska köra multi i framtiden (det är ju du som nu formar hans framtida val) så tänker jag att man kan kanske sätta en multi lågprofilare på ett "inkapslat set-spö" dom är ju korta och tar ganska tunga beten tex. http://www.happyangler.se/sv/fiskese...rulle/p/16275/ ibland kan pengar spela in och det kan bli lite dyrt att köpa stenarna för att kasta bort rullen. Är målet jb så finns det väl miljontals korta sådana spön eller valfritt armeringsjärn på lokala järnhandeln.
Annars så skulle jag rekommendera en haspel från shimano i 1000 strl http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...-stella-1000fe eller om pengar spelar in http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...-sienna-1000fb eller ngt i prisklass däremellan och ett http://www.beten.nu/se/art/fkp-gear-...83cm-8-26g.php
Lycka till oavsett val. Finns inget bättre än att se lyckan i barnens ögon när dom fått upp en fin firre.
Kommentera
-
Köpte en Black-max för inga pengar alls en gång som sedan hittade en kompis i ett gammalt spö från ett inkapslat sett. Alldeles för nöjd med det trots, eller tack vare, den nästintill obefintliga prislappen. Kastar betydligt längre och stabilare än väntat. Ingen dum ide alltså!Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
Okej åter till topic. Om han ska köra multi i framtiden (det är ju du som nu formar hans framtida val) så tänker jag att man kan kanske sätta en multi lågprofilare på ett "inkapslat set-spö" dom är ju korta och tar ganska tunga beten tex.
.
Kommentera
-
Köpte ett inkapslat kit till barnen på 6'6" och 5 åringen hanterar det som inget. 3 åringens tumme är lite klen, men den gamla inkapslade ABU rullen från 1907-något hanterar han bra.
Har försökt få över dem på multi men de är så inne i detta nu så det får vänta.
Snart så är de redo för en 4600 högervevad. Kör redan höger visserligen.
Testade spöet ihop med min 5600 UC på gräsmattan och blev positivt överraskad.
Det andra spöt är ett gammalt ABU med men enbart en del.
De lär sig snabbt. De fick sakerna på eftermiddagen och förmiddag dagen. Efter stod vi och tvättade wobbler.
5år kom 15-20m
3år kom 5-10mIngen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Min son började fiska när han var fyra år och några månader, med detta fiskeset:
Rullen är skit, men spöt gillar han verkligen. Det är väldigt lätt och 5 fot verkar vara en bra längd till någon som är dryga metern lång. Jag har erbjudit honom att ta över ett 7 fotsspö som jag hade liggande hemma, men han vägrar pga att han tycker det är för tungt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 350 visningar