Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

    Det pratas ganska mycket om det allra lättaste fisket med multirulle, BFS, men hur användbara är egentligen rullar och spön som kastar 1-7/2-9 gram till svenskt fiske?
    Kategorierna strax däröver, alltså Light/Medium Light "power" på spöna och kastvikter upp till ungefär 12-20 gram är däremot hyperintressant till bland annat abborrfisket.

    Spö- och rullvalet kan vara ganska knepigt i dessa segment då så mycket prylar trycks fram när modets vindar blåser.
    Här hemma passerar det väldigt många multirullar för fiske mellan 3.5-30 gram och har så gjort i över 15 år. Spön har också kommit och gått men jag tycker det är svårt att
    få till helt rätt kombinationer, tänkte därför vi kunde diskutera passande spö till rullarna nedan (och liknande modeller).

    Många som frågar mig om rullar har inte full förståelse för hur mycket spöt påverkar när grammen blir få.
    Just med tanke på det slängde jag ihop ett enkelt test med några rullmodeller jag för tillfället har hemma. Det här är ett test som egentligen mest är tänkt att ge en simpel förevisningom hur några olika rullar kan skilja sig vid samma förutsättningar.
    Förutsättningarna ja, jag har fokus på att testet någorlunda väl ska representera en verklig fiskesituation.
    Den som vill se någon kasta 4-grams kastpilkar med ypperlig aerodynamik på ett spaghetti-spö kan säkert hitta det på youtube.

    Nej, jag har valt att använda ett custombyggt spö på 7'3" klassat 1/8-1/2oz, alltså cirka 3.5-14 gram men med en viss underklassning och ingen optimal funktion i sitt nedre register.
    Precis som den absoluta majoriteten av dessa spön är på vår marknad.
    Spöt borde vara klassat 5-18 eller möjligen 5-20 och har sin optimala kastvikt någonstans kring 9-15 gram.
    Det har en effektiv klinga (mått från rullfästets främre kan till toppöglans dito) på 181 centimeter.
    Betet jag valt är Gunki Megalon 75F. Ett långt bete med stort vindfång för sina 6 gram, det har även en tendens att fladdra i luften.


    Jag har även behållit krokarna på, få av oss fiskar utan krokar. Allt för att göra situationen så autentisk som möjligt och för att sätta press på rullarna.



    Det var spö och bete.
    Här kommer rullarna:

    Vid varje enskilt test har dessa rullar haft nylon om 0.20mm på sina spolar.
    Rullen som inte är med på bild är ABU Revo MGXtreme som vid testtillfället hade en flätad lina runt 0.13mm på spolen


    Spolvikter (med lina)

    Revo MGXtreme
    15.7

    Alphas SV-F
    17.40

    Alphas R
    19.82

    Alphas Air
    13.27

    Pixy Orange Pearl
    19.08

    Curado 50E
    18.45

    Conquest 50
    XX.XX

    Kastlängd

    Revo MGXtreme
    Bromsinställning i mitten
    20 meter

    Alphas SV-F
    Bromsinställning 6 av 10
    26 meter

    Alphas R
    Bromsinställning 4 av 10
    32 meter

    Alphas Air
    Bromsinställning 5 av 10
    30 meter

    Pixy Orange Pearl
    Bromsinställning 5 av 10
    27 meter

    Curado 50E (originallager)
    4 av 6 vikter aktiverade
    24 meter

    Curado 50E (Hedgehog BFS)
    2 av 6 vikter aktiverade
    31 meter

    Calcutta Conquest 50 (fabriksspecifikation)
    4 av 6 vikter aktiverade
    30+ meter

    Spolvikter och kastlängder uppstaplat.
    Samtliga spolbromsar är inställda så att spolen inte glappar kännbart, ingen bromsande effekt.
    Mina uppgifter är inte tänkta att visa på några optimala kastlängder eller snittlängder över serier. Det är de längsta kasten jag kastat med en hyfsat lugn och kontrollerbar spole, alltså högst subjektivt i det avseendet.
    För mig handlar det mest om att visa på att "sanningar" som att lätt spole alltid är bättre eller att BFS-rullar kastar längre även med beten som inte är superlätta inte alltid behöver stämma överens med verkligheten.
    Det sägs ju också ofta, bland annat från mig själv, att kullager inte gör skillnad. Då jag bytte lager till Hedgehog BFS i Curado 50E kunde jag avaktivera två bromsvikter utan att rullen blev nervös vilket i sin tur ledde till en ökning av kastlängden på nästan 20%, så visst kan lager göra skillnad.

    Några fotnoter:
    MGXtreme har en gräslig lina som hakar i undre lagren, tappar säkerligen minst 3-4 meter på det. Tunna flätlinor är inte alltid bra.
    Daiwa Pixy är utrustad med Hedgehog Air Ceramic-lager som dock behöver rengöras (alla andra lager är rena och oljade).


    Då jag använt lite "fel" kombination av spö och bete säger testet inte så mycket i sig självt, jag var däremot förvånad över att flera rullar kastade över 30 meter och extremt förvånad över att Alphas R med sin tunga och "omoderna" spole kastar så bra och lugnt trots förutsättningarna.
    Jag kommer i den mån det är möjligt testa samma rullar på mitt customspö som kastar 1.75-11 gram, då med ett mer passande bete på kanske 4-5 gram.

    Sensmoralen blir för mig att man inte ska välja spö efter lägsta kastvikt, oavsett vilken rulle man ämnar ha på spöt.
    Spöt ska väljas efter sin optimala kastvikt och vill man kasta lätt ska man ha riktigt lättklassade spön, låter naturligtvis som en ren självklarhet men jag får i princip varje vecka frågor om varför någons spö klassat 5-25 gram inte kastar en halv kilometer med fladdriga beten på 5.5gram.

    Vad ska man då göra för att kasta längre med rullarna och betet i fråga?
    Jo, skaffa ett mindre "bassigt" spö som har en optimal kastvikt på kanske 4-8 gram. Det innebär ett betydligt lättare klassat spö än de flesta tycker sig ha användning av.

    Ursprungligen postat av Utter
    Ni som fiskar en Alphas/ hade en Alphas: vad har ni vald för spö till rullen? och till vilket fiske har ni köpt spöt?
    Jag har ett Major Craft Days DYC-ML köpt som dock fortfarande är på väg. Användningsområde är generell med fokus på hardbaits, twitch och spinnerbaits/spintails. Rullen har 5.8.
    Den andra rullen med 7.2 söker efter en kompis att jigga med. Upp till 12g jigg + trailer.Har funderat på en solidtipp. Men inget bestämmt. Även en budget fråga. Säkerligen skulle en Steez Machine Gune I sitter bra. Men funderar på ett Daiwa Cronos ML. verkar vara skitfina klingor. Prisvärda; HVF och med grym känsla enligt mina källor. De som missade serien- den skulle ersätta både tatula och Zillion (dock kom ju även Tatula Elite).
    Eran tur: vad har ni?
    Mario, här ovan kan du säkert få lite tankar kring ditt spöval.
    Som jag förstår det bör ditt Days vara ett betydligt mer lämpligt spöval till beten under 7-8 gram än min 7'3a och jag skulle gissa att det fungerar riktigt bra ihop med Alphas SV 105L även med lätta beten.
    Senast ändrad av JontaK; 2023-03-12, 18:38.

  • #2
    Som vanligt en fröjd att läsa dina inlägg. Tack för allt jobb bakom dina resonemang.
    Det fnns lite fler komponenter för mig att utgår ifrån. Jag är väl medveten att spöt i fråga har maximalt 10g som spänne där den prestera tillfredställande. Spön som presterar bra mellan 5-25g har jag alldrig påträffat. Spön som kastar bra och okomplicerat 30-110g dock fler (förrusatt den kombineras med rätt rulle). Jag pratar om bc spön.

    Spöt ska dessutom vara lämplig till den tilltänkta fisketekniken. Även om vi har olika preferenser och jag t.ex. gillar att jigga med en regular- fast aktion som mitt Fox Terminator så vill jag personligen ha ett regular eller regular- fast till twitch och spintails. Funkar även till lätt crankfiske för mig.
    Som jiggspö i viktklassen 5-15g (L) söker jag ett fast aktion spö dvs toppig. Dessutom med så mycket känslighet som möjligt. Där blir det svårare. Utöver ställer sig frågan om det ska vara solid tipp eller tubular. Japanska tillverkare är mycket bra på att anger vad modellen i fråga är tänkt till. Och ändå är den mest värdefulla information den som kommer från en kunnig ägare.
    Jag har svårt att hitta ett spö i Sverige. Tur att jag har andra källor. Men jag vet ju att det även här finns en del folk som sitter på både kunskap och egen erfarenhet. Därför är jag extraglad att du öppnade denna tråden.

    Om MC Days 65ml som kommer snart: ett regular-fast till mest hardbaits. Funkar dock bra att jigga med. Rullen är en Daiwa Sol med Boca Orange lager och 5.8 utväxlingen. En amerikansk Alphas förenklat sagt. Setet blir mitt hardbait set.
    ​​​​​​​Till min Alphas SV 7.2 söks ett jiggspö max 2,13m, 5-13g. Budget circa 2000:-, dock är det inte gjuten i sten. Tittade på både Zodias och Expride ML och BFS ( som är underrated), har Tailwalk FullRange ml på radarn, och dess billigare klon från A- Tech ( Alphas Technics är Tailwalks producent och klingorna är identiska, men resten är billigare Fuji komponenter). Dessutom ett Qu-On Bastard och Daiwas Cronos som verkar vara en grym underskattat serie.
    Eget bygge är inte aktuellt för mig just nu.
    ​​​​​​​

    Kommentera


    • #3
      Håller med i det mesta av ditt resonemang, som du vet.
      Det jag dock kan tycka gällande spöval idag är att det är lite svårt att hålla reda på relationen mellan "Action", "Power", kastvikt och hur klingan beskrivs i övrigt mellan japanska, amerikanska och europeiska spön. Då menar jag att detta är de tänkta marknaderna, oavsett tillverkning.

      Har kikat lite på Prorex AGS i hopp om att dessa i någon mån skulle emulera gamla Zillion-serien men jag har blivit väldigt besviken.
      Till en början kändes PXAGS692MLFB-BS 6'9" 5-25 gram lovande som ett tänkbart spö för 10-16 gram men efter lite mer undersökande finner jag det helt ointressant.
      En aktion som beter sig märkligt med en väldigt mjuk topp för sin bottendel. Kan tycka det är symtomatiskt för europeiska spön, när det ska byggas fast eller xfast blir det dropshot-spön av det istället.

      Cronos, Tatula Elite och australiensiska TD Zero är spön som verkar vara lika gamla Zillion till viss del.
      Zero finns också i en variant på 193cm som kastar 4-14 gram, hemskt intressant och vore ett självklart köp för mig till mina L/ML-rullar om det vore minste lika mitt Zillion 7' 1/8-5/8oz som faktiskt satt ribban gällande butiksspön till jiggfiske för mig.
      Även om nämnda Zillion varken var särskilt dyrt eller exklusivt är det verkligen den perfekta kombinationen av brysk amerikansk karaktär och den lite försiktigare japanska.
      Jag hoppas mina kommande Major Craft MS-X samt MS-X Limited är åt samma håll, den något långsammare aktionen har jag heller inget emot.

      Kommentera


      • #4
        I värsta fallet väntar jag tills sommaren och gör ett besök i "källan". Utbudet av japanska klingor i Berlin är enorm, och delvis extrem prisvärd. Kopplar på dig "live" då ifallet något intressant till dig finns.
        Hur många bedriva egentligen light fiske på FS? Abborrefiske blir ju bara mera och mera populärt. Borde ju finnas en del fantaster som jagar borre med bc- gamla och nya

        Kommentera


        • #5
          Som svar på din fråga ovan Utter, jag är en av dom som börjat gilla "light" spön.
          Är mest mitt Major craft spö (MXS 68 BF 3,5-11 gr) som får följa med ut hitills detta år. Mycket enkelt och trevligt fiske med mindre jiggar och hårdbeten!

          Köptes härifrån och kan bara rekommendera: http://tackle4all.com/majorcraft-msx...z-p-12369.html

          /Alex
          Senast ändrad av jaesaren; 2019-03-29, 07:19. Anledning: Länk till spöt också!!

          Kommentera


          • #6
            Grymt! Också en reg-fast generalist. Vad tycker om spöt? Hur fungerar det med gummi? Många MC spön är ju lite underrated. Hur stämmer det för din modell? 11g är väll 7g + 3"trailer. Fixar den mera?

            Kommentera


            • #7
              Tycker det fungerar ypperligt för de mesta men som du säger är det aningen underrated men inte mkt. Det är perfekt till abborrfisket och sviker dig heller inte om du måste tvångskroka en gädda då och då. Håller det som mitt bästa lätta spö någonsin och jag är en sådan som generellt inte gillar svampiga prylar!
              Fiskas vanligen mest med en 5grams skalle och ex swimming ribtster från Lunker city eller ett mindre hårdbete mellan 6-12 gram.

              /Alex

              Kommentera


              • #8
                Jag delar inte din uppfattning om att lättare spolar inte alltid är bättre. Ingen nyhet det heller. Min åsikt alltså, Vad jag menar är att i en given rulle så är det aldrig en nackdel att byta ut spolen mot en lättare variant, givet att linkapaciteten och hållbarheten fortfarande är tillräcklig. Ofta kan man minska på kastbromsen och få längre kast eller mer kontroll. Men, en rulle med en 10 gr spole behöver inte vara bättre än en annan rulle med 15 gr spole. Helheten är viktigast. Lagren, kastbromsen, rullens konstruktion, linan, spöt etc spelar in. Men att göra som många tycks göra, att byta spole till en lättare variant utan att göra något annat gör inga underverk. Det kan tom förkorta kasten. Med riktigt lätta beten så behövs spolens momentum för att mata ut linan. Betet orkar inte själv göra det. Inga problem med beten från.. säg 5 gr men under detta så blir det tydligt. Men som sagt, helheten är absolut viktigast. Allt måste lira tillsammans.

                I mitt stall så har jag ett gäng rullar i mitt fiske efter tex abborre. Bla Aldebaran BFS och MGL av senaste version. Dessa två är extra intressanta i mitt resonemang då de är rätt olika trots sina liknande namn. Spolen i MGL är inte speciellt lätt jämfört med trimspolar eller spolen i BFS, Trots det kastar den som en dröm så länge man undviker de allra lättaste betena. Från... säg 7-8 gr så är den helt underbar. Mycket bättre än BFS. BFS å andra sidan med sin speciella spole och kastbroms fungerar fint ner mot 3-4 gr. Däremot så är BFS aldrig lika stabil som MGL, inte ens med beten på ca 10 och uppåt.. Ska man få vettiga kastlängder liknande de med MGL så är BFS alldeles för nervös. På andra rullar som tex mina Mörrum SX 1600 märks ett byte av spole oerhört tydligt. Allra bäst fungerar IVCB varianten trots att dess spole faktiskt är några gr tyngre än SX 1600 MAG. Men återigen så spelar helheten in. Hellre en tyngre spole än fel spö. Idag har jag landat i tre fyra olika spön som fungerar fint för mitt fiske. Men inte perfekt till alla rullar. Beroende på fiskemetod så har jag olika favoriter. Givetvis fungerar alla ok men om jag kan välja så har varje spö ett givet användningsområde. Tre av spöna råkar vara från ABU. Ett Hornet Stinger, ett Bass Beat och ett Veracity. Det första är klassat ung 5-21 medan de sista två 10-35. Har även ett St Croix Bass som fungerar fint med en av rullarna. Ca 6-21 även det. Innan jag har landat med dessa så har en mängd spön av alla möjliga fabrikat och prisklasser inhandlats och sedan sålts iväg.

                Jag växlar mitt behov mellan behovet av långa kast eller stabila. Långa kast när jag fiskar från land och stabila från båt. Oavsett vilken art jag är ute efter. Lätta spolar är EN del i ekvationen som gör att det är möjligt. Men absolut inte den enda.
                Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-29, 21:57.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Vilken Aldebaran har du, centrifugal eller den senare med magnet?

                  Har en Daiwa T3 MX med en 9g SLP works G1 1012 SV spole som tyvärr sitter på fel spö. Har inte hunnit pröva den till riktigt lätta beten utan mest 8-15 g pga fel spö och lite djupare vatten (som kräver lite mer vikt...)

                  I höstas köpte jag en Tsurinoya XF-50 för 500:- mest på skoj men pga "the reel test" video och denna https://youtu.be/lWW8iHUwsD8 Den videon ger visst stöd för att lätt spole inte är allena saliggörande, vore dock intressant att pröva samma rulle med säg en 10g spole... den rullen var för övrigt klart billigare än SV 1012 spolen...

                  Snart ska jag pröva dessa två rullar på ett " i avvaktan på" spö, ett ML spö köpt på chans i höstas under Black Friday och oprövat ännu, ett Berkley Air 662C ML 5-20g, ett riktigt entusiastspö i sammanhanget!

                  Funderade ett tag på AGS 692 och ett Tatula men speccen kändes fel, inte ML utan lite för kralliga och fel aktion... ovanligt mjuk topp och ovanligt krallig ryggrad (kanske borde man pröva tyska Prorex Finesse Crank 195 i stället...?)

                  Berkleyn' har nog lite mer topp än AGS/Tatula utan att vara så där "basstyvt" i botten... vi får se hur det känns ute på vattnet... får jag mersmak så ligger Zodias 1610ML-2 bra till. Cronos var ett jäkligt snyggt spö för övrigt...

                  Kommentera


                  • #10
                    Aldebaran MGL har den senaste varianten av SVS. Dvs c broms. MGL är lite som M för BMW. I alla fall i deras marknadsföring. Verkligheten ser lite annorlunda ut. MGL är en rulle i storlek 30. Den vanliga Aldebaran är i storlek 50. BFS är en specialvariant avsedd för UL fiske. En magnetbroms speciellt framtagen för BFS och med en väldigt lätt spole. Jag har dessutom en trimspole från Avail till BFS. Den sitter fn inte i rullen
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 605 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 613 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    227 783 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X