Problem med backspärr på haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med backspärr på haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med backspärr på haspel

Har fått problem med min Shimano TwinPower (RA). Då det är kallt ute <10 grader så rappar backspärren över väldigt lätt. Rappar den inte över, känner man ändå att "Superstoppet" ej svarar direkt utan att den går tillbaka en bit. Rullen är ej använd särskilt mycket, så den är inte utsliten. Kan det vara smörjmedlet som strular eller är det vanligt fel på dessa? Har även liknande problem på min gamla stradic, likaså har polare samma problem md sina Super Aero GT rullar....."egenfix" eller reklamation?

mvh/Jon
    - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Jag skulle tro att det är fet som "stelnar" och gör att funktionen inte är vad den skall vara.
    Det kan vara annat också, men om den funkar bra igen i rumstemp, så är det nog fettet.
    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ja det känns ju som något sånt...frågan är dock om man vågar öppna upp å rengöra den eller om man skall skicka in den..?

Kommentera

Frågan är vart du ska sända rullen om du inte vill stå risken att göra rengöringen och bytet till nytt fett på egen hand.

Om det är så att Shimano använder undermåligt fett i sina rullar är det väl högst osäkert att du får ett bättre fett hos deras märkesverkstad. Låter du å andra sidan en icke auktoriserad sköta jobbet ryker antagligen eventuella Shimano-garantier.

Om du som jag inte har varit innuti en avancerad haspelrulle för att kolla alla detaljer och hur de hänger ihop, så skulle jag trots ovan nämnda risker för garantiförluster låta en person jag litar på serva rullen och då byta till ett fett anpassat för nordiskt klimat ochh rullens belastning. Går det så går det! Då har du vunnit tillbaka en duglig rulle. Går det inte har du förlorat en halvduglig.

Det skulle rent generellt vara intressant att veta om rulltillverkarna använder samma typ av fett i hela produktionen eller om vissa modeller får ett annat fett eller om rullar som ska levereras till varma länder får ett och kalla länder ett annat. Eftersom dagens handel och produkternas användning inte är så lokal eller regional längre utan rullarna ska fungera lika bra i Missisippideltat som vid Tana eller Malaysias stränder vore det bra att veta hur tillverkarnas smörjmedelspolicy ser ut. Jag vet ju att ABU har bättre oljor till vissa modeller men hur gör andra?
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Är ett standardfel på en del Shimanorullar. Värst var det på Symetren. Vid mothugg släppte hela låsningen. Eller vid ett enkelt bottenapp. Gav bort min tiil loppisen nedanför. Spärrmekanismen är alldeles för klen. Inte ens Shimano-doktorn kan göra nåt. Finns några Shimano av den äldre skolan som funkar. Gamla Twin-Powern XT har inte dom problemen. Inte våran äldre Stradic har visat nåt av den tendensen. Inte haft problem med gamla GT modeller. Men där säckar dom ihop ändå på andra fronter.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Fick svar från normark nyss, å de sa att det var fettet i backspärrslagret....

Kommentera

Holm, ja du tror på det. Är deras vanliga svar. Men inte hjälpt på några jag lämnat in. Samma problem direkt. Flera som haft samma problem. Även om dom haft den inne på service. Är helt enkelt för vekt skrot.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                Holm, ja du tror på det. Är deras vanliga svar. Men inte hjälpt på några jag lämnat in. Samma problem direkt. Flera som haft samma problem. Även om dom haft den inne på service. Är helt enkelt för vekt skrot.

tog saken i egna händer å testade först med att lägga in Twinpowern å Stradicen i frysen....låg där tills de va frost på dem....båda rullarna hade i princip obefintlig backspärr och var otroligt segvevade..... jag tog sedan och öppnade upp stadicen och plockade isär rullagret och sprutade rent med WD 40.... monterade ihop och in i frysen igen...låg där ca. 30 min och nu funkar den faktiskt prima även då den är så pass nerkyld....imorgon skall ja ta TP å köra samma procedur på den....hoppas de funkar där me....

mvh/Jon

Kommentera

Nu har jag även gjort samma procedur på Twin Power rullen och det funkade fint där med! Väl nerkyld i frysen och backspärren funkade prima! Men kan hålla med elanen om att de verkar vara klenare fjädrar (som justerar rullarna i lagret så att backspärren funkar) i TP än i Stradicen så vi får väl se hur länge de håller....men glad blev jag när de funkade iafa :-D

gott nytt år på er om inte annat! och tack för hjälpen

mvh/Jon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 981 visningar