Nya batterier är gamla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya batterier är gamla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gick snabbare att ladda upp ett begagnat batteri som jag fick med en båt som jag köpt så laddaren funkar nog. Men ctek har ju tyvärr lite kvalitetsproblem

Kommentera

Ursprungligen postat av HenningT Visa inlägg
      Har en splitter ny ctek 7A så att laddaren är fel på skulle jag tvivla på. Har mätt efter en vecka efter laddning och de låg på 12.97. Så jag skulle säga att batteriet var långt ifrån fulladdat när jag köpte det. Ska kolla upp lot numret och återkomma.
      Men vem har sagt till dig att batterier ska vara fulladdade när du köper dom. Tror du dom i affären har sina 1000 batterier står på underhållsladdning ? ? ? Att så inte var fallet är inget problem och definitivt inget tecken på att det är nått fel på batteriet. Att ett batteri tar tid på sig att bli fullt kan dock ha viss betydelse men jag tycker du drar förhastade slutsatser grundade på okunnighet. Ett friskt batteri tar emot mer laddning än ett gammalt och därmed tar det längre tid. Olika batterityper har olika beteenden. Temp mm spelar in, Och då inte rummets temp utan batteriets. Du kan enbart avgöra batteriets kondition genom att mäta hur det svarar på belastning. Allt annat är lekmannautsagor som inte säger någonting. Att bara mäta tiden och dra slutsatsen att batteriet är slut är lika dumt som att säga att en bil är sämre för det tog 5 min längre tid att tanka.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nå, hur går det med koden?

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Nå, hur går det med koden?
          Koder är vanligen hemliga, så även denna månne?
          Jag tror vi få be om "batterinumret" så kanske det lättar?

För övrigt är jag nöjd med min andra Exide, en 12/15 laddare...
          Snart alla pratar Ctek och vissa problem. Min förra, en Exide 12/7 blev testvinnare härom året i Norge, varför inte pröva en sån?

Har inte hört något illa om dem men kanske säljer de för få...? Eller så funkar de bara och få fattar pennan för att lufta nöje...
          Senast ändrad av anteman; 2017-02-18, 20:02.

Kommentera

Jag har 3st Exide 80Ah batterier i båten.
            De laddar jag med en Exide 12/7 laddare och en Exide 12/15 laddare.
            Funkar alldeles utmärkt!

Kommentera

På sjöräddningsbåtarna i Fjällbacka monterar vi dessa varefter Ctek-laddarna havererar. Defa 2x15A är en rejäl laddare som känns riktigt gedigen i förhållande till Cteks plastlådor.

Inte gratis, men de fungerar problemfritt.

Jag har privat en Ctek 12V/7A inköpt 2006 som fungerat problemfritt i alla år. Har dock mest använt den vid behov och inte för några längre underhållsladdningar.
              Senast ändrad av Låg_Profil; 2017-02-18, 22:55.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Exxet - Jag frågor ju med anledning att jag inte vet. Jag blev bara förvånad att jag fick ett delta värde på 0.4 volt mellan nytt från affären och nyladdat. Jag har som sagt ingen bra kunskap om batterier bara att jag hört att de tar stryk av att stå länge. Sen vet jag inte vad "bäst" före datumet är i butik. Vill bara att min nya bank skall må så bra som möjligt. Är ju trots allt lite pengar man plöjer in. Återkommer med lot kod när jag är hemma ��

Kommentera

Ursprungligen postat av HenningT Visa inlägg
                  Exxet - Jag frågor ju med anledning att jag inte vet. Jag blev bara förvånad att jag fick ett delta värde på 0.4 volt mellan nytt från affären och nyladdat. Jag har som sagt ingen bra kunskap om batterier bara att jag hört att de tar stryk av att stå länge. Sen vet jag inte vad "bäst" före datumet är i butik. Vill bara att min nya bank skall må så bra som möjligt. Är ju trots allt lite pengar man plöjer in. Återkommer med lot kod när jag är hemma ��
                  Här står det mesta man behöver veta om 12V dc.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Kan för övrigt berätta om ett mejl jag fick från en laddtillverkare av misstag härom året... Deras 24V laddare hade fel på temperaturkompenseringen så en hel vagnspark av transportfordon brände sina batterier... Inte mitt märke...

Sen om man ställer frågor så är man nyfiken, inte okunnig även om man kan tro och anse att det är samma sak... tycker jag.
                    Senast ändrad av anteman; 2017-02-19, 03:11.

Kommentera

Kod : 6DB28FL

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar