Flytoverall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytoverall

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytoverall

Ska köpa en flytoverall tänkte jag, Undrar vad ni tycker om Fladdens gul/svarta för 1000 lappen, är den nått att ha ni som har den vad tycker ni om den?

Andra tipps när man ska köpa flytoverall välkommnas också....
    sjuksköterskestudent från västerås

Har beställt den 2 delade varianten ( Gul / Blå ) ochså från Fladen då jag hoppas kunna nyttja den vår och höst ochså Tänkte att man kanske kunde använda jackan bara då de kyler på lite när solen dalar .
    Dock inte fått den än
    En riktig karl kan stå ut med att de luktar lite fisk

Kommentera

Tänk på att inte använda enbart flytbyxor då flyter man med huvudet neråt!!!! Samma sak med hel flytoverall, knäpp inte upp överdelen och knyt den runt magen (det blir ju samma grej då:P)

MVH Fidde

Kommentera

fladens delade overaller har endast flytmaterial i jackan

Kommentera

2-delad flytoverall846/847
          Flytoverallen 845 finns även i tvådelad version, 846/847. Flytjackan har tillräckligt med flytkraft för att användas separat och den finns i fyra färgkombinationer, gul/blå, röd/vit, gul/svart och Real Tree.
          EN 393-certifierad som Flytjacka och som tvådelad Flytoverall ihop med byxorna.

Byxorna innehåller flytmaterial så att de ihop med jackan blir en riktig flytoverall och finns i fyra färger, blåa, röda, svarta och Real Tree.
          EN 393-certifierad som 2-delad Flytoverall ihop med jackan.

Kommentera

normark

En flytoverall kan ha många egenskaper vilket ju är därför de kostar så olika. I grunden är ju dess uppgift att hålla en flytande om man åker i vattnet.
            Till detta lägger man sen för hur bra passform, material, och bra de transporterar bort fukt när man svettas.

Det första man ska fundera på är hur man oftast kommer att använda overallen, "aktivt" fiske tex ismete eller stå "still" i en båt o spinnfiska. Ska man tex ismeta där man går långa sträckor och borrar massa hål så att man blir svett för att sedan vara still en stund är det viktigt att man har en overall som inte stänger in all svett utan transporterar ut den annars fryser man direkt.

Jag har inte testat fladens overaller men vet de som har dessa och trivs med dem. Jag hade under många år en overall av märket Hurican, som var bland de första som kom till "vettiga" priser och jag var nöjd med denna i alla år.

Förra året köpte jag en ny, en normark crossflow, visst priset är högt, ca 2500 kr. Otrolig skillnad på denna och min gamla och de är inte jämförbara. Att jag köpte den "bästa" de hade är helt enkelt för att jag uppskattar flytoverallen inte bara för dess förmåga att hålla mig flytande utan som ett perfekt plagg under den period av året då jag fiskar som mest, sep-aug. Det är egentligen bara att reglera värmen med vilken typ av underställ man har under.

Till sist kan jag bara säga att även den bästa flytoverall kan kännas kass om man har ett underställ som inte funkar. Så lägg pengar på ett bra sådant!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefannilsson73
              perfekt plagg under den period av året då jag fiskar som mest, sep-aug.
              Så det är ett perfekt plagg hela året då? Även i stekande sol?

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                Så det är ett perfekt plagg hela året då? Även i stekande sol?
                hehe calle, den gamle uven!!
                SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

del av året..

sommaren, nja, beror på om man är i behov av en rejält utsvettning för att tappa de där sista kilorna innan badsäsongen drar igång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 345 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13