Vilket rökskåp ska man ha ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket rökskåp ska man ha ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Smart Fritid Visa inlägg
    Vill gärna tipsa om ett bra rökskåp. Jag är förvisso allt annat än objektiv då jag säljer det.... Men läs gärna vad mina kunder tycker, och Jaktmarker & Fiskevatten, Dagens Industri mfl. Alla är mycket nöjda! Kika på min hemsida www.smartfritid.se för utlåtanden, recept och mer information.

Skåpet finns idag i tre modeller från 4295 kr. För gör-det-självaren finns även rökgenerator att köpa separat.

Digitalt eldrivet röksåp från Bradley Smoker.

MVH. Tomas J / www.smartfritid.se
    Hej Tomas,

vi mailade lite ang det skåpet för något år sedan och det verkar väldigt bekvämt med elpatron och automatmatande rökbriketter. Måste vara grymt enkelt att hålla en lagom temperatur samt bra röknivå. Förresten, finns det någon variant där man använder spån istället för briketter ? Antar att det är just briketterna som folk blir lite tveksamma till tyvärr.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
      Bergman, du orkar inte ta några hyfsade bilder på den och posta en liten review efter att du testat röka fisk med den? Är lite på jakt efter en rök och den där såg klart fin ut.
      Nu har jag testat både att röka Sik samt att flamsteka/halstra en Laxfilé. Resultatet blev helt underbart i båda fallen bara man håller värmen konstant på en lagom nivå. Det är lätt att man eldar på lite för mycket så man får tygla sig en aning.

Har tagit en massa bilder och kommer lägga upp en artikel om det hela lite senare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
        Hej Tomas,

vi mailade lite ang det skåpet för något år sedan och det verkar väldigt bekvämt med elpatron och automatmatande rökbriketter. Måste vara grymt enkelt att hålla en lagom temperatur samt bra röknivå. Förresten, finns det någon variant där man använder spån istället för briketter ? Antar att det är just briketterna som folk blir lite tveksamma till tyvärr.
        Hej Anders!
        Jo det är ett smidigt sätt att röka och en stor del av framgången för skåpet beror just på briketterna.... sen kan man ju tycka vad man vill om det. Men faktum är att de som börjar använda skåpet brukar släppa sin oro över briketterna som förvisso är dyrare än spån. Resultatet brukar tala för sig själv. (Renare rök = godare och nyttigare fisk helt enkelt) Visst låter det som säljsnack, jag vet. Men efter de flera hundra skåp jag sålt och hört vad folk berättar så vågar jag påstå att det är så. Med spån är det svårt att ha en jämn förbränning hela tiden, det blir lätt för lite eller för mycket värme med ojämn och vi värsta fall illasmakande rök som heller inte är nyttig.

Sedan du mejlade mig har nu det här digitala skåpet dykt upp som dessutom har termostatstyrning och timer så det är ännu enklare att hålla jämn temperatur och få lika resultat från gång till annan.

När det gäller spån har inte Bradley någon variant på rök som använder sig av det. Då är det istället ofta vedeldade rökar det handlar om. Att Bradley använder briketter är för att det gör det enklare att atuomatisera rökflödet och samtidigt ha en jämn nivå på rökutvecklingen. Det skulle säkert gå med spån också men skulle ställa högre krav på utrustningen och därmed bli dyrare är jag rädd för.

MVH. Tomas Johansson / www.smartfritid.se
        //Tomas J
        www.smartfritid.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Smart Fritid Visa inlägg
          Hej Anders!
          Jo det är ett smidigt sätt att röka och en stor del av framgången för skåpet beror just på briketterna.... sen kan man ju tycka vad man vill om det. Men faktum är att de som börjar använda skåpet brukar släppa sin oro över briketterna som förvisso är dyrare än spån. Resultatet brukar tala för sig själv. (Renare rök = godare och nyttigare fisk helt enkelt) Visst låter det som säljsnack, jag vet. Men efter de flera hundra skåp jag sålt och hört vad folk berättar så vågar jag påstå att det är så. Med spån är det svårt att ha en jämn förbränning hela tiden, det blir lätt för lite eller för mycket värme med ojämn och vi värsta fall illasmakande rök som heller inte är nyttig.

Sedan du mejlade mig har nu det här digitala skåpet dykt upp som dessutom har termostatstyrning och timer så det är ännu enklare att hålla jämn temperatur och få lika resultat från gång till annan.

När det gäller spån har inte Bradley någon variant på rök som använder sig av det. Då är det istället ofta vedeldade rökar det handlar om. Att Bradley använder briketter är för att det gör det enklare att atuomatisera rökflödet och samtidigt ha en jämn nivå på rökutvecklingen. Det skulle säkert gå med spån också men skulle ställa högre krav på utrustningen och därmed bli dyrare är jag rädd för.

Halloj igen,

kanske ska förtydliga att det inte var briketternas funktion jag syftade på utan just att det är briketter som man måste beställa när man börjar få slut på dom. Vanligt spån kan man ju köpa i princip vart som helst eller rent utav tillverka själv. Det lär ju vara betydligt svårare att tillverka egna briketter. Iofs så räcker ju en förpackning briketter ganska långt och medelsvensson klara sig nog bra länge på en laddning.

Bradley Smoker borde ju även vara kanon för folk som bor lite illa så man inte kan ha en vanlig vedeldad rök.

Jag är övertygad om att resultatet blir kanon både för kall- & varmrökning. Det var ju därför jag var intresserad av röken från början.

Ett stort plus i kanten med briketterna är att det finns lite olika "smaker".

P.s. Lägger förmodligen upp artikeln ang Harvia-röken senare idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
            Lägger förmodligen upp artikeln ang Harvia-röken senare idag.
            Tackar för det

Kommentera

Göra egna briketter?

Bästa expertis,

Står inför valet och kvalet...

Antingen köpa en Bradley Smoker för ca 5000 kr och därefter binda mig till att köpa briketter för resten av livet (?) med gällande dagspris 15 kr per timme (6 tim rökning blir ju ändå runt en hundring)

eller

Välja en Brinkmann, Weber eller JULA m.m där rökarna kostar ca 1000 kr styck och eldas med vanligt al-spån som man köper för en spottstyver i affären (25 liters säckar). Elvärmen löser man genom att lägga en elektrisk grilltändare i botten så är det klart (är egentligen gjorda att eldas med kol). Kräver mer passning samt bildar tydligen ohälsosammare rök (cancerframkallande). Dessutom kan de störa grannarna (bor i villaområde) till skillnad mot Bradley som enligt uppgift ska ryka mindre?

Helst vill jag nog ha en Bradley men hur länge kommer man kunna köpa briketterna? Vips får dom för sig att tillverka fyrkantiga(?) istället...

Eller är jag dumsnål?

Till frågan, är det någon som vet om och hur man kan tillverka bricketter själv för att säkra framtida tillgång?

PS, kanske lider jag av akut "arbetsskada" eftersom jag arbetar inom IT-branchen och vet att skrivartillverkarna lever på att sälja toners (och säljer därför själva skrivaren billigt) samt att leverantörerna uppgraderar så att man blir tvungen att köpa nya produkter hela tiden...

/Smoker

Kommentera

Nästan ett år med Jula

Nu har jag haft mitt rökskåp från Jula sen i mars tror jag och är så nöjd!

Den har gått ca 2ggr i veckan sen dess! Funkar utmärkt som grill också.

Lite synd och det antagligen beroendes på lite över eldning, så har färgen släppt på några ställen stora som handflator och där är nu missprydande rost på ytan.

Har moddat rökskåpet lätt så det går att köra med gas också när man vill långröka utan ved kontroller.

Och spånen gör jag själv..

Lite bilder här för nyfikna!
                Bifogade filer
                Senast ändrad av Elka; 2007-12-06, 14:34. Anledning: Bilder så klart!
                [FONT=Comic Sans MS]Skit fiske var det![/FONT]

/Team Abbe ><>

http://team-abbe.spaces.live.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Makutra Visa inlägg
                  Antingen köpa en Bradley Smoker för ca 5000 kr och därefter binda mig till att köpa briketter för resten av livet (?) med gällande dagspris 15 kr per timme (6 tim rökning blir ju ändå runt en hundring)
                  Smakar det så kostar det... nej men skämt å sido, visst kostar det mer än spån. Men jag lovar att det inte heller är kul att slänga fisk eller kött från en misslyckad rökning heller.... för varmt, för fuktigt, för kallt, för lite rök, för mycket bränt spån, illasmakande rök. Det händer inte med en Bradley! Vidare frigör du tid med en Bradley då du lugnt kan ägna dig åt andra saker medans den sköter rökningen.

Ursprungligen postat av Makutra Visa inlägg
                  Helst vill jag nog ha en Bradley men hur länge kommer man kunna köpa briketterna? Vips får dom för sig att tillverka fyrkantiga(?) istället...

Till frågan, är det någon som vet om och hur man kan tillverka bricketter själv för att säkra framtida tillgång?
                  Säg så här, jag tog in Bradley till Skandinavien för tre år sedan, var då ensam återförsäljare. Idag är det närmare 30 st i Sverige och fler på gång i våra grannländer. Marknaden växer för varje dag, därmed behovet av briketter likaså. Skulle nu det otroliga inträffa att Bradley trots sina mer än 40.000 sålda skåp beslutade sig för att sluta tillverka briketter lär det snabbt dyka upp en ny tillverkare av dessa eftersom behovet är så stort.

Så också i Sverige, så det skulle inte jag vara orolig för.

Ang. tillverkning kan jag bara säga att briketterna består av 99,98% rent träspån och 0,02% gelatin som bindemedel. Detta pressas ihop lagom hårt för att briketterna ska få rätt densitet och glöda i lagom hastighet. Säkert gårt det att tillverka på egen hand, det gäller bara att prova sig fram med en press av något slag.

//Tomas J
                  www.smartfritid.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 959 visningar