Spö för extra tungt gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för extra tungt gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö för extra tungt gäddfiske

    Jag skulle vilja kasta typ stora line-thru swimbaits från Savage Gear men saknar spö för detta. Finns det någon som har tips på lämpliga spön med kastvikt uppåt en 300 gram? Har exempelvis sett att Svartzonker hade något extra tungt muskie spö i Black series men den tycks vara slut överallt, finns det något liknande på marknaden eller om någon vet om det kommer tillbaka?
    Vet att St. Croix har spön för tungt fiske men 3 lök känns lite väl häftigt, 1500-2000:- får väl vara taket på budgeten.

  • #2
    Shimano Compre Muskie? Vet inte vad de ligger på i pris men de kan nog rymmas i din budget. Kastar upp till 340g enligt specen iaf.

    Kommentera


    • #3
      Svartzonkers muskie fungerar, grövre compre går nog det med finns även okumas tyngre påkar som jag vet att några här på FS kör större beten med också.

      /Apan

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipsen! Har kikat lite på compre men nackdelen är ju att de är helt odelade om jag förstår saken rätt. Okuma-spöna tycks ju vara teleskopiska i handtaget men de är å andra sidan svåra att få tag i verkar det som!

        Kommentera


        • #5
          Jag har Svartzonker Black Series heavy duty 9 fot - det är typ upp till 440g. Dock är det som ett järnspett (vilket kanske är ett måste för att kunna dänga 400 grams-spädgrisar).
          Vore kul att höra någon som jämfört det med Compre som alla verkar väldigt nöjda med.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av pontus.karpp Visa inlägg
            Tack för tipsen! Har kikat lite på compre men nackdelen är ju att de är helt odelade om jag förstår saken rätt. Okuma-spöna tycks ju vara teleskopiska i handtaget men de är å andra sidan svåra att få tag i verkar det som!
            Okuma evx musky 8'6" 4-12oz tycker jag är okej att kasta med upp till dryga 200 gram någonting. Tror (men har inte testat) att 300+ gram är väl så mycket för detta spö. Och ja, de är teleskopiska i handtaget vilket är en stor fördel vid transport. I övrigt tycker jag det är ett riktigt prisvärt spö.

            Kommentera


            • #7
              Jag har kört med de äldre gröna compre spöna det som var lite lägre klassat och tyckte att de var för mjukt för min smak.

              Okuma upp till 12oz ? Tyckte jag var bättre klassat för det lilla jag fiskade typ bulldawg magnum (180-240gr) över det testade jag nog aldrig.

              Mitt gick till finland och Honkamaa fyllde på med lite mer såg jag

              Svartzonker heavy duty pallar iallafall att ladda iväg en giant mcrubber med tvist tail utan problem tror de ligger runt 400gram dock pallar min kropp inte lika mkt.

              som du skrev finns det även St Croix spön som pallar men jag fastnade för ett GLoomis muskie som är något i mitten kontra st croix/shimano compre och Svartzonker dvs. Inte lika kralligt som St Croix eller SZ men rejälare än Compre, om Sporting har några kvar har jag ingen aning om men jag vet att det har funnits en krallig 16oz på hyllan där för 10oz knep jag.

              /Apan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg

                Mitt gick till finland och Honkamaa fyllde på med lite mer såg jag

                /Apan
                Jo det är ju jag som har ditt, har använt det mycket ska du veta.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Berrakovic Visa inlägg
                  Jag har Svartzonker Black Series heavy duty 9 fot - det är typ upp till 440g. Dock är det som ett järnspett (vilket kanske är ett måste för att kunna dänga 400 grams-spädgrisar).
                  Vore kul att höra någon som jämfört det med Compre som alla verkar väldigt nöjda med.
                  Har också ett sånt.
                  När du säger järnspett så menar du både aktion och vikt gissar jag på...?!

                  Men manligt är det!
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    St Croix behöver inte vara dyrt , finns billigare spön & 2 delade .
                    Denna är klassad till 230gr men är övertygad om att den klarar betydligt mer
                    http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=15645

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 549 svar
                    229 431 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Arbetar...
                    X