Tips på spö för tung gäddtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på spö för tung gäddtrolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på spö för tung gäddtrolling

    Hej på er!

    Jag är i fart med att kitta upp min båt för nya fiskemetoder och tänkte därav köpa in utrustning för trolling!

    Ett led i detta är såklart att köpa in trollingspö, jag har dock ideen att jag skall kunna trolla med väldigt tunga drag (savage Gear 40cm, 685g) med paravaner. Jag förstår att detta ställer högre krav på utrustningen och söker därefter tips. Skall försöka göra en lösning där jag kan lägga ned spö i min Buster RS, därför är ett krav att spöna är delningsbara.

    Mottar alla tips och övriga inspel vad som kan vara bra att tänka på för någon med mindre erfarenhet.

    mvh och god jul!

  • #2
    En liten parentes bara är att dom stora Savage Gear betena inte alls går särskilt tungt att trolla då de saknar sked. Jag kör med glasfiberspön 25lb 7' till predatortrolling, klarar alla beten inkl. paravan med såna. Glasfiber av den anledningen att de är mer oömma än kolfiberspön samt billigare, så knäcker man ett så är det billigt att fort köpa nytt. Har dock inte knäckt något glasfiberspö, dock flera kolfiberspön, då de får kanske inte den fina behandlingen man ger spinnspön.
    http://mortasfiske.blogspot.com

    Kommentera


    • #3
      Westin W3 trolling 60-180gram är fina, Bfts trollingspön Heavy är också de bra trollingspön.

      Använde Bft heavy tidigare men har nu på senaste tiden fiskat med Westin W3 då jag ingått i deras team.

      Bft heavy är väldigt kraftfulla, något som är både positivt och negativt. Bra med rygg att kroka och drilla. Kan dock i mitt tycke bli lite stötiga med flätlina.

      Westin W3 har djupare aktion. Inte samma tryck i klingan men fördel att inte vara stötigt utan mer följsamt.

      Har precis avslutat samarbetet med Westin och kommer fortsätta köra med deras W3spön som jag tycker passar mitt trollingfiske med vobbler och betesfisk bra.

      /Johan

      Kommentera


      • #4
        Ska kanske tillägga att jag kör med stora vobblers 20-30cm samt sg linethru 30 och 40cm. Ska du bara fiska med 40cm modellen kanske BFT heavy ska vara ditt första val.

        Kommentera


        • #5
          Rovex Hurricane 15-40 Ib

          Kommentera


          • #6
            JohanP nämner de två som är mest föreslagna. Rovex vet jag inget om men de påminner utseendemässigt om mina billiga spön med homogen glasfibertopp, säkert hållbara men jag kände på mitt härom veckan och den svajar ännu.... böjer sig ned till handtaget med lite press och ändå klassade -40lbs...

            Mina nästa spön blir nog ABU Alphamar, kändes lätta och rappa på XXL inte alls som de ugly stick bredvid som påminner om mina spön...
            http://www.ryskenfishing.com/blog/20...rens-sommardrm

            Har inte bestämt mig om det blir 25 eller 30 lb ännu https://www.ofc.nu/fiskeutrustning/a...mar-8-15-30lbs
            Senast ändrad av anteman; 2018-12-22, 15:05.

            Kommentera


            • #7
              Stort tack för tipsen! Blir att kika upp dessa spön helt klart!

              Kommentera


              • #8
                Noterade en grej på BFT heavy, är de delningsbara, hittar vid snabb titt inte info om detta. Någon som isåfall har koll på hur långa respektive del är?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Stonereg Visa inlägg
                  Hej på er!

                  Jag är i fart med att kitta upp min båt för nya fiskemetoder och tänkte därav köpa in utrustning för trolling!

                  Ett led i detta är såklart att köpa in trollingspö, jag har dock ideen att jag skall kunna trolla med väldigt tunga drag (savage Gear 40cm, 685g) med paravaner. Jag förstår att detta ställer högre krav på utrustningen och söker därefter tips. Skall försöka göra en lösning där jag kan lägga ned spö i min Buster RS, därför är ett krav att spöna är delningsbara.

                  Mottar alla tips och övriga inspel vad som kan vara bra att tänka på för någon med mindre erfarenhet.

                  mvh och god jul!
                  De trollingspön jag har längst erfarenhet av och störst förtroende för är Shakespeares 7 - 10 fots Ugly Stik Tiger och Ugly Stik Gold Tiger.
                  Suveräna passande trollingrullar är Daiwa SG47LC...

                  Bättre trollingspön och rullar lär du få mycket svårt att hitta!

                  Old Firehand
                  Leif Engström




                  Kommentera


                  • #10
                    ...och jag tycker Ugly Stick är precis som de heter.... iaf de på XXL...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 120 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X