Finns det moderna UL haspelspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finns det moderna UL haspelspön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Finns det moderna UL haspelspön

    Efter att sista året ha bytt ut ett par av mina 10-15 år gamla haspelspön kan jag med en blandning av fascination och vemod konstatera att det hänt en hel del med utvecklingen av nya mtrl m.m. under dessa år.

    På något sätt får detta mig att bli lite nyfiken på om det även finns moderna UL-spön? Kan de också kombinera låg vikt och känslig topp med lite mer power (om än bara UL-power)?

    jag har sneglat lite på St croix AVS66LF2. Är det någon som testat det eller något annat ”modernt” UL-haspelspö?

  • #2
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Efter att sista året ha bytt ut ett par av mina 10-15 år gamla haspelspön kan jag med en blandning av fascination och vemod konstatera att det hänt en hel del med utvecklingen av nya mtrl m.m. under dessa år.

    På något sätt får detta mig att bli lite nyfiken på om det även finns moderna UL-spön? Kan de också kombinera låg vikt och känslig topp med lite mer power (om än bara UL-power)?

    jag har sneglat lite på St croix AVS66LF2. Är det någon som testat det eller något annat ”modernt” UL-haspelspö?
    Jag har ett Daiwa PX702ULFS-AS, det har snabb aktion men ändå känslig topp. Kan vara värt att titta på?

    Kommentera


    • #3
      Ja, det tror jag absolut! Jag har två Team-Daiwa-haspelspön som jag gillar. Gissar att Prorex inte är helt olikt Team Daiwa.

      Kommentera


      • #4
        Hur definierar du UL?
        Hur lätt ska kunna kastas men kanske framförallt hur tungt ska spöt kunna hantera?

        Kommentera


        • #5
          Jag tänker inte allra lättaste UL utan typ 2-3g upp till 10-12g.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kulfisk
            Jag tänker inte allra lättaste UL utan typ 2-3g upp till 10-12g.
            Tror det finns ganska många spön klassade -1/2oz, alltså 14 gram, som passar in där faktiskt.

            Jag har genom åren haft diverse amerikanska fabrikat med liknande viktklassning och generellt sätt
            går det absolut inte jämföra dessa spön med den halvkokta spaghetti vi kallade UL-spön i slutet på 90-talet
            och några år framåt. Spöna avsedda för bass känns otroligt mycket mer kraftfulla.

            Däremot finns vissa fabrikat som tillverkar spön som fungerar bra med lätta vikter men ändå har en hel del
            kraft jämfört just med gamla tiders typiska UL-haspelspön.
            Plockade själv ut ett ABU Hornet Stinger Plus tidigare i år som är klassat 3-15 gram, har jag för mig, i hopp
            om ett spö för jigg och vobblers runt 10-12 gram.
            Blev så fort jag kände på spöt varse att det är mer vad jag skulle kalla modernt UL-spö än något annat.
            Jämfört med mina custombyggda och USA-importerade -1/2oz är det här BETYDLIGT mer toppklent, fungerar
            som bäst från runt 3 upp till kanske 8-10 gram men styr beten och fisk helt okej.
            Åtminstone mycket bättre än gamla tiders UL.

            Kommentera


            • #7
              Westin w3 street stick?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                Efter att sista året ha bytt ut ett par av mina 10-15 år gamla haspelspön kan jag med en blandning av fascination och vemod konstatera att det hänt en hel del med utvecklingen av nya mtrl m.m. under dessa år.

                På något sätt får detta mig att bli lite nyfiken på om det även finns moderna UL-spön? Kan de också kombinera låg vikt och känslig topp med lite mer power (om än bara UL-power)?

                jag har sneglat lite på St croix AVS66LF2. Är det någon som testat det eller något annat ”modernt” UL-haspelspö?
                Berkley, Daiwa och Shakespeare är tre fabrikat du bör tänka på när du planerar att köpa nya spön...

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
                  Westin w3 street stick?
                  Det ser intressant ut och finns dessutom i ett par olika modeller. Jag har aldrig testat Westin tidigare. Hur brukar klassningen stämma?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    Berkley, Daiwa och Shakespeare är tre fabrikat du bör tänka på när du planerar att köpa nya spön...

                    Old Firehand
                    Leif Engström
                    Shakespeare har jag inte testat (mer än juniorspön) men det ska jag absolut kolla på. Berkley har varit högst på min lista under några år och Daiwa är just nu det jag kollar på först (om det inte ryms ett SR croix i budgeten).

                    Det känns på något sätt lättast att köpa ett spö i en serie man redan har. Då vet man att det är en storlek upp eller ner. Man vet om de brukar vara över eller underklassade osv. Då skulle jag t.o.m. våga köpa över nätet. Nu får jag nog masa mig iväg till en fiskeaffär...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    229 084 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X