Havsöring - Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring - Haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöring - Haspel

    Goddag i stugan =)

    Bestämt mig för att ta tag i havsöringsfisket när man ändå bor på västkusten (försöka slita mig från abborrfisket iaf :P )

    Är verkligen nollad på det här och allt man läser i artiklar osv säger olika om just utrustningen. Så vore kul o höra era egna tips o rekommendationer =)

    Som titeln lyder kommer jag iaf köra vanligt klassiskt haspelset tänkte jag. Kommer troligtvis fiska mest från land.

    Så vad anser ni gällande detta :

    Kastvikt/längd på spö?

    Storlek på rulle?
    Tjocklek på lina/typ av lina?

    Era favoritdrag/tips för en nybörjare ?


    Tack på förhand och ser fram emot att höra era tips och förslag =)

    Skitfiske på er!





  • #2
    Från land skulle jag säga Minst 10 fot helst runt 11 typ upp till 35-45g
    en 2500-3000 rulle blir klockren. Fyll den med 0.14 så är du hemma.

    Jag har många favoriter när det gäller drag men det jag kastar mesr med är nog Vicke 20g

    Detta är vad jag kör med, du kommer garanterat få många bra tips när folket har tid att svara

    skitfiske
    Classe
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Från land skulle jag säga Minst 10 fot helst runt 11 typ upp till 35-45g
      en 2500-3000 rulle blir klockren. Fyll den med 0.14 så är du hemma.

      Jag har många favoriter när det gäller drag men det jag kastar mesr med är nog Vicke 20g

      Detta är vad jag kör med, du kommer garanterat få många bra tips när folket har tid att svara

      skitfiske
      Classe
      Tackar för tips=) Låter inte helt olikt abborrfisket på vissa delar ser jag!

      0,14 kör du med nylon eller flät?Flour?

      Ja jag får hoppas de trillar in lite fina tips här =)

      Kommentera


      • #4
        Jag kör bara flätlina på allt jag fiskar
        Endast i Älvkarleby jag kör nylon då flät är förbjudit
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Jag kör bara flätlina på allt jag fiskar
          Endast i Älvkarleby jag kör nylon då flät är förbjudit
          Samma här men lika bra o dubbelkolla :P

          Kommentera


          • #6
            Fenwick gör fina haspelspön för havsöring. Men finns ju såklart en uppsjö
            Bestäm dig för vad du känner för att lägga ut, finns fina spön o rullar för under 1000.

            Kommentera


            • #7
              Hej - äntligen har du hittat till det ultimata fisket öring.
              Jag fiskar massor efter öring och om du känner för det så kan du läsa lite från mina inlägg , där finns säkert ngt du kan ha nytta av.
              Utrustning intervallet 9 - dryga 11 fot för spö , jag tycker inte du skall ta ett spö som är klassat högre än 30 o några gram. Du fiskar mestadels över grunda bottnar ( rimligtvis ) drag, genomlöpare max 25 g är min rek men gärna lättare , det finns en uppsjö av varianter 16-22 som är kanon.
              Rulle 2000-2500 stl , jag kör flätlina 0.15 nån hundradel hit eller dit spelar roll.
              Testa gärna kastdobb - bombarda , det förändrade mitt öringfiske när jag för 15 år sen bytte till denna metod. Du kan fiska på lika grunda ytor, lokaler som flugfiskare , du täcker stora ytor och är inte så beroende av vind när du skall kasta. Jag använder slowsink 20g det passar mig bäst , bombardafiske kräver lite spölängd . Jag har ett 11.3 fots spö . Fluocarbontafs - spölängd och nån räkfluga ( oftast ) .
              Hör av dig om du har fler frågor funderingar .
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Spön kan vara rätt klassade eller inte, men optimal kastvikt 15-22 gram är mitt tips. Längd 9'6"-11'. Det blir meckigt att håva med för långa spön tycker jag. Rulle håller med om 2000-3000 storlek är lagom. 4000 går det med. Drag: vicke 15 g, viking herring, sømmet, osv. Lina Berkley Fireline 0,15 alla dagar i veckan för mig.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #9
                  Nu var det länge sedan jag fiskade havsöring men utrustningarna har jag kvar... utifall att...

                  Classe69 tips låter perfekt från land på östkusten, Öland/Gotland. Västkustens ngt mindre men talrikare öringar är för mig lite mer finlir, 8-9fot och beten 12-22g... men det kanske inte gäller numera? En ngt större spoldiameter ger vanligen lite längre kastlängder så en Shimano 2500 eller en Daiwa ur en LT-serie i 2500-3000 storlek, grund spole och ca 6,0:1 e mitt val.

                  Till Bombardafisket körde jag ett 12 fot Specimenspö (på "min HÖ tid" fanns ytterst få haspelspön över 10'...) som funkade riktigt bra, nu är urvalet större och endast är priset begränsar...
                  Senast ändrad av anteman; 2019-03-11, 21:33.

                  Kommentera


                  • #10
                    Till TS vill jag säga att det finns inget facit utan bara personliga referenser. Kommer du vada, stå på klippor eller åka båt? Själv vadfiskar jag på ostkusten och jag gillar 8 fots spön då spötoppen kan peka ner mot ytan istället för mer uppåt vilket långa spön kräver i vågor. Jag är kort ska tilläggas. Även från båt tycker jag korta spön ger mer kontroll. Sällan jag upplevt att kastlängden begränsande jämfört med längre diton. Dock flugfiskar jag mest och 15-20 meters kast funkar, så du kommer inte kasta för kort om du spinnfiskar. Ok, vad ska du välja??? Fundera på vilket bete du vill använda så du får ett hum om om spöts viktspann. Jag tycker generellt att dra av 5g från spöts övre klassning så hittar du sweetspot. Så ett bete på 22g så ta ett spö med övre kastvikt på 27-30. Sen beror det även på om du fiskar i lugn vind eller hård pålandsvind, då kan du behöva högre betesvikt och lite tryck i klingan. Rulle 2500 storlek duger gott. Lina kör många flät runt 0,15 men våga prova nylon som gör risken att tappa fisk mindre då du får lite stötdämpare samt att linan är nötningståligare. Sist så köp inte på dig snordyra prylar, prova dina abborre kit så kommer du snabbt igång och kan sedan fundera på vad du upplever begränsande och då göra smartare köp.
                    /h

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X