Havsöring - Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring - Haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jisses va många bra tips o förslag=) Kul att folk tog sig tid,uppskattas väldigt mkt.

    Innan jag börjar kolla på att köpa de ena eller de andra tänkte jag bara kolla vad som kan funka som jag redan har och inte.

    Min setup jag hade tänkt isf är följande:

    Westin W3 8´ (240 cm) 5-28 g
    Black Max 20
    Fireline 0.12-0.15 mm

    Va tror ni? O vad kan tänkas behövas bytas ut isf?
    Ser att de diskuteras o spekuleras i längden på spö osv nämligen.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av JesterHead Visa inlägg
      Jisses va många bra tips o förslag=) Kul att folk tog sig tid,uppskattas väldigt mkt.

      Innan jag börjar kolla på att köpa de ena eller de andra tänkte jag bara kolla vad som kan funka som jag redan har och inte.

      Min setup jag hade tänkt isf är följande:

      Westin W3 8´ (240 cm) 5-28 g
      Black Max 20
      Fireline 0.12-0.15 mm

      Va tror ni? O vad kan tänkas behövas bytas ut isf?
      Ser att de diskuteras o spekuleras i längden på spö osv nämligen.
      jag hade undvikit ABU's rullar och vanliga fireline. Ska du köra fireline så kör på nya 8 carrier eller dylikt. Kolla på Daiwas LT-sortiment när det kommer till rulle. Finns några riktigt prisvärda där, till exempel; https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-lt-2500d.html

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

        jag hade undvikit ABU's rullar och vanliga fireline. Ska du köra fireline så kör på nya 8 carrier eller dylikt. Kolla på Daiwas LT-sortiment när det kommer till rulle. Finns några riktigt prisvärda där, till exempel; https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-lt-2500d.html
        Okej,vad baserad du det på gällande rullarna? Ifrågasätter absolut inte,bara ren nyfikenhet=)
        Tänkte om de är skillnad på söt/saltvatten osv som ställer till det eller om det är något annat jag behöver veta liksom =)


        Kör nämligen ABU både till gädda och abborre och har nästan alltid gjort o dom har funkat klockrent.

        Tack för tipset om linan.Ska absolut kolla in någon av deras andra varianter =)

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av JesterHead Visa inlägg
          Goddag i stugan =)

          Bestämt mig för att ta tag i havsöringsfisket när man ändå bor på västkusten (försöka slita mig från abborrfisket iaf :P )

          Är verkligen nollad på det här och allt man läser i artiklar osv säger olika om just utrustningen. Så vore kul o höra era egna tips o rekommendationer =)

          Som titeln lyder kommer jag iaf köra vanligt klassiskt haspelset tänkte jag. Kommer troligtvis fiska mest från land.

          Så vad anser ni gällande detta :

          Kastvikt/längd på spö?

          Storlek på rulle?
          Tjocklek på lina/typ av lina?

          Era favoritdrag/tips för en nybörjare ?


          Tack på förhand och ser fram emot att höra era tips och förslag =)

          Skitfiske på er!



          Hej JesterHead;

          Lämpliga spölängder för ett haspelspö till havsöringsfiske är 10 - 12 fot.
          ABU, DAIWA och SHIMANO har många fina haspelrullar passande till havsöringsfiske.
          0,30 - 0,35 mm homogen nylonlina passar utmärkt till fiske efter havsöring.
          Tobydraget, 24 grams LEF Candy och ledade Bomber B15J och vanliga Bomber B15A lockar ofta havsöringen till hugg,.

          Stumma flätlinor som Fireline undviker jag vid fiske efter havsöring och lax...



          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-14, 19:33.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av JesterHead Visa inlägg
            Jisses va många bra tips o förslag=) Kul att folk tog sig tid,uppskattas väldigt mkt.

            Innan jag börjar kolla på att köpa de ena eller de andra tänkte jag bara kolla vad som kan funka som jag redan har och inte.

            Min setup jag hade tänkt isf är följande:

            Westin W3 8´ (240 cm) 5-28 g
            Black Max 20
            Fireline 0.12-0.15 mm

            Va tror ni? O vad kan tänkas behövas bytas ut isf?
            Ser att de diskuteras o spekuleras i längden på spö osv nämligen.
            Duger säkert att börja med! Kolla så linan är fräsch annars kapa några meter. Bättre komma igång först så känner du väl själv om ngt ska bytas. Själv är jag galet förtjust i tio fots spön, men smaken är olika... Ofta används vadare, men risken är att man vadar sönder fisket för sig själv. Vi borde nog vada mindre många av oss... Skitfiske!
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

            Kommentera


            • #26
              Vad gäller haspel så kör jag Shimano och ett par Okuma. Daiwas LT serier har dock fått så pass positiva omdömen här och där, är lätta och sköna att veva att jag ämnar pröva Daiwa även om jag är nöjd med de jag har... ABU moderna haspelrullar vet jag för lite om...

              Ditt kit torde funka alldeles utmärkt som startkit om du vevar på lite med 5,3:1 och vårvarmt vatten... Börja där med det du har! Sitter där fireline så funkar den även om den låter och fransar, på ett par av mina gamla HÖ- rullar sitter fortfarande fireline på sen de användes senast och den linan var ny på marknaden... men byt till annan lina nästa gång

              Med tiden märker du vad du saknar eller så kompletterar du direkt med ett längre, prisvärt HÖ-paket för bombarda... som dessutom ger bättre kastlängder enligt mig...

              För övrigt körde jag 8 fot när HÖ söktes från båt, lätt, smidigt och tillräckliga kastlängder.
              Senast ändrad av anteman; 2019-03-16, 15:25.

              Kommentera


              • #27
                Det du har funkar kanon. Vänd på linan ( om du inte gjort det ), om den suttit på ett tag. Lägg nylon som backing eller tejp så inte flätlinan glider runt. Och ut o kasta fort som fan. Om du blir sugen på o testa dobb så låna prova ett längre spö , det underlättar när du ska få iväg tafsen. Viktigt med lite längd på spöt när du kör dobb minst lika viktigt att spöt har bra balans , om det är framtungt så blir det slitigt för handled , efter ett tag ( 7-8 timmar ).
                Förväntar mig en återkoppling när du gjort några pass, kör hårt Peter b

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av JesterHead Visa inlägg
                  Goddag i stugan =)

                  Bestämt mig för att ta tag i havsöringsfisket när man ändå bor på västkusten (försöka slita mig från abborrfisket iaf :P )

                  Är verkligen nollad på det här och allt man läser i artiklar osv säger olika om just utrustningen. Så vore kul o höra era egna tips o rekommendationer =)

                  Som titeln lyder kommer jag iaf köra vanligt klassiskt haspelset tänkte jag. Kommer troligtvis fiska mest från land.

                  Så vad anser ni gällande detta :

                  Kastvikt/längd på spö?

                  Storlek på rulle?
                  Tjocklek på lina/typ av lina?

                  Era favoritdrag/tips för en nybörjare ?


                  Tack på förhand och ser fram emot att höra era tips och förslag =)

                  Skitfiske på er!



                  Det viktigaste av allt, spinnstopp!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 478 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 614 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 620 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 545 svar
                  228 111 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Wilier75  
                  Arbetar...
                  X