Köpa begagnad torrdräkt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa begagnad torrdräkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpa begagnad torrdräkt

    Hallå gott folk. Har en begagnad ursuit gemino på g. Är det något särskilt man ska tänka på vid köp av begagnad torrdräkt? Ska få pröva den i vatten vid köp. Vad tror ni andrahandsvärdet är? Ska vara 4-5 år gammal..använd ca 10 ggr enl säljaren. Ej använd de sista 2 åren.

  • #2
    Kolla blixtlåsen så de inte kärvar eller inte stänger helt, ganska vanligt med slarv i underhåll på just det på torrdräkter och då blir det dyrt att byta.

    Innan Du hoppar i sjön med den så provtryck den och se om den läcker ungefär som med en cykelslang, förslut alla öppningar utom en där Du kopplar en "bakvänd" dammsugare och blåser in luft, om det inte läcker någonstans så är den tät och Du kan testa den i vatten.

    Kommentera


    • #3
      En svår fråga... efter endast 10 ggr användning så lär den vara fräsch in-/utvändigt och ha spänstig krage, handleder och fot antar jag. Sen hur mkt åldras materialen av tid... latex torkar nog ut med tiden, ffa om det inte underhålls (smörjes?), neoprene åldras nog bättre skulle jag tro.

      Har ju ett gore tex regnställ som funkar väl efter 8 år... men det är ju skillnad på ett regnställ och en torrdräkt, den senare får inte läcka... om den är fräsch, testad och torr efter en rejäl provsimning så skulle jag nog kunna tänka mig, tja halva nypriset...?

      Kommentera


      • #4
        Man får med paraffin som man ska smörja dragkedjan med, till neoprenmuddarna kör man talkpuder, då ska det hålla länge.

        Kommentera


        • #5
          Tack för bra tips. Kan dock bli svårt det där med att fylla den med luft hos säljaren. Vet inte riktigt hur det skulle gå till rent praktiskt?
          Ska ta mig en rejäl simtur med grå kläder under. Han begär 7000 innan. Lite mer än halva nypriset på billigaste jag hittar idag. Får se vilket skick den är i.......

          Kommentera


          • #6
            Du kan nog få en rätt bra uppfattning om uppenbara läckage bara genom att ta på dig den "luftigt" och sedan sätta dig på huk. Det klämmer ihop dräkten en del och ökar trycket i dräkten. Märker du att det pyser ut någonstans redan då kanske du skall avstå badet...
            Håller f.ö. med om att dragkedjan är viktigast att kolla eftersom den är mycket dyrare att laga än något annat på dräkten.

            Som en parentes skulle jag vilja sticka ut hakan lite och påstå att en torrdräkt för normalt fiskebruk kan läcka lite utan att det är katastrof. Min tanke med min torrdräkt är att den ger mig lugn och ro att ta mig upp i båten eller på isen igen och ta mig hem utan att frysa ihjäl. Jag räknar med att ett dopp i skarpt läge aldrig kommer att vara längre än max 5min, troligtvis mycket kortare. Dräkten kan faktiskt läcka rätt mycket under den tiden och fortfarande fylla sin funktion. Inte perfekt men man dör inte. Undantag är givetvis om man är ute i miljöer där man riskerar att behöva ligga i långa tider, tex ensam långt ute till havs.
            Kan nämna att min första dykardräkt läckte lite. Jag var alltid lite blöt på axeln efter ett dyk. Det hindrade inte att jag utan problem dök i rejält kallt vatten med den.

            Kommentera


            • #7
              Visst har användningsområdet betydelse och som nämns ovan så korta bad funkar nog med lite läck, för mig är torrdräkten ett arbetsplagg i min roll som räddningsimmare/ytbärgare i Sjöräddningen och då kan det bli långa bad i kallt vatten och då är läckage inget man vill ha ;-(

              Kommentera


              • #8
                Fiskar man som jag ensam i skärgården vintertid kan ett ofrivilligt dopp nog bli längre än fem minuter, jag kör thermotic flytunderställ och ursuit thermofill heavy under torrdräkten så jag kanske klarar en timme.

                Kommentera


                • #9
                  Torrdräkt, Thermotic och Ursuits underställ låter så bra det kan bli i gles skärgård, har själv en smidig Thermoticväst

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 495 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 828 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 645 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 657 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 548 svar
                  229 082 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Arbetar...
                  X