Re: Guidning!
Ang. lagligheten: I princip får personer som är under 18 år inte sluta avtal. Det är inte straffbart för dig att sluta avtal men din förmyndare (mamma/pappa) kan tvinga dig och den andre parten att lämna tillbaka "prestationerna". Det roliga är att du behöver bara lämna tillbaka prestationen (dvs de pengarna du får) om du har haft nytta av dem. Om du tex. super upp pengarna behöver du inte lämna tillbaka dem men om du köper kläder, busskort m.m. för dem måste du lämna tillbaka dem.
Jag tror dessutom att det finns regler som säger att om man är minst 16 år och driver en rörelse (vilket du kommer att göra) så får man sluta avtal som hänför sig till den rörelsen.
Jag kan kolla upp det lite närmare om du vill.
Originally posted by mange"bigpike"wiberg
asså nu har jag iof ringt till polisen och alla dem där om det är lagligt att guida om man är under 18. När jag ringde polisen så sa dem att dt var ok men jag vill vara riktigt säker så skriv om ni vet!!!
asså nu har jag iof ringt till polisen och alla dem där om det är lagligt att guida om man är under 18. När jag ringde polisen så sa dem att dt var ok men jag vill vara riktigt säker så skriv om ni vet!!!

Jag tror dessutom att det finns regler som säger att om man är minst 16 år och driver en rörelse (vilket du kommer att göra) så får man sluta avtal som hänför sig till den rörelsen.
Jag kan kolla upp det lite närmare om du vill.
Kommentera