Spö till abborrefiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till abborrefiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö till abborrefiske

    Tja! Är ute efter ett nytt spö nu när det snart är dags att fiska abborre igen
    Jag använder för tillfället en daiwa tatula sv tws 103
    Letar efter ett spö där jag kommer använda till jiggfiske efter abborre.
    JIggar främst med joggar inkl tyngd över 10 gram och sällan mer än 25 gram. Främst runt 15-20 gram.
    Har ni några tips?
    Tack på förhand.​​​​​​

  • #2
    Finns många trådar på FS i ämnet som tyvärr bäst söks via Google. Till jiggfiske vill jag gärna ha lite längre spö, över 7 fot (fiskar djupa vatten från båt med mycket lina ute) och varför inte ett lite längre bakhandtag medan andra föredrar kortare och gärna en ganska toppig aktion. Tyvärr innebär ofta toppig aktion en (alltför) styv bottendel, fråga är vad du gillar där? Det mkt "toppiga" kan ibland "reduceras" med annan lina än flätlina om man gillar sånt.
    Senast ändrad av anteman; 2021-03-03, 16:48.

    Kommentera


    • #3
      Tack för bra svar, ännu en erfarenhet rikare. Hade helt klart tänkt att ha kortare spö men det är som du säger, det blir mycket djupt fiskande så ska absolut se över det innan köp finns en hel uppsjö av olika spön så det gör det hela så mycket svårare att hitta ett perfekt spö

      Kommentera


      • #4
        En bubblare i sammanhanget är spön från SPRO.
        Enligt mig otroligt bra med pang för pengarna. Väldigt lätt med bara 110g. Tillräckligt styvt för jiggfiske men ändå roligt att drilla fisk med. Skönt handtag och tillräckligt kort bakhandtag, på mig så är det snäppet kortare än till armbågen.
        om du har möjlighet så ta och testa i butik.
        Har själv 2 stycken nu, haspel och BC.
        Spro Freestyle Skillz V2 Versatile Casting - 215cm, 5-24g - bra priser och snabba leveranser

        Kommentera


        • #5
          Vill varna för SPRO. Mitt gick sönder på en gång.
          Fick en ersättare och då var det ett stort jack i toppöglan som skär i linan så den går inte att använda.
          Pengarna rakt i sjön.

          Kommentera


          • #6
            Tråkigt att höra, vilken butik var det som inte ville befatta sig med det andra felande spöt?
            Hur gick det sönder första gången?

            En trasig toppögla är för övrigt vaken dyr eller besvärlig att byta så inte behöver ett spö pensioneras för den saken.
            Senast ändrad av anteman; 2021-03-07, 12:26.

            Kommentera


            • #7
              Nej vad trist, jag som älskar mina spön från spro. Hoppas du bara hade otur. Jag har inget att anmärka på mina iaf.

              Kommentera


              • #8
                Gillar du mjukare action på spön kan jag varmt rekommendera Okuma's serie Psycho Perch. Användt nu sen tidigt i somras, mycket ryggrad men mjukare topp om man gillar det klassiska soft-topp spöet.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har ett billigare spö jag gillar att ta med, ett Berkley, 6'9Ft, 10g-30g M/L. Mjuk topp och styvare ned till, men ja kör lite allt möjligt påt, Jiggar spinnare och baits. Brukar ligga runt 500:- Ja va inne o kolla på en sida men dom verkade bara ha "M" och inte M/L, och jag har för mig ja hört i den lokala butiken att den serien är på väg ut, att det skulle bli "URBN" el nått sånt ist, så kanske inte är någe vidare tips :/ Men det är ett av mina favorit spön iaf

                  Hoppas du hittar nått, o skriv gärna va det blev sen!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
                    Gillar du mjukare action på spön kan jag varmt rekommendera Okuma's serie Psycho Perch. Användt nu sen tidigt i somras, mycket ryggrad men mjukare topp om man gillar det klassiska soft-topp spöet.
                    Ok jag har tittat på dem, i mitt fall 7'7" spinn -24g som jag tänker mig som ett wobblerspö ("cranks") med sin förhoppningsvis djupa, lite långsammare aktion, halv- 3/4 - stämmer det? Vilket har du och vilka beten, vikter kör du?
                    Senast ändrad av anteman; 2021-03-07, 13:44.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 549 svar
                    229 417 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Arbetar...
                    X