Vilken jiggskalle / offset-kroks storlek för dessa jiggar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken jiggskalle / offset-kroks storlek för dessa jiggar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken jiggskalle / offset-kroks storlek för dessa jiggar.

    Hej!

    Tänkte fiska med dessa 2 jiggar på ca 1-3m djup efter gädda.

    Oavsett om jag använder offset krok/jiggskalle, vilken storlek bör jag ha på kroken? Samt vilken vikt om det är jiggskalle jag ska köra. Antar att Offset kan va en god ide då det är rätt grundt.

    Berkley Hollow Belly 15 cm

    ShadTeez Slim 12 cm

    Tack på förhand!

    MVH
    Adam

  • #2
    6/0 eller 8/0 funkar till båda som offset eller jiggskalle. Vikt beror mer på hur snabbt du tänker fiska hem dom och hur botten ser ut. 10-15g är annars en bra vikt på de djupen om du även vill knacka lite botten. Bästa är att skaffa lite olika vikter på skallarna.
    Utan vikt blir dom rätt instabila och kommer gå på sidan om du vevar på, men då gillar jag istället jerka/knycka hem dom aggressivt över/bland gräset med lite spinnstopp.
    Ett bra tips annars är att skaffa link head, det är som en separat jiggskalle som du fäster mellan kroken och beteslåset.

    Skitfiske på dig!

    EDIT: Med utan vikt menar jag såklart oviktad offset krok.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg
      6/0 eller 8/0 funkar till båda som offset eller jiggskalle. Vikt beror mer på hur snabbt du tänker fiska hem dom och hur botten ser ut. 10-15g är annars en bra vikt på de djupen om du även vill knacka lite botten. Bästa är att skaffa lite olika vikter på skallarna.
      Utan vikt blir dom rätt instabila och kommer gå på sidan om du vevar på, men då gillar jag istället jerka/knycka hem dom aggressivt över/bland gräset med lite spinnstopp.
      Ett bra tips annars är att skaffa link head, det är som en separat jiggskalle som du fäster mellan kroken och beteslåset.

      Skitfiske på dig!
      Tack för svaren, så linkhead då kan jag bara skaffa en offset-krok och köra den med eller utan skalle tekniskt sätt? Lät ju riktigt nice? nackdel med det? Att man måste meka ihop det varje gång, svårt / lätt att göra?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg

        Tack för svaren, så linkhead då kan jag bara skaffa en offset-krok och köra den med eller utan skalle tekniskt sätt? Lät ju riktigt nice? nackdel med det? Att man måste meka ihop det varje gång, svårt / lätt att göra?
        Precis, då kan du köra oviktat om du vill göra det eller viktat utan att byta bete med offset. Nackdelen är väl att gången på jiggen inte blir lika stabil och rak som med jiggskalle utan lite mer fladdrig, vissa gillar det, vissa inte, men bryr sig gäddan? Tveksamt hehe
        Näe det är inget svårt eller meckigt. Så här ser dom ut: https://www.dogger.se/fiskelinor-sma...link-head-10-g

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av shove82 Visa inlägg

          Precis, då kan du köra oviktat om du vill göra det eller viktat utan att byta bete med offset. Nackdelen är väl att gången på jiggen inte blir lika stabil och rak som med jiggskalle utan lite mer fladdrig, vissa gillar det, vissa inte, men bryr sig gäddan? Tveksamt hehe
          Näe det är inget svårt eller meckigt. Så här ser dom ut: https://www.dogger.se/fiskelinor-sma...link-head-10-g
          Tack, angående offset 6/0 samt 8/0, det största jag lyckas hitta oviktat online verkar ju vara 5/0 ? Någon aning om vart man hittar 6/0 samt 8/0 ?

          Kommentera


          • #7
            En fråga när ni ändå pratar offsett krokar. Vilken tillverkare har största öglan? Dom jag fått tag i lokalt får jag inte in beteslåset i. Blir för trångt när skruven är där. Har nu fuskar och satt i skruvöglan.

            Kommentera


            • #8
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              En fråga när ni ändå pratar offsett krokar. Vilken tillverkare har största öglan? Dom jag fått tag i lokalt får jag inte in beteslåset i. Blir för trångt när skruven är där. Har nu fuskar och satt i skruvöglan.
              Tyvärr inte en aning. På större gäddjiggar tror ja jag har Svartzonker 10/0 och 13/0 offset (viktade) och då funkar ett stort stay-lok beteslås för gäddfisket, även beast krok 6/0 (viktad) som jag har på mcrubber bass 12cm funkar beteslåset. Vet jag testade en BFT triple S i 3/0 på just ett större beteslås och det gick inte alls.
              Har du testat sätta dit en mindre fjäderring på öglan som du sen fäster i beteslåset? Kanske blir tajt ändå tyvärr.

              Kommentera


              • #9
                Click image for larger version  Name:	jiggskallar_guide.jpg Views:	0 Size:	73,4 KB ID:	2583281

                Kommentera


                • #10
                  Kattmans tips är nog bra om du ev. vill/behöver kompletteringsvikta en viktad (eller oviktad) offsetkrok. Offsetkrok med skruv har tyvärr öglan vriden 90° vilket gör att en vanlig link-head hamnar på sniskan.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 496 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 833 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 656 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 666 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 549 svar
                  229 430 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Retroräven  
                  Arbetar...
                  X