Hjälp med val av spö och rulle för abborre (och kanske gös) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av spö och rulle för abborre (och kanske gös)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av spö och rulle för abborre (och kanske gös)

    Hej!

    Jag är ganska ny inom fiske men har verkligen fallit för det och vill köpa lite finare grejer.

    Jag har kikat på följande:
    Savage Gear Parabellum CCS 8'1 246cm 7-21g - 2sec
    DAM Quick 6 2000FD

    Jag kastar framförallt spinn-beten och vobblers i vikter runt 8-18g, mestadels från land.

    Tror ni detta är en bra kombo? Borde jag överväga andra alternativ? Det är sannerligen en djungel där ute, så all vägledning uppskattas.

    Tack på förhand.
    Senast ändrad av firstdib; 2021-08-07, 00:57.

  • #2
    Jag har googlat runt lite mer, och följande spö kanske också är aktuella?
    Savage Gear SG4 Medium Game - 7'3'' 221cm 7-23g 2sec
    Savage Gear SG4 Medium Game - 8'3'' 251cm 7-25g 2sec

    Kommentera


    • #3
      Nu var det länge ganska sedan (6-8 år) jag ägde ett spö från Savage gear, men jag vill minnas att jag tyckte att det var ett väldigt trevligt spö.
      Fiskar du mestadels från land så hade jag valt 8-fotaren för att få någon extra meter kastlängd.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
        Nu var det länge ganska sedan (6-8 år) jag ägde ett spö från Savage gear, men jag vill minnas att jag tyckte att det var ett väldigt trevligt spö.
        Fiskar du mestadels från land så hade jag valt 8-fotaren för att få någon extra meter kastlängd.
        Tack för svaret! Hade du rekommenderat något annat spö? Vad tror du om rullen?

        Jag vet inte riktigt vad skillnaden är mellan SG SG4 samt Parabellum, så svårt att göra ett klokt val där mellan.

        Kommentera


        • #5
          Daiwa ninja lt (2500) är en rulle till ett bra pris som jag har bra erfarenheter med!

          Jag gillar också westins spön , möjligtvis skulle ett ultrastick 7 fot 7-28g

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av firstdib Visa inlägg

            Tack för svaret! Hade du rekommenderat något annat spö? Vad tror du om rullen?

            Jag vet inte riktigt vad skillnaden är mellan SG SG4 samt Parabellum, så svårt att göra ett klokt val där mellan.
            SG4 är lite snabbare/styvare än Parabellum. Annars tycker jag att Westin gör trevliga spön.
            Rullen kan jag tyvärr inte säga så mycket om, den enda DAM jag provat är farsgubbens gamla från sent-90/tidigt 2000-tal. Personligen så hade jag valt ABU, Shimano eller Daiwa i 2500-storlek.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

              SG4 är lite snabbare/styvare än Parabellum. Annars tycker jag att Westin gör trevliga spön.
              Rullen kan jag tyvärr inte säga så mycket om, den enda DAM jag provat är farsgubbens gamla från sent-90/tidigt 2000-tal. Personligen så hade jag valt ABU, Shimano eller Daiwa i 2500-storlek.
              Tack för svaret.

              Jag ska söka vidare på rullar, men spö har jag dessa alternativ just nu:
              Savage Gear Parabellum CCS 8'1 246cm 7-21g - 2sec
              Savage Gear SG4 Medium Game - 8'3'' 251cm 7-25g 2sec
              Westin W3 Spin 5-25g 240cm ML 2sec

              Westin W3 Powershad M 240cm 7-25g 2sec

              Svårt att välja en...

              Edit:
              Är det värt att kliva upp till

              W4 Spin 240cm M 7-30g 2 pcs

              ?
              Senast ändrad av firstdib; 2021-08-07, 10:17.

              Kommentera


              • #8
                När det kommer till rullar kikade jag på Daiwa, och de verkar riktigt bra.

                Valet står mellan:
                Daiwa Freams LT 2500S-XH
                Daiwa Caldia LT 2500D

                Den sistnämnda kostar några hundringar mer, är den värd steget upp?

                Kommentera


                • #9
                  Jag är också relativt ny och har ägnat den senaste tiden åt att köpa på mig diverse spön och rullar. Det finns absolut mer kunniga och erfarna här på forumet som vet mer om utrustning så lyssna hellre på dem, men tänkte i alla fall dela med mig av mina intryck hittills. Jag lär mig fortfarande och har inte spetsat in mig på någon teknik, vill ha saker som funkar hyfsat för det mesta.

                  Det spö jag gillar absolut bäst är mitt Söder Perchfight v2 crankspin 3-25. Jag använder det främst för allround abborrfiske men det var även mitt go to för regnbåge och jag har tampats med såväl gädda som gös på det. Det kastar även långt och är lagom förlåtande. Prisklass 1500 kr.

                  Angående rulle har jag en billig Abu Black Max, en Shimano Nasci och ett par Daiwa Fuego Lt i arsenalen. Absolut favorit är Daiwa Fuegon. Älskar den.
                  Senast ändrad av Perkules; 2021-08-07, 10:45.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Perkules Visa inlägg
                    Jag är också relativt ny och har ägnat den senaste tiden åt att köpa på mig diverse spön och rullar. Det finns absolut mer kunniga och erfarna här på forumet som vet mer om utrustning så lyssna hellre på dem, men tänkte i alla fall dela med mig av mina intryck hittills. Jag lär mig fortfarande och har inte spetsat in mig på någon teknik, vill ha saker som funkar hyfsat för det mesta.

                    Jag har (inte för abborrfisket) ett tyngre klassat SG4 (30-70 gr) än de du tittar på och tycker det är ganska trevligt. Jag har dock ingen erfarenhet av de lättare spöna i denna serie. Ett spö jag tycker påminner en hel del om detta spö är mitt Savage Gear Xlnt3 i klassen 20-60 gr. Det är dock betydligt vackrare och ligger fantastiskt skönt i mina händer. Jag har även ganska nyligen skaffat mig ett till Xlnt3 i klassen 12-40 gr för gös och har endast fiskat med det några timmar men intrycket hittills är mycket bra. Det jag vill komma fram till är att om du kikar på SG4 så titta även på Xlnt3 tycker jag. Det finns ett 8 fots i klassen 7-25 gr här för 800 kr:
                    https://jiggar.nu/spon-och-rullar/fi...ear-xlnt3.html

                    Det spö jag gillar absolut bäst hittills är mitt Söder Perchfight v2 crankspin 3-25. Jag använder det främst för allround abborrfiske men det var även mitt go to för regnbåge och jag har tampats med såväl gädda som gös på det. Det kastar även långt och är lagom förlåtande. Prisklass 1500 kr.

                    Jag har även nyligen skaffat ett Westin Finesse W3 TC 7-21 för primärt jiggfiske för abborre. Även detta spö har jag endast hunnit testa under några timmar. Spöet är väldigt kul att fiska med, rappt och känsligt, men jag kommer inte överens med det rent ergonomiskt. För kort bakdel tycker jag, och jag spänner handen ovanligt mycket när jag håller i det har jag märkt.

                    Angående rulle har jag en billig Abu Black Max, en Shimano Nasci och ett par Daiwa Fuego Lt i arsenalen. Absolut favorit är Daiwa Fuegon. Älskar den.
                    Tack för det utförliga svaret! XLNT3 som du länka är ju väldigt attraktivt prissatt.

                    Rent spontant känns det då som att det står mellan SG4, XLNT3 samt W3:

                    Savage Gear - XLNT3 8' 243cm 7-25g - 2-sec
                    Westin W3 Spin 2nd 8'/240cm ML 5-25g 2sec
                    Savage Gear SG4 Medium Game - 8'3'' 251cm 7-25g 2sec

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 152 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X