Bara jag som tycker att man lättare tappar fisk på de styva spöna. Tappade mängder med fina gäddor under jerkeran och tycker man lätt gör det fortfarande på även de lite längre styva spöna idag. Föredrar helt klart ett spö som böjer sig under drill och fungerar som en stötdämpare. Sen kan ju dessa pinnar behövas för kasta och kroka på stora gummibeten men som allroundspön tycker jag de är förkastliga. Men vist kan man plana in gäddorna på 5 sekunder, då hinner de ju inte skaka av kroken, det är ju en annan strategi men ganska tråkig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Styva gäddspön
Collapse
X
-
Kan hålla med där, föredrar även jag ett följsamt spö och känns som man tappar mindre fisk när fisken får jobba mot spöt. Generellt tycker jag att det är svårare att kroka fisken bra på jerkfiske kontra vanlig inspinning med spänd lina under hela invevningen.
-
Jag kör med ett Scandinavian Tackle Vertic Gravity SL spö. Det är heavy duty 30-450g spö som är gjort till vertikal fiske, men den kastar förvånadsvärt bra och långt. Kör den med Tatula 200 och Spiderwire Smooth 8 0,39mm flätlina. Behöver inte vara rädd för att greijerna går sönder. Tappar inte mycke gäddor med det här setett. Stora gummibeten behöver ett rejält mothugg för att kroka gäddan ordentligt och där behöver man ett styvt spö.
För eksempel ett par dagar sen fick jag up fyra fina gäddor av fem hugg. En 92- och 94cm, och två större 101- och 115cm. Körde med Savage Gear River Roach 22cm gummibete, som är ett ganska tjockt bete, och bara en 4.0 trekrok.
- Gillar 1
Kommentera
-
Endel spön kan kännas typ döda man känner ingen energi i spöt laddar dåligt när man kastar, svarar dåligt när man drillar & det är det jag tror som gör att man tappar fisken, ett styvt sådant spö krokar bra men man tappar fisken lätt, ett mjukt spö som svarar dålig är svår att sätta mothuggen det gör också att man förlorar fisk.
Nyligen provade jag ett Perchzilla spö till borre & när man håller den i handen & säljaren rycker i spö toppen känns spöt fantastiskt, bland det skönaste jag har känt på till borre, fjäderlätt & styvt med med en djup auktion, men sen på sjön där var den ingen rolig. När man kasta ladda den dåligt svårt att få en känsla för kasten & den bara kändes stum när man drilla vilket gjorde att jag tappa flera fiskar.
Gillar att prova spön & mitt favorit märke är St Croix, har nog haft dom flesta Musky Ledgend spöna upp till 6oz & alltid varit nöjd, man känner verkligen hur spöt laddar när man kastar & drillningarna är roliga oavsett stl på fisk & jag kan inte säga att jag har tappat fisk pga styvheten.
Ett annat märke som har gjort mig positivt överraskad det är Savage Gears spön, känns kanske inte så märkvärdiga i butik men jätte trevliga & roliga att fiska med.
Laddar bra & det känns som man kan kasta hur långt som helst ibland & svarar bra vid mothugg & drillningar
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 983 visningar
0 gillar