Spölängd i fot eller cm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spölängd i fot eller cm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spölängd i fot eller cm?

    God kväll,

    det är en ska jag fundera över:

    när börjades använda feet/fot för beskriva längden av ett spö, eller har det alltid gjorts i Sverige?

    Jag är uppväxt på 70-talet i Tyskland och har mest fiskat i Sverige, först på semestrarna innan jag flyttade hit för gott. Spön köptes mestadels i Tyskland i början och då var det helt klart cm som gällde. I Sverige brukade vi mest köpa beten, så jag har inget direkt minne av hur spölängden angavs då. Och så vet jag inte heller riktigt hur folk ange spölängden i Tyskland nuförtiden.

    Kan det bero på att de flesta utrustningsföretag nuförtiden ägs av ett amerikanskt företag? Eller anses det mer praktiskt att just använda fot? Jag personligen tycker inte riktigt det, det mår ju funka med jämna fot, men det räcker ju inte riktigt, speciellt för korta spön, och 8 fot 6 tum känns redan som ett ganska konstigt mått (egentligen är det ju 8½ fot) som visar att det metriska systemet har sina fördelar.

    Så finns det andra där ute som också som fortfarande tänker i cm när det gäller spölängder?

    Hälsningar
    Olaf

  • #2
    Äger flera olika gamla ABU-spön där längden är angiven i fot.
    Ska man vara petig användes ju liknande mått här också innan metern slog igenom.

    Har själv börjat tänka främst i fot då jag importerat mängder av spön från USA genom åren.
    Blir faktiskt mer förvirrad om ett spö benämns 198cm istället för 6'6".

    Nämns inte både fot och centimeter på de flesta spön som säljs på vår marknad?

    Kommentera


    • #3
      We are going metric inch by inch… vi har t.o.m. slutat använda tum för virke och spik i Sverige men när det gäller fiskespön och båtar har vi inte nått ända fram.

      Teleskopmetspöns längd brukar jag dock ange i meter.

      Kommentera


      • #4
        Då tycker jag att vi slutar prata allt som inte ingår i det metriska systemet :-) Det finns två länder i världen som envisas med att fortfarande använda imperiets gamla system... usch!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Äger flera olika gamla ABU-spön där längden är angiven i fot.
          Ska man vara petig användes ju liknande mått här också innan metern slog igenom.

          Har själv börjat tänka främst i fot då jag importerat mängder av spön från USA genom åren.
          Blir faktiskt mer förvirrad om ett spö benämns 198cm istället för 6'6".

          Nämns inte både fot och centimeter på de flesta spön som säljs på vår marknad?

          Ja, jag är också väldigt van med spölängderna i fot och eftersom det ofta är hela och halva fot som gäller för spölängderna blir det inte så många siffror att komma ihåg. Ett gäddspö ska vara mellan sju och en halv och åtta fot. Det är bara abborrspön som lite udda helst ska vara 7fot och 3tum långa.

          Fast egentligen inser jag mer och mer att det inte är så intressant för mig med spölängden om jag inte vet hur stor del av längden som är framför respektive bakom rullfästet.

          Kommentera


          • #6
            En fot är dryga 30 centimeter och en tum knappa två och en halv centimeter så det går 12 tum på en fot vilket gör det hela så simpelt att räkna så det spelar ju knappt nån roll vad man får för siffror framför näsan att avläsa.

            Kommentera


            • #7
              Det är dags att öppna famnen för de egentliga måttenheter vi använt i det här landet i hundratals år.

              Spölängd bör därför anges enligt följande:

              Famn (längdmått till sjöss). En svensk famn är 6 fot = 3 alnar = 1,78 meter.
              Steg. 1 steg motsvarar 1/2 famn = 90 cm.
              Aln. 1 aln = 2 fot = 4 kvarter = 59,4 cm.

              Kommentera


              • #8
                Min minnesbild från ABU och sent 70, tidigt - 80 tal är att de spöna angavs i fot, så man lärde sig det och att 6" är lika med 1/2 fot och att t ex 7' är drygt 210cm.
                ​​​​​​Så jag är mer van med fot och pratar spön i fot snarare än centimeter men det gäller bara spön och visst skulle jag kunna "lära om" men det känns inte angeläget nog.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
                  God kväll,

                  det är en ska jag fundera över:

                  när börjades använda feet/fot för beskriva längden av ett spö, eller har det alltid gjorts i Sverige?

                  Jag är uppväxt på 70-talet i Tyskland och har mest fiskat i Sverige, först på semestrarna innan jag flyttade hit för gott. Spön köptes mestadels i Tyskland i början och då var det helt klart cm som gällde. I Sverige brukade vi mest köpa beten, så jag har inget direkt minne av hur spölängden angavs då. Och så vet jag inte heller riktigt hur folk ange spölängden i Tyskland nuförtiden.

                  Kan det bero på att de flesta utrustningsföretag nuförtiden ägs av ett amerikanskt företag? Eller anses det mer praktiskt att just använda fot? Jag personligen tycker inte riktigt det, det mår ju funka med jämna fot, men det räcker ju inte riktigt, speciellt för korta spön, och 8 fot 6 tum känns redan som ett ganska konstigt mått (egentligen är det ju 8½ fot) som visar att det metriska systemet har sina fördelar.

                  Så finns det andra där ute som också som fortfarande tänker i cm när det gäller spölängder?

                  Hälsningar
                  Olaf
                  Jag upptäckte ikväll att min 9-fots Abu Garcia Sölv är betydligt kortare än min 9-fots Berkley Titanium och blev förvånad.

                  Det visade sig att Sölv saluförs som 9ft men på spöt står det 270 cm. Nu känner jag mig blåst på 4,32 cm :-)

                  Abu Garcia Sölv AG3 kom ut i slutet av 2021 om jag minns rätt.


                  Berkley SSGS Titanium Haspel 9' ML 7-28g
                  Abu Garcia Sölv AG3 9ft 7-22g

                  Kommentera


                  • #10
                    Du drog det korta strået men var inte ledsen, nu är ju spöt mer värt per centimeter! Funderar lite på ett Sölv 3, fast 9'10":an.
                    Hur är spöt, aktionen på spöt, böjer det sig ordentligt även en bit ned i klingan eller är det mer "halvaktion" ?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 827 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 849 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X